Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Kjenner noen "røttene" til slekten Fietzentz? Navnet kom til Norge tidlig på 1700-tallet med senere major Hans Friderich Fitzentz (død 1748), som fra 1732 var eier av gården Reknes ved Molde. Han var født i Danmark, men slekten skal opprinnelig være skotsk. Han ble gift m. Mette Margrethe Esche (ca.1698-1774). 4 barn kjent, og agnatisk etterslekt kan følges i alle fall tre-fire generasjoner fremover, men synes nå utdødd. (Disse opplysninger i hovedsak etter Ovenstads militærbiografier).            Med vennlig hilsen     Torbjørn Pihl    (e-post: fam.pihl@frisurf.no) Ovenstående opply

Skrevet

Iflg. skiftet etter Mette Margr. så var det 5 barn som fremdeles levde i 1774, men en var ugift. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24630/149/

De gjenlevende barnas navn står på h. side. Siden ordet gjenlevende barn brukes så tolker jeg det dithen at det har vært flere barn.

• 3 år senere...
Skrevet

Takk til Tore Svenning og Jon Erik Berg-Hansen.Det er ellers lenge siden det har vært noen "aktivitet" på stikkordet Fietzentz. Jeg kan henvise eventuelle interesserte til min artikkel: "Fietzentz - en liten, utdødd og nesten glemt slekt" i Genealogen nr. 2/2015.     Torbjørn Pihl

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.