Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#49382] Justine Caroline Mansine Gasmann. Navne tyding kirkebøker

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad
Skrevet

+ Mægler Gasmann Pige Anne Marie Jensdtr. (paa Tugthuset) Justine har siden Faderens død været paa Fattigvesenet i nogle Aar. Fjeldhusbakken(oppholdssted) Fra No. 42 til 48 inklusive fik Hjælp af Akers Fattigvæsen til Klæder til Konfirmation. De 7 første fik 2 Sp(ecie)d(a)l(e)r hver. No. 48 fikk i alt 4 Spdlr til Klæder; hun har gode Evner men har slægted paa Moderen saa hun har haft Hang til Tyvagtighed. Maaske hun til Vaaren kommer til at reise til Amerika med sin Moster(?!). No. 49 fik 72 s(killing) til Sko.

Gjest geir knutsen
Skrevet

Dette utelukker vel August Gasmann, da han døde 1870 og kun ble konfirmert 1867.

Gjest Oddbjørn Johannessen
Skrevet

Jeg er enig i at det utelukker August Gasmann, men jeg mener nå at jeg har funnet Justine Caroline Mansine Gasmanns far - nemlig August Gasmanns bror, Niels Egidius Gasmann (1810-1865)!Han er kalt kjøpmann i kirkeboken for Vor Frelsers kirke (Oslo domkirke) ved de tre 'ægte' barnas dåp: Hans Møller Gasmann (1839), Mariane Gasmann (1842) og Mathilde Gasmann (1845) - men da sønnen Hans Møller Gasmann ble konfirmert i 1854, er Niels Egidius Gasmann titulert 'Mægler'.Niels Egidius Gasmann var gift med Simonine Møller, og en av hans sønnesønner var den kjente speiderlederen Hans Møller Gasmann (sønn til konfirmanten fra 1854 med samme navn).

Gjest geir knutsen
Skrevet

Det slo meg også at det kunne ha vert Niels Egidius Gasmann. Da jeg kom over hans død i kirkebøkene. Er det andre som døde på den tiden som noen kjenner til.

Skrevet

Her er Niels Egidius Gasmanns enke, Simonine, med 4 barn i Kirkegaden 26, Christiania, i ft. 1865 (yngstedatteren Alma er med i tillegg til de tre jeg allerede har nevnt):Lenke

Skrevet

Gasmann-slekta kjenner jeg ganske godt, og jeg kan ikke se noen andre naturlige kandidater. Jeg kan jo legge til at det var en viss 'tradisjon' i slekta med barn utenfor ekteskap.

Gjest geir knutsen
Skrevet

Takk Oddbjørn. Nå fikk du jo et eksta tilskudd i Gasmann slekten. Justine er min kones tipoldemor.

Skrevet

Jo, takk for det. Og slekta videre bakover til Dalarna i Sverige i første del av 1600-tallet kan du jo følge i diverse Gasmann-debatter her i forumet.

Gjest Per Nermo
Skrevet

(26:) Hvorfra er den hentet, denne 'utskriften' (fra Akers Fattigvæsen / Fjeldhusbakken ?), vedr. 'klient' nr. 42-49 (eller 'brukere' som de ville blitt kalt idag) :'Fra No. 42 til 48 inklusive fik Hjælp af Akers Fattigvæsen til Klæder til Konfirmation. De 7 første fik 2 Spdlr hver.No. 48 fikk i alt 4 Spdlr til Klæder; hun har gode Evner men har slægted paa Moderen saa hun har haft Hang til Tyvagtighed. Maaske hun til Vaaren kommer til at reise til Amerika med sin Moster(?!).No. 49 fik 72 s(killing) til Sko.'Framgår navn på personenen 'fra No. 42 til 49 inklusive' ? (Én av dem er vel Justine ?)Hvorfor var hennes mor, Anne Marie Jensdatter fra Aker, fange på Christiania Tugthus ? Var det pga. 'leiermålet' med Mægler Gasmann ? Eller pga. tyveri ? 'Uflaks' å havne der under svangerskapet !

Skrevet

'Utskriften' i innlegg 26 refererer seg vel til kirkebokreferansen i innlegg 25?

Gjest Per Nermo
Skrevet

Såklart, og da er det altså Justine som (6 okt 1867 i Østre Aker Kirke) er konfirmant 'No. 48', og det er vel sannsynlig at det er for tyveri at hennes mor er dømt til opphold på Christiania Tugthus; 'Anne Marie Jensdatter født i Aker' som altså hadde 'opgivet' 'Skibsmægler Gasmann af Christiania' som far til barnet som ble døpt på tukthuset den 13 feb 1853. (Barnefaren er altså muligens identisk med kjøpmann (1839-45) og 'Mægler' (1854) i Christianian (med sommervilla på Bygdønes) Niels Egidius Gasmann (1810-1865), som i så fall kanskje heller burde holdt seg hjemme hos kona Simonine den vårkvelden i 1852 ...)Gjorde Justine alvor av planene (ref. kirkeboka) om å reise til Amerika på vårparten 1868 med sin mors søster ?

Gjest Geir Knutsen
Skrevet

Anne Marie Jensd fant jeg i 1865 tellingen på Storgaden (Tugthuset). Dette må være moren. Skal litt til at flere Anne Marie Jensd'er skulle bo på tukthuset.Hun var 30 år i 1865. De vil si hun var ca 18 når hun fødte Justine. Tellingen 1865: LenkeHun reiste nok ikke til amerika, hun giftet seg i 5 Jul 1874

Gjest Geir Knutsen
Skrevet

Har funnet 2 AMJ i aker kirkebok. Anne marie Jensdatter 15 nov 1834 døpt 26 desember Jens Larsen Marte Marie Hansdat f engehaugen Aker kirkebok 1835 side 222Anne marie Jensdatter 8 feb 1835 døpt 31 mars 1835 uekte Tollina Axelsdatter Woxen og jens guldbransen. No 100 Aker kirkebok 1835 side 240. Denne er litt spenende da moren har etternavnet Woxen og Justine bodde i tellingen 1865 gos en familie Woxen.Eneste Jens guldbrandsen finnes i denne lenkenLenkeJustine Lenke

Gjest Per Nermo
Skrevet

Anne Marie Jensdatters barn Justine blir døpt på Tukthuset i Februar 1853, og Anne Marie er tilsynelatende (pånytt eller fremdeles ?) på Tuktuset i 1865, antakelig for tyveri, mens datteren Justine (13) er 'på legd' hos Woxen på Nordre Manglerud. 9 år senere blir Justine gift. Så det er håp for alle ...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.