Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#28785] Repslager Ole Halvorsen Sletta, Øyestad f. 1846

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I innlegg 36 blir Daniel Pedersen Røgebergs kone (gift 1805) angitt som Karl(!) Johannessen Frich. Fornavnet er vel feilskrift for Kari/Karen. Hun buirde vel da være datter til en Johannes Frich. I ft 1805 for Kongsberg finner jeg imidlertid ingen andre Frich enn denne enken Lenke .

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tror du har rett i dine antagelser om Frich-navnet.Jeg finner i Avskjedigelsesmantallet enkesønnen som er nevnt i folketellingen fra din lenke.Han er oppført som Hans Larsen Belgen f. 24/11 1786.Finner en annen som har navn Johan Fredrich Fresk, f. 28/6 1794, i samme mantallet. ( Det kan godt være en omskriving for Frich.)Si fra om jeg skal lete etter andre navn i fra heftet.Mvh. Gunn.

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant to barn av Hans A. Frich og hustru Ingeborg , døpt i Norderhov.Her er den ene. LenkeDet var også en Christina Helvig Hansen dpt 29 may 1730,Norderhov.Elen Maria Hansdatter Frich f. ca 1748, fant jeg ikke i første omgang.Jeg kan se litt på dette senere i dag. Må en handlerunde først.Mvh. Gunn.

Gjest Gunn Huglen

Jeg er litt usikker på om denne Kari er den retteLenkeFant en annen som var nevnt f. ca 1785 i Kongsberg, men der var ingen foreldre ført opp, kun ektemann, Daniel Pedersen , Røgeberg.Skal lete bedre.Mvh. Gunn.

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok den Johan Mortensen som er far til en Kari(en) vet ikke om disse kan være de rette. 1801-telling. LenkeSkal sjekke litt i Avskjedigelsesmantallet igjen.Mulig jeg kan få noen ledetråder der?Mvh. Gunn.

Gjest Gunn Huglen

Nei dessverre ! Her fant jeg kun en Johan Mortensen i Avskjed.mantallet, men det lurer jeg på om kan være den andre Mortensen fra 1801-tellingen. Han var ogå ansatt i gruvene , som du vil se av lenken.Her dukker stadig opp Frich navn.Se på denne fra Kristiansand? LenkeHer blir det nok mye å rydde og lete i.Mvh. Gunn.

Gjest Gunn Huglen

Ja det ser ut til at vi har funnet de rette familie-forbindelser.Si fra hvis det er andre ting du ønsker jeg skal lete etter.Artig med de gamle bildene du har lagt inn om historien om Fevik skipsverft.Mange tråder å følge i dine debatter.Mvh. Gunn.

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå gjorde jeg en pussig oppdagelse: Daniel Pedersen Røgeberg (jf. f. eks. innlegg 59), var jf. FS (IGI) sønn til Daniel Hansen Røgeberg (1728-1768) som giftet seg på Kongsberg i 1754 med Margrethe Jørgensdatter. Jf. samme kilde var Daniel Hansen igjen sønn til dette paret: Lenke . Det 'pussige' ligger i at da berører denne debatten plutselig et annet tema som nå diskuteres her i Brukarforum, nemlig den som går på slekten Schaar (der Bautz-navnet er en ingrediens).

Gjest Gunn Huglen

Dettte var spennende!Jeg har fulgt med i litt av den debatten før.Tenkte jeg skulle sette opp en liste til deg over folk med etternavn : Frich, Frisk, Frek, Flech og de navnvariantene som er brukt i Avskjedighetsmantallet 1805.Også over folk med Røgeberg-navnet.Sender den oversikten i en privat mail.Kan også nå se etter navn fra den andre debatten, og finner jeg noe av interesse , skal jeg sende det.Her er mange spennende slektforbindelser, ser det ut til.Mvh. Gunn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.