Jump to content
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I en panteboka fra 1925 har jeg funnet et skadeløsbrev med pant i eiendom. Den skyldige døde i 1933, hadde ingen eiendeler å skifte og var understøttet av fattigvesenet. Hvordan kan jeg finne ut om gjelden ble betalt eller ikke? 

 

Vennlig hilsen 🙂 

 

Link to comment
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/231882-skadel%C3%B8sbrev/
Share on other sites

 Gå inn på panteregisteret, der vil det som regel stå når tid det bli strykt ut:

https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/search

 Om det ikkje er blitt sletta i panteregisteret kan du leite vidare i manuell grunnbok:

https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb

Har funnet det oppført både i panteregistret, pantebok og har fått tilsendt grunnboksblad over eiendommen, men det står ikke noe om det er strykt ut (slettet).

 

Skadeløsbrev av 4/6 tl 9/6 1925, siste innføring side 561:

Vestfold fylke, Sande i Nordre Jarlsberg, Panteregister nr. V 6b, Realregisterside, Side 561
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080429000601
 

Side 23, Nr. 41:

Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg, Pantebok nr. 48 (1925-1926), Pantebokside, Side 23-24
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080311350015
 

Side 229, nr. 41:

Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg, Pantebok nr. 48 (1925-1926), Pantebokside, Side 229-230
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080311350121
 

Er det vanlig at saker blir ført inn to ganger i samme pantebok? 

 

Etter hva jeg kan forstå er ikke skadeløsbrevet stryket ut, vil det da si at gjelden ikke ble betalt?

 

Skadeløsbrevet er på kr. 1000,-, men det skyldige beløpet trengte jo ikke være så stort.

 

Bør jeg kunne finne oppgjøret tinglyst, uansett utfall, eller kan oppgjøret  ha skjedd privat, uten tinglysning? 

 

Henviser til tidligere innlegg i forum "Tyding av skannede kilder", hvor jeg ikke forstår alt i pantebok side 23 🙂 

 

 

Vennlig hilsen 🙂 

 

Edited by Anne-Grethe Syvertsen

Dersom du går inn på http://www.seeiendom.no og bestiller elektronisk grunnbokutskrift der (trykk på "vis grunnboken"), står desse då framleis som hefte på eihedommen?

Edited by Torbjørn Igelkjøn
  • 4 weeks later...
På 13.3.2019 den 22.57, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ein skulle vel tru at evt. hefte måtte vere sletta før samanslåinga?

Skulle tro det, ja 🙂 Det er nok bare meg som ikke klarer å finne det 😅

Har for Gnr. 145/16 mottatt elektronisk grunnbokutskrift (1935-1993), men heftelsen finnes ikke der. Så da må den jo ha blitt slettet før 1935 😗

Tusen takk 🙂 

Mvh 😊

  • Like 1

Det er et skadeløsbrev 🙂  se nr. 41:

Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg, Pantebok nr. 48 (1925-1926), Pantebokside, Side 229-230
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080311350121

 

Ut fra skadeløsbrevet så var det huset han hadde pantsatt (tomta var bygslet). 

Det sies i dag at det skyldige beløp ikke var betalt da debitoren døde. Kreditoren rev derfor av planken på huset og tok det som erstatning for det skyldige beløpet 😔

Men jeg skulle så gjerne hatt en bekreftelse på det 🙂

 

Mvh 🙂 

 

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.