Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#47313] 'Ugift Idiot' Simen Arnesen død 1883 Ringebu.

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

Jeg fant en litt uvanlig innføring i kirkeboken for Ringebu 1878-1898: Lenke. (Mandkjøn nr. 9). Hva står det etter 'Ugift Idiot'? Det kan se ut som 'uinformeret', men får det ikke helt til å stemme med bokstavene.Jeg må si jeg ble litt overrasket over at en prest kunne skrive dette i kirkeboken. Hadde kanskje 'idiot' en litt annnen betydning på den tiden? Er det for øvrig noen som vet hvem denne Simen Arnesen var, og hva han hadde foretatt seg for å kunne bli kalt idiot?

Gjest Britt Opheim

Har en 'sinke' reg. hos meg. Vet ikke om det kanskje er det som vi i dag kaller dyslektiker. Vet at denne personen ble vel gift, og fikk mange barn som jeg aldri har hørt at det var noe unormalt med, så psykisk utviklingshemmet kan han ikke ha vært.

• 11 måneder senere...
Gjest Tor Onshus

Far til Arne var bruker på nedre Gunstad i Ringebu fra 1812 til 1853, da han ble umyndiggjort på grunn av sinnsjukdom og broren Per overtok. Lenke Når det gjelder bruk av ordet idiot, så bruker vi (i det minste jeg) også i dag uttrykket idioti i betydningen dumt/sinnsykt eller hva en skal oversette det med. Så jeg tror ikke uttrykket idiot har noen annen mening enn sinnsyk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.