Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80871] Gårdsnavnet Ødegård i Nord Norge

Recommended Posts

Gjest Leif Baardseth
Skrevet

Hei! Jeg leter etter gårder i Nord Norge som heter Ødegård. Kan noen bidra?

Gjest Leif Baardseth
Skrevet

Hei og takk for svar. Fikk egentlig ikke noe tilslag, men jeg er dårlig på data!

Gjest Johan I. Borgos
Skrevet

Gnr. 12 i Rana er den eineste jeg veit om som eget gårdsnavn, med Øygård under Lovika i Andøy kan også være et ødegård-navn.

Gjest Leif Baardseth
Skrevet

Mange takk, så får vi se hva som dukker opp!

Gjest Otto Jørgensen
Skrevet

et alternativ til navne lister er Lenke Norsk stedsfortegnelse (175000 stedsnavn)

Gjest Kristian Hunskaar
Skrevet

I Rygh fikk jeg tilslag på gnr. 12 Ødegaarden i Mo (vel den samme som Johan nevner) og gnr 15-16 Midtødegaarden i Skjerstad.

Gjest Leif Baardseth
Skrevet

Mange takk! Det var vel de som passet.

Gjest Knut Skorpen
Skrevet

I Nordland kan du finne fleire gamle øydegardar under namnet Aunet: [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS253300@56172=on&KRYSS253991@56327=on&KRYSS253861@56300=on&KRYSS255235@56593=on>LenkeTilsvarande i Troms: LenkeDu finn også eit par-tre gardar med namnet Øyjorda: Lenke og LenkeI tillegg har vi gardar som vert kalla Øyjorda, men som i matrikkelen har hatt andre namn, som denne i Vefsn: LenkeOg så kan Ødegard/Øygard vere nytta som bruksnamn, som her:

Skrevet

wwww.yr.no viser et gårdsbruk med navn Ødegård i Balsfjord kommune i Troms

Gjest Alvin Andreassen
Skrevet

Ang. 10) I så fall er det feil, gården heter Overgård.

Gjest Helge Hålåsæter
Skrevet

Jeg kan ikke bidra. Har bare Ødegaard tilflyttet Nord-Norge.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.