Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#44177] Olaus Olsen og Marie Elise Olsdtr. (svensk), søker deres foreldre

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen
Skrevet

Jeg vil ta med, uten at jeg har sett alt for mye på kludret i kirkeboka Idd (23), at det står barnefaren Ole Johannesen Houg kom fra Degernes i Rakkestad.Liv

Gjest Maya Lillemoen
Skrevet

Hei Eva. Så flott informasjon du kommer med, og i detaljer som jeg aldri hadde funnet selv. Faktisk er det en historie om familien, så tusen tusen takk. Tusen takk Liv S, for at du tydet stedet hvor Ole Johannesen kom i fra.

Gjest Eva Pettersson
Skrevet

Hej igen! Jag har funnit lite fler uppgifter.Maria Lisas oäkta son Karl August född 12/1 1882 i Högsäter. Fadern var drängen Aron Nilsson, har svårt att tyda var han bodde.Den andre sonen Anders Petter född 11/1 1884, död 11/2 samma år, dödsorsak inte angiven.Maria Lisas far Peter Kristiansson Klenfelt flyttade efter skilsmässan och står i HFL för år 1886-1890 på sidan för Lösdrifvare, saknar arbete och bostad. Det framkommer att han befinner sig i Amerika. I 1890-års folkräkning står under Hemort: Qvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890.I 1900-års folkräkning är Kajsa Jansdotter Inhyses enka. Peter är således död.Kajsa är enligt folkräkningen född i Sundals-Ryr. Jag hittar henne inte i födelseboken på angivet födelseår.Karl August Aronsson bor kvar hos Kajsa år 1900 som ogift ensamstående oäkta dotterson.Hälsningar Eva

Gjest Eva Pettersson
Skrevet

Hej!I vigseln i Idd står att Maria Lisa far Peter Kristiansson kommer från Tveten och är soldat.Tveten ligger i Högsäter, han kan mycket väl ha bott där.Jag finner dock inga uppgifter som styrker att han varit soldat. Han står inte med på de sidor i husförhörslängderna där socknens soldater är angivna. Jag har som hastigast försökt se om hans far var soldat men har inte funnit belägg för det heller.Hälsningar Eva

Gjest Maya Lillemoen
Skrevet

Hei EvaUtrolig hva du klarer å finne av informasjon om Maria Lisa's familie, dette er utrolig spennendeNår Maria Lisa gifter seg står hun oppført som b)når sist gået til alters; Aremark-Høgsæter 1884 For Einert Olaves står det a) hvor konfirmert, begge er nevnt i Aremark Høgsæter. Blir litt forvirret når Maria Lisa er nevnt i Aremark.Finner Einar Olaves konfirmert i Aremark, han bærer nå etternavnet Hellesaaen, mulig moren bærer samme navn, faren Ole Johannesen Houg, men han finner jeg ikke i kirkebøkene i Rakkestad, men har antagelig bodd på gården Houg,se nr. 7: Lenke

Gjest Iver Mosvold
Skrevet

Hellesåsen er det bruket han bor på (tilsynelatende foreldreløs) i 1865 LenkeIM

Gjest Eva Pettersson
Skrevet

Hej!Ett förtydligande: det står Hellesaaen = Hellesåen och inte HellesåsenI vigselnotisen läser jag a)Naar og hvor konfirmeret.. b)hvor sidst gaaed til AltersMin tolkning är att Einar är konfirmeret och har gått til alters i Aremark samt att Maria Lisa har gjort det samma i Högsäter.Hälsningar Eva

Gjest Iver Mosvold
Skrevet

Eva har nok rett i både det ane og det andre !!!Presten (eller klokkeren) i Aremark på 1850-tallet bør få strykkarakter i skjønnskrift da det er tilnærmet umulig å tyde vitale opplysninger vedr. Einert Olaves sin dåp i 1853.Det blir vel ikke så lett å finne fars-slekta til hans i Rakkestad (Degernes). men vi har et par kirke-bok-racere som er aktive her på forumet, hvorav Liv er den ene som kanskje kan hjelpe. Ole Johannesen (Einert Olaves sin far) har massevis av navnbrødre i Rakkestad som er født i 1820-åra. Gårdsnavnet Houg finnes både i Aremark og i Degernes- så dette er ikke enkelt.Moren, Elisabeth Olsdatter kommer vel fra Holt, Holtebrekke, Holtekasa eller en annen husmannsplass under Holt som ikke er kommet med i FT1865.Begge er muligens døde i 1865, - så det å gå over protokollene i Aremark i tidsrommet 1853-1865 er jo litt av en jobb, men neppe umulig.IM

Gjest Arild E. Pettersen
Skrevet

Skal prøve å komme med en liten geografisk oppklaring: ved Einert/Einar Olaves dåp i Aremark kirke i 1853 står det at moren Elisabeth Olesd. bor på Hellesaaen i parentesen: (u. Siljeholt), dette stemmer m/matrikkelen. Hellesåen er en lite gård/plass NV i Aremark helt på grensa til Rakkestad (tidl. Degernes).Så vidt jeg husker ligger ett av brukene på Degernessiden. Siljeholt ligger lenger V nærmers Strømfoss og Ø for Kilesjøen men eier skog V-over mot kommunegrensa. Ser man på lista over faddere går det fram at de kommer fra gårder i området både på Aremark. og Degernessiden

Gjest Iver Mosvold
Skrevet

-Imponerende med slik nyttig detaljkunnskap fra Nord-Trøndelag om geografien i Indre-Østfoldske skoger.IM

Gjest Liv S. Hansen
Skrevet

Her i Degernesskogene ikke langt unna Aremarkgrensen har det tordnet i flere timer.Hellesåen (det er to av dem) er gamle plasser under Siljeholtet som i dag eies av Saubrugsforeningen. Den plassen det er snakk om her er Hellesåen nordre gårdsnr 72 brn 4. I dag et feriested. Bare våningshuset er igjen.I boka ”Boplassregistreringer i Aremark kommune” utført av Gudbrand Mellbye står følgende historie: ” Johan Lervik forteller at Oplandske kompani var mobilisert i forbindelse med Karl XII angrep på Fredriksten i 1716, men kom for sent frem og gjorde helt om. På veg hjemover fulgte kompaniet ”byvegen” som gikk forbi Hellesåen, og en av opplendingene ble igjen på Hellesåen. Han og hans etterkommere ble boende på Hellesåen i 263 år, til de siste forlot plassen i 1979”.Nå må maskinen av igjen, det er helt svart rundt meg..Liv

Gjest Liv S. Hansen
Skrevet

Houg i Degernes LenkeOle Johannesens dåp (?): Rakkestad kirkebok 1825-1841 side 33Født (2?) juli Døpt 12. juli Ole Johannesen Lysebraate.Far Johannes Olsen Lysebraate. Mor Ragnhild Halvorsd.Faddere: i allefall 2 HougDette siste fikk jeg nå på mail fra en dame i Trøndelag. Jeg har ikke sett på dette.

Skrevet

(33) Jeg har sett på dåpen til Einert Olaves 1753Uækte Einert Olaves. Pige Elisabeth Olsdatter Hellesaas u/Sillieholt og Ungkarl Ole Johannesen Haug fra Degernes i Rakkestad.Faddere : Anne Christine Jensd. og Anders Andersen Kilebraaten, ...lin O Hellesen (?),Elisabeth Hansd. Colbjørnsvigen og Karen Stensd.Torget.Anmeldt av Anders Andersen Kilebraaten. Ingen af ...( usikker på hva det står videre, men det samme står på et annet uækte barn på samme side )Rita

Skrevet

Uff.. Dåpen er selvfølgelig i 1853 !Rita

Gjest Maya Lillemoen
Skrevet

Dette er jo helt fantastisk, jeg er helt imponert.Tusen takk til alleLiv S du nevner denne dåpen til Ole Johannesen, den er her som nr. 87:Lenke men om det er rett person vet jeg faktisk ikke, men det er ihvertfall en Ingebret Houg og Johane Olsdtr Houg som er nevnt.Beklager at jeg ikke har svart dere før, men det er mye møtevirksomhet for tiden

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.