Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#47163] Gustav Adolf Odlaug

Recommended Posts

Gjest Rolf Eide Hansen

God Morgen. Gustav Adolf Odlaug var født 3.juni 1882 i Christiania og døde 15.august 1950, Glomfjord. Han var en myteomspunnen herremnn. I og med at det var mange som flyttet ut fra Glomfjord og søkte arbeid andre steder i Nordland, da lurer jeg på om det er noen som husker Odlaug og har noe å fortelle om hans gjøren og laden. Han hadde også en sønn som heter/hette Kåre.Takker for innspill Mvh ROLF

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/132613-47163-gustav-adolf-odlaug/
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arna Furuly

Jeg kjente Kåre Odlaug og hans søster Vesla. Begge er døde nå og gravlagt i Oslo. Begge var enslige. Kåre flyttet som ung, nyutdannet lærer til Mo i Rana. I alle fall var han lektor på Mo kommunale høgre almenskole da jeg gikk der på 60-tallet. Han vokste opp i Glomfjord sammen med min mor, som desverre også er død. De var begge født i 1915 og gikk på folkeskole i Glomfjord. Da han bodde på Mo ba han min mor stelle huset for seg en gang i uka, han ville ikke ha fremmede folk i huset. Han bodde de siste årene han var på Mo to hus bortenfor oss. Da han ble pensjonist flyttet han til Oslo til sin søster Vesla, men var ofte på Mo. Han hadde to hytter i omegnen, men bodde hos oss mens han var på Mo. Min søster og hennes mann kjørte Kåre til hytta når han skulle dit, og hadde ellers tilsyn med den ene hytta. Denne hytta arvet min søsters sønn. Vet ikke om du har fått flere svar på dette, hvis ikke så kan jeg prøve å lete opp mer for deg.

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Hvis du går inn på disnorge.no, videre på gravminner vil du finne Gustav , kona Ragnhild og Karin Synnøve ( som døde i 1997) gravlagt på Meløya. De hadde også en sønn som het Arne som var født i 1920 og døde i 1921. Kåre Odlaug døde 6.1.1990 og er begravet på Østre Aker kirkegård i OsloAnne-Rita

Gjest Knut Fjogstad

I mine boksamlinger finnes også to tykke bind over 'Norsk arbeidsmands forbund gjennom 60 år' av lektor Kåre Odlaug, utgitt Oslo 1955. Innholdet i bøkene har også svært mye lokalhistorie og materialet samlet han under studietiden på Universitetet i Oslo. Studiet finansierte han selv ved å arbeide i gruver, og industroien forøvrig under studietiden, som derav ble litt lengre enn vanlig. Han ville klare alt selv og klarte det med glans.Søsteren Karin hadde hadde kallenavnet 'Vesla'.Mvh Knut

Gjest Arna Furuly

Jeg visste ikke at Vesla egentlig het Karen Synnøve. Hun bodde så vidt jeg vet, hele sitt voksne liv i Oslo, så jeg var sikker på at også hun var gravlagt der. Spesielt siden Kåre ble gravlagt i Oslo. Har noen hektiske dager foran meg, men kan etterhvert sjekke med min onkel, Petter Bakkemo som bor i Glomfjord om han har noe å fortelle. A. R. Kolberg bor i Glomfjord og kan kanskje få vite mer om tiden familien Odlaug bodde i Glomfjord.Ellers lurer jeg på om du er i familie med Gustav, og hva du kan fortelle om han? Er det noe nedskrevet om han? Hvordan myteomspunnet var han?Forsøkte å maile deg direkte, men fikk feilmelding, sjøl om jeg kopierte adressen din og la den rett inn.Hilsen Arna

Gjest Rolf Eide Hansen

Knut (6) kjente til bøkene, men viste ikke om at de inneholdt lokalhistorie, skal anskaffe dem. Takk for opplysningen Karin/Vesla. Arna (7) Karin Synnøve var født i Oslo 20, mai 1912 og døde 28. oktober 1997, men er gravlagt på Meløy krk.gård i 1999 sammen med foreldre og en bror, Arne. Har ikke funnet ut ennå hvor Kåre er født. Gustav ble uteksaminert ingeniør i Cristiania i 1903, og begynte i jobb for LKAB i Narvik. Til Glomfjord kom han i 1912 og ble værende til sin død i 1950. Jeg er ikke i familie med Gustav, men jeg er født og oppvokst i Glomfjord. Reiste forøvrig derfra i 1956-57. Petter kjenner jeg, hilste på han i 2005. I årbok for Meløy 2007, 'Den stille fjerding' så kommer det en artikkel om Odlaug, skrevet av Olaf M. Gylseth Selnes, han var nærmeste nabo til familien. Beklager feil i e-mail-adressen. Det var kommet et komma til slutt, Her er riktig adr. rolf_eide.hansen@chello.no mvh ROLF

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 6 og 8:Når jeg nevner lokalhistorie så er det ikke synonymt med bygdebøker olg. Bøkenes innhold beskriver lokale personer og forhold med bilder.Forøvrig var forfatteren en glimrende fotograf og hvor samlingene har tatt veien - vet vel en av innleggerene her.Hvis temaets eier skriver historie, så vil også forhold til Amerika og Kvekerne muligens være relevant.Mvh Knut

Gjest Rolf Eide Hansen

Til innlegg (9)Takk Anne-Rita, du kom meg i forkjøpet. Hvem/er kom Ragnhild fra? I kirkeb. på CD for Meløy/Rødøy under dåp for sønnen Arne, så er Ragnhild oppført med etternavn Bjørgum eller Jørgensen, vanskelig å tyde. Har lett flere steder uten resultat. De giftet seg i 1907 iflg. anm. På det tidspunkt så var Gustav på slutten av sin periode i LKAB i Narvik. Etter det var han ved Salangsverkene før han kom til Glomfjord i 1912.Til innlegg (10).Nei, jeg skriver ikke historie, jeg vil bare følge opp ovennevnte artikkel (8) når den er publisert.Noterer meg tipset om Amerika og Kvekerne.Mvh ROLF

Gjest Olaf M. Gylseth Selnes

Hei! Det er jeg som har skrevet en artikkel om Gustav Odlaug, og som Rolf ganske riktig påpeker, vil artikkelen komme i den årboka som Meløy Historielag gir ut nå i 2007. Rolf har fått kopi av artikkelen fordi han blant annet har bidratt med bildestoff.Det er derfor artig å lese de mange fine innleggene som er skrevet her vedr. Gustav, Kåre og Vesla m.fl. Det er jo også godt å se at de opplysningene som er fremkommet her, i hovedsak stemmer med innholdet i artikkelen.Jeg er nysgjerrig på oppfølging av mye av det som er skrevet her, og jeg kan eventuelt komme tilbake til debattsiden når artikkelen er utkommet. Dette for ikke å ta bort nyhetens interesse og spenningsmomentene i den nevnte artikkelen.Et forhold vil jeg likevel kommentere. Det gjelder bøkene til Kåre. Det var nokså irriterende. Jeg kom for sent til å kjøpe bøkene her i Trondheim da de gikk på auksjon til kr 60,00. Nå kan jeg få kjøpt dem på antikvariat for kr 700,00-800,00. Så da blir det vel heller til at jeg låner dem på Gunnerusbiblioteket her. Vet dere om andre som har bøkene og som vil avhende dem?Hilsen Olaf

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo igjen Jeg har funnet Ragnhild født i Oslo. Hun blir døpt i Gamle Aker Kirke se blad 52/1881 på scanna kirkebøker (Gamle Aker). Hennes far er Emil Jørgensen can.jurist. I år 1900 er han politimester i Kristiania og de bor i Bogstadveien.Det stemmer med fødselsdato og jeg finner kun en Ragnhild med etternavn Jørgensen og født 1881 i folketellingen 1900.Anne-Rita

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.