Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48582] Registreringsstandard m.m. for materiale man vil legge ut?

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå
Skrevet

Jeg har (for første gang) planer om å sende inn et avskrift til Digitalarkivet/Digitalpensjonatet. Det gjelder avskrift av et manntall fra 1701. Jeg har ikke funnet noe sted der jeg kan få gode råd for hvordan dette bør settes opp, og om det finnes noen registreringsstandard (ala de andre folketellingene) som er foretrukket. Jeg lurer spesielt på følgende:Er Excel greit nok?Det er ofte slik at etternavn/farsnavn forkortes slik at Larsen bare blir til Lars. Ønsker man farsnavn skrevet fullt ut? Dersom jeg skal være bokstavrett, hvordan bør jeg markere forkortelsene; med punktum, kolon eller 'tysk' S?I mange tilfeller er farsnavn på sønner utelatt. Skal jeg da konstruere farnavnet og sette stjerne (*) bak, slik at det blir lettere å søke på navn?Andre ting jeg bør tenke på?MvhGeir Tverå

Gjest Per Helge Seglsten
Skrevet

Jeg tror kanskje du finner svar på noen av spørsmålene dine, om du klikker deg inn på forum for kjelderegistrering.

Gjest Kristian Strømme
Skrevet

Til Geir Tverå:Excel kan helt fint brukes ja. Sett inn feltnavn på toppen og registrer linje for linje nedover, slik de fleste 1701-tellingene er gjort. Når det gjelder forkortelser bruker du punktum. Og når du først nevner den 'tyske' S'en, unngå å bruke den. Den er ikke søkbar i systemet vårt. Så der oversetter du til to s'er.Å konstruere farsnavnet der det er opplagt er også en fordel for søkbarheten, som du selv nevner, så det bør du gjøre, og da med en * bak.

Gjest Geir Tverå
Skrevet

Takk, det var et klart og greit svar.Mvh Geir

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.