Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#59582] Peder Nilsen Tømmerås¨, Støren,men kom fra Soknedal?F. ca 1686?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Prøver å finne ut litt mer om en ane her. Peder Nilsen Tømmerås, begravet 31-7-1763 i Støren. Alder 77 år gammel, dvs f. ca 1686.Denne Peder kom til Tømmeråsen rundt 1741, og ble der til han døde i 1763. Han er på finne her i ekstraskatten 1762/63 med kona Randi Andersdtr, samt sønnen Nils Pedersen med sin familie.Spørsmålet er jo hvor kommer Peder fra? Det er ikke omtalt i Støren bygdebok etter det jeg ser. Jeg har en mistanke om at han er fra Soknedal.Det er en vielse i Soknedal den 28-7-1720: Peder Nilsen Staverløkken viet med Randi Andersdtr Steensås.De har en sønn Nils, døpt i Soknedal 29-8-1723.Er det rette folka som siden kommer til Tømmerås? Jeg har desverre ikke tilgang til Soknedal bygdebok/Staverløkken nå, så kanskje noen andre kunne bekrefte eller avkrefte om det er en sammenheng her? Dvs om det er Peder Nilsen Staverløkken som siden kaller seg Peder Tømmerås?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.