Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#75407] Tjøstel Bårdssons (Østby-ætten / Rosensverd) pantsatta gods

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Tjøstel Bårdsson var i livet 1604 och då hade godsen Hafslund, och Grettenes i Borge, kommit i Otte Bildts ägo efter att Tjøstel Bårdsson pantsatt gården. Bleken i Fåberg blev pantsatt året innan men till Niels Christensen, rådman i Oslo.Min fråga är om det finns någon sammanställning över vilka gods han ägde och vad han pantsatte av sitt gods och till vilka pantsatte han godsen ?

Gjest Kent Williamsson

Mogens Baardsen var från 1576 lagman på Agdesiden och brodern Tjöstolv Baardsen nämns ha i sina yngre år varit använd i den svenska fejden under K.Frederik den andre och sedan varit i Kungens tjänst till skepps. Det är väl sjuårskriget 1563-1570 som menas.Några ställen jag sett verkar skriva Tjöstolv Bårdsen först i beskrivningarna med vilket jag antar de menar att han är den som är äldst.Båda kan väl ha varit födda på 1540-talet. Att Mogens Baardsen skrev sig til Östby som väl var släktens huvudgård och Tjöstolv Baardsen til Bleiken är kanske en hint om att Mogens var den äldre ?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.