Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Snekker Lars Pedersen Dahl, Klosterøya, Solum, Telemark, død 1772 - opphav?

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Lars Pedersen Dahl, født ca 1720:

Gravlagt, Klosterøe, 19.8.1772, 52 år

Kirkebok for 0818 Solum Mini 3 (1761-1814):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1410&idx_id=1410&uid=ny&idx_side=-122

Forlovet 21.07.1746 paa Closterøen: Lars Pedersøn Dall og Maren Pedersdatter Damsgaard.

Gift 29.12.1746 ved Solum: Lars Pedersøn Dall og Maren Pedersdatter Damsgaard.

Forlovere Lars Lerche og Jan Valentinsøn.

Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7897&idx_id=7897&uid=ny&idx_side=-206

BARN:

Peder - født på Klostereiet, Solum - Døpt 24.09.1747: Lars Pedersøns og Maren Pedersdatters barn Peder. Faddere: Knud Heljesøn, Valentin Jansøn, Abraham Jacobsøn, Anne Hansdatter, Anne Jacobsdatter.

Karen Johanne - født på Klostereiet, Solum - Døpt 18.07.1750: Lars Pedersøns og Maren Pedersdatters barn Karen Johanne. Faddere: Hans Folloug, Hans Møller, Erich Jacobsøn, Sara Jonsdatter, Karen Jonsdatter.

Hustruen Maren Pedersdatter, døde på Gråten, Solum 1758 - gravlagt 17.10 s.å. 39 år gl.

Lars Pedersen Dahl giftet seg påny med Åse Kirstine Jacobsdatter Lerche den 9.10.1760.

BARN:

Lars Jacob - født på Klosterøya, Solum - Døpt 1.4.1771: foreldre Lars Pedersen og Giertrud[!] Jacobsdatter Closterøen. Faddere: Giertrud Jacobsdatter Lerche, Karen Johanne Larsdatter Dahl eller Closterøen, Ole Nielsen Hoken?, Peder Larsen Dahl, Peder Rasmussen.)

Lars Pedersen Dahl avla Borger Ed og fikk meddelt Borger Brev i Skien som snekker 22.1.1771.

Jeg blir svært glad og er takknemlig om noen kan hjelpe meg å finne opphavet til Lars. Barna har jeg mye informasjon om, men har som nevnt problemer med å finne hans foreldre og hvor han ble født.

Opplysningene ovenfor er hentet fra SOLUMSLEKT.ORG som drives av Leif Biberg Kristensen.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1

Se Solumslekt: Lars Pedersen Dahl.

Det er vel ikke noen større tvil om hvor du har hentet disse opplysningene. Selv om det ikke er opphavsrett på avskrift av offentlige dokumenter, er i det minste sammenstilling av opplysninger i noen grad beskyttet. Det er uansett god folkeskikk å henvise til kilden.

• Takk 1

Se Solumslekt: Lars Pedersen Dahl.

Det er vel ikke noen større tvil om hvor du har hentet disse opplysningene. Selv om det ikke er opphavsrett på avskrift av offentlige dokumenter, er i det minste sammenstilling av opplysninger i noen grad beskyttet. Det er uansett god folkeskikk å henvise til kilden.

Beklager sterkt, det er hermed gjort.

• Takk 1

Han er nok ikke fra Grenlandsområdet, der har jeg bortimot full oversikt. Når man ser på forlovere og faddere er det ingen som ser ut til å være slektninger av ham. Det også tyder på at han kommer fra et stykke unna.

• Takk 1

Det er også min konklusjon. Jeg har forsøkt andre steder i Telemark med utgangspunkt i patronym og Dahl/Dal - problemet er at det er mange steder i Telemark som kan assosieres med Dahl/Dal og ikke minst mange Peder. Dessuten han kan jo komme fra en helt annen plass i landet - så det blir litt som den berømmelige nåla i høystakken. Det står forøvrig i Holla-minner at sønnen - klokker og lærer Peder Larsen Dahl - kom fra Tistedalen. Jeg sjekket med Holla historielag, uten at det ga noe resultat. Jeg kjenner ikke til noe annet Tistedal(en) enn i Halden, Østfold - og der har jeg ikke hatt noe hell.

• Takk 1

Noen fler opplysninger om barn/barnebarn av Lars P Dahl:

Peder Larsen Dahl - gravlagt 17.09.1810 i Holla. (nr 73, venstre side - Klokker Peder Dahl, 64 år)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7906&idx_id=7906&uid=ny&idx_side=-126

Christian Fredrik Pedersen Dahl - død 12.04.1840, gravlagt 18.04.1840 i Larvik. (nr 14, venstre side - Christian Friderich Peter Dahl, møllermester, 47 år)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7778&idx_id=7778&uid=ny&idx_side=-228

• Takk 1
  • 1 år senere...

Min fars tremenning het Johannesen. De rodde sammen i Kristiania roklubb i 1930 årene.

Den ene datteren til Nils Petter Dahl f.1/3-1810 og bodde i Schwengensgate 121 i Drammen, hadde en datter Walborg  Davida Dahl f. 1/10-1854 som giftet seg med Kristian Konrad Bugge f.17/4-1852 i Kristiania, død i Drammen 10/11-134 Amtsingeniør i Buskerud.Hans far het Cristian Conrad Bugge og var Kongelig Fulmæktig i Larvik. Gir dette noen ledertråd?

Endret av Elisabeth Dahl
  • Takk 1

Min fars tremenning het Johannesen. De rodde sammen i Kristiania roklubb i 1930 årene.

Den ene datteren til Nils Petter Dahl f.1/3-1810 og bodde i Schwengensgate 121 i Drammen, hadde en datter Walborg  Davida Dahl f. 1/10-1854 som giftet seg med Kristian Konrad Bugge f.17/4-1852 i Kristiania, død i Drammen 10/11-134 Amtsingeniør i Buskerud.Hans far het Cristian Conrad Bugge og var Kongelig Fulmæktig i Larvik. Gir dette noen ledertråd?

Jeg forstår ikke hvordan det skulle være en ledetråd for opphavet til snekker Lars Pedersen Dahl, Klosterøya - så dessverre, nei!

• Takk 1
  • 6 år senere...

Hej, 

Den enda ledtråd jag har är min morfars uppgifter om att Lars Pedersen Dahl´s ursprung var en bondsläkt från Tistedalen. Han kom aldrig längre än så här heller. Kan hans fru Maren Pedersdatter Damsgaard ge någon ledtråd?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.