Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei!

Vil bare gjøre oppmerksom på at det er problemer med visning av norske bokstaver bl.a. i ft. 1920. Her er et eksempel: "Bjørnebakken"

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073710001596

Dette burde vel vært et tilbakelagt stadium ..?

mvh

Steinar Vasaasen

På 9.6.2026 den 22.58, Steinar Vasaasen skrev:

Vil bare gjøre oppmerksom på at det er problemer med visning av norske bokstaver bl.a. i ft. 1920. Her er et eksempel: "Bjørnebakken"

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073710001596

Dette burde vel vært et tilbakelagt stadium ..?

Takk skal du ha!

Dette ser ikke ut til å være noe visningsproblem, for det er rett og slett lagret slik i Digitalarkivets database. Hvilke kilder som er rammet, er derfor tilfeldig, for jeg vil anta at dette har å gjøre med konverteringsfeil som ikke har blitt oppdaget før import til databasen. Dette er ikke mitt arbeidsfelt i Nasjonalarkivet, men etter hva jeg vet om hvordan dataene er lagret, må det gjøres rettelser i grunnlagsfilene, og så må grunnlagsfilene importeres til databasen på nytt.

Først trengs det ei kartlegging av hvilke kilder som er rammet. For folketellinger finner jeg bare "ø" for "ø" i FT1920 for Løten, så dette er nok heldigvis en avgrenset feil som har skjedd i en hektisk periode.

Jeg har gjort relevante kollegaer oppmerksomme på selve feilen og på denne forumtråden, så da vil feilen forhåpentlig bli rettet innen ikke altfor lang tid.

• Liker 1

Da har jeg fått beskjed om at feilen er rettet, og at søkeindeksen vil være oppdatert fra og med i morgen.

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.