Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Dolm kirke i Hitra sokn:

 

http://nn.wikipedia....iki/Dolm_kyrkje

 

http://nn.wikipedia....iki/Dolm_kyrkje

 

 

Hvis lenkene ikke virker, kan du søke etter Dolm kirke på nettet.

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros .

 

B) takk til begge opplysere, jeg skjønner jo at jeg burde ha funnet det ut sjøl :unsure: :unsure:

 

Lise

Forøvrig ligger Dolm kirke på Dolmøya ved Dolmsundet, mellom Hitra og Frøya. Et fantastisk sted som er absolut vert et besøk, men helst om dagen, det spøker der! Bygd i 1188 av irske munker, murt steinkirke i "romansk" stil. På andre siden av sundet ligger Det gamle handelsstedet Hopsjøen. Det også besøksverdig.

 

TORE-A

Til orientering har nok 1188 og irske munkar lite med både røyndom og seriøs forsking å gjere. Dolm skriv seg truleg frå ca 1500 og erkebiskop Gaute Ivarssons tid, viser undersøkingar av arkeolog Øystein Ekroll ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider. Eg veit ikkje om dette er publisert i faglitteratur, men Johan G. Foss refererer Ekroll i Årbok for Fosen 2010. Uavhengig av dette er Dolm absolutt verdt eit besøk!

Kan legge til at på en nabogård til Dolm kirke, dvs. Vikstrøm i Dolmsundet, bor på tidlig 1600-tall Guri Audensd. Aspa. Hennes oldemor, Sunniva Ivarsd., er niese av erkebiskop Olav Trondsson, og vel enten søster eller kusine av etterfølgeren, ovennevnte Gaute Ivarsson.

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Til orientering har nok 1188 og irske munkar lite med både røyndom og seriøs forsking å gjere. Dolm skriv seg truleg frå ca 1500 og erkebiskop Gaute Ivarssons tid, viser undersøkingar av arkeolog Øystein Ekroll ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider. Eg veit ikkje om dette er publisert i faglitteratur, men Johan G. Foss refererer Ekroll i Årbok for Fosen 2010. Uavhengig av dette er Dolm absolutt verdt eit besøk!

 

Hei.

Da er vi ihvertfall enig om en ting: "Dolm kirke er absolutt verdt et besøk." Fantastiskt beliggende ved Dolmsundet rett over handelsstedet Hopsjøen. Den beste tiden er etter solnedgang, i skumringen på ettersommeren. Irske munker eller ikke, en opplevelse du ikke bør være foruten: Her har en del av slekta levd og virket!

 

Vennlig hilsen

TORE-A

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.