Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37735] Alfred Amandus Aronsen f. 16/6 1889 Lyså, Kvæfjord utvandret til Usa?

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Håper noen kan bidra med opplysninger om hvor det ble av bror til min bestefar. Det jeg vet om alfred er at han ble født 16/6 1889 i Lyså Kvæfjord. Han ble døpt 15/9 1889 i Kvæfjord kirke og ble konfirmert samme sted den 24/7 1904. Har opplysninger om at han antagelig utvandret til Usa. Men hvor og når? Har prøvd å sjekke aktuelle utreisehavner, men finner han ikke. Har sjekket Ellis Island, men finner ingen aktuelle, Håper noen kan bidra med opplysninger. mvh Britt

Gjest Jon Torp

I 1930 finner vi Alfred gift i White Star, Grays Harbor county, Washington.Han er gift med Gladys, 30 år. Hun er f. i Washington med far fra Iowa og mor fra California.De har fem barn hos seg:Bobby 8, Esther 6, Floyd (sønn) 5, Alyse (datter) 3, Samuel 1.

Gjest Arne Solås

Bra, Jon! Jeg skulle til å se på dette nå. Vi kan vel også ta med at han oppgir som yrke 'Woodsman -Logging' og at han leier en leilighet som han betaler 10 dollar i måneden for. Han er høy, av middels kroppsbygning, blå øyne og brunt hår.Mvh. Arne.

Gjest Britt Eide

Hei! Tusen takk for god hjelp. Her var det mye nyttig informasjon. Hva betyr det at han var syvendedags adventist? Videre har jeg et spørsmål til Arnes innlegg 7. Hvor har du informasjonen om utsende osv. fra? Finnes det bilde? Mvh Britt

Gjest Arne Solås

Beskrivelsen av Alfred står i registreringskortet hvor han ble registrert for mulig tjeneste i 1. verdenskrig. (Se også Jons innlegg 4 og 5.) Der finnes nok ikke noe bilde av ham.Om du vil, så kan du jo forsøke å sende en mail til Rob Healey. (Jfr. lenken til RootsWeb.) Det kan vel være en mulighet for at han kan ha kontakt med barn og/eller barnebarn av Alfred.Mvh. Arne.

• 1 måned senere...
Gjest Beate Hanssen

hei! Kan nok dessverre ikke komme med noe mer nytt, men kan jo fortelle at min farmor, som var datter til Amanda Aronsen, fortalte at Alfred hadde en sønn som omkom under krigen.MVH Beate Hanssen

Gjest Bjørn Eide

Hei Beate. Beklager at jeg har oversett denne meldinga fra deg. I følge mine opplysninger hadde Amanda f. 28.02.1881 7 barn. 5 jenter ( Hedly, Anna, Birgithe, Astrid og Ester. Hun hadde også 2 sønner Alfred og Johan. Når disse ble født og hvem de ble gift med, etterkommere osv vet jeg ingen ting om. Hvem var din farmor? Men er svært interessert i opplysninger. Har foresten bilde av Amanda. Ganske fint bilde. Har også bilde av endel av søskene hennes. Amanda var søster til min morfar Johan Torleiv f. 20.08.1897. Min e-mail adresse er bjoernei kr.alfa online.no. Det er Alfreds sønn Robert Lester som omkom under krigen i 1945. Har fått endel bilder og opplysninger fra slekt i Haugesund. Barn av Amandas bror Meier. Viser også til innlegg 9. Jeg har prøvd å få kontakt, men har ikke fått noen respons. Har bodd på Tverrlandet i 8 år,men flyttet tilbake til Nordmøre i 1997. Er Leikny din farmor og Asmund din far? mvh Britt

• 11 måneder senere...
Gjest Beate Hanssen

hei britt! Lurte på om du har noe om anene til faren til Alfred Aronsen? Sitter fast på Mickel Thomassen fra Hokland, f. 1748, døde i Bogen 60 år gammel (etter Kvæfjordboka) g. m Maren Maria Pedersdatter fra Hundstad, f. 1749. Ho har jeg videre på, men ikke Michel. Har du noe der? De ble oldeforeldrene til Aron Marthinussen, f. 1853, Kvæfjord.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.