Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36213] Ole Olsen og Marit Estensdatter fra Leinstrand som dro til Amerika

Recommended Posts

Gjest Gunn-Helen Lykke

Er det noen som har opplysninger om Ole Olsen og kona Marit Estensdatter fra Leinstrand? De kalte seg Sørem (Sorem)i USA. Ole er oppgitt å være født 22.05. 1843 i Leinstrand, ST. Jeg tror han kan være Ole Olsen Nupen som i FT 1865 logerer på gården Sørem. Marit har jeg funnet i KB for Leinstrand med dåp 4. juni 1838 (uegte). Foreldre Esten Jonsen Storleer og Kaaren Haagensdatter, Melhus. Marit emigrerte 12.08.1885 fra Trondheim til Eau Claire, Wi, med 4 av barna. Billetter var betalt fra Amerika. Den eldste sønnen Ole emigrerte 18.04.1883 fra Trondheim til Chicago III. Når Ole og sønnen Carl reiste vites ikke. Ole og Marit hadde 6 barn som alle skal være født i Leinstrand/Melhus:. Ole Olsen Sørem, f.1863, død i USA 1890 . Carl Sørem, f. 13.11.1868, død i USA 15.9. 1964 . Fredricka Sørem, f. 21.09.1872, gift 4.1.1895 i Illinois, USA, med Halvor Emil Halvorsen, f. 30.11.1869 i Trondheim, død 1927 i USA (1 sønn Arnold Eugene, f. 1895 d. 1986, det er hans etterkommere som søker oppl. om slekt). Fredricka døde 08.05.1910 i Moose Lake, Minnesota . John Louis Sørem, f. 02.01. 1973, død 30.01. 1948 i USA . Josephine Sørem, f. 22.11. 1878, gift med John Ahlstrøm, fra Sverige, død 21.08. 1971 i USA . Alfred Sørem, f. 07.07.1881, død 1974 i USATakknemlig for all hjelp.Vennlig hilsen Gunn-Helen Lykke, Trondheim

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Fra 1900-tellingen i Superior Ward 5, Douglas, Wisconsin:Ole Sorem, født mai 1843, gift i 32 år, emigrerte i 1882, jobber som snekker. Gift med Mary, født april 1839, emigrerte i 1885. Barn:Carl, født november 1868, emigrerte i 1885, jobber som ingeniør.Josephine, født november 1878, emigrerte i 1885, skolelærer.Alfred, født juli 1881, jobber som 'RR car clerk'(?).

Gjest Gunn-Helen Lykke

Jeg vet en del om Fredricke som ble gift med min oldefar, Halvor Emil Halvorsen, men lite om hennes foreldre og søsken. All informasjon er av interesse, men spesielt kanskje opplysninger om Ole og Marits familier og deres bakgrunn her i Norge. Takk for hjelpen så langt.Gunn-Helen Lykke

Gjest Kari Nerbu

Har du sett på familien som bor på Nypløkken i FT 1865? den består av far Ole 65 år mor Anne. Og barna Magnhild, Jon ; Lars og Anne ( fra 18 til 7 år) De kan godt være foreldre til Ole. Dessuten befinner det seg en fostersønn på gården Ole Olsen som er 2 år. Dette kan jo være Ole Olsen og Marit Estendtr første barn. Altså før de evt blir gift.

Gjest Kari Nerbu

Nå har jeg bladd litt frem og tilbake i Leinstrand bygdebok av Erling Lauglo bind 1 fra 1957. Der står ei liste over utvandrede personer fra området. Den er hentet fra politiprotokollene, men fordi 'protokollene vakler mellom Leinstrand og Melhus (prestegjeld) som fødested' kan ifølge forfatteren enkelte være utelatt. Da hadde en bare gårdsnavnet å holde seg til. Jeg fant ingen av dine der, men til slutt dukket det opp ett navn. I 1889 Arb. Carl Emil Olsen Sørem ug. 20 år til bestemmelsessted Chicago. Bill. fra Amerika. Dette må jo være din Carl? Skal holde øyne åpne etter mer! Under Sørem i bygdaboka kan jeg desverre ikke se at familien er nevnt i det hele tatt.

Gjest Gunn-Helen Lykke

Til innlegg 5 og 6: Ja, dette må være Oles foreldre og søsken, og antakelig også hans eldste sønn. Da er det vel også riktig som jeg trodde at det er Ole som er Ole Ols. Nypen som logerer på gården Sørem i 1865. Men hvor er Marit Estensd.? Jeg har også sett i bygdeboken for Leinstrand, men så nok ikke godt nok etter siden jeg ikke fant Carl. Takk skal du ha. Hvis det er riktig at han emigr. i 1889, fire år etter moren, stemmer ikke opplysningen i cens. 1900 for Superior, Wi, der det står at han emigr.i 1885.Takk så langt!

Gjest Kari Nerbu

Ser du foresten at når den eldste sønnen reiser over i 1883 er billetten betalt i Amerika. Tyder ikke dette på at far kanskje har reist over først? Minste barnet er 3 år i 1885. Kanskje han reiste i 1882?

• 2 år senere...
Gjest Trond Gellein Løkken

Hei GunnDenne Ole Olsen som du leter etter, har du fått bekreftet eller avkreftet om han er sønn til Ole Olsen Nypløkken og kona Anne Larsdatter?Jeg er interessert i denne familien, fordi Annes mor, Magnhild Gellein er søster til min ane Ole Gellein. Har du noe opplysninger om hvor det ble av dem, for jeg finner ingen av dem i Norge.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.