Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Er digitalarkivet ttregt eller nede i dag?


Recommended Posts

Sliter med å komme inn i kirkebøker og folketellinger.

 

De nye visningsprogrammene ligger på en annen server, slik at kirkebøkene og tinglysingsmaterialet er tilgjengelig der.

Jeg kommer heller ikke inn i kirkebøkene nå. "502 Bad Gateway" er feilmeldingene.

Men transkriberte folketellinger ser ut til å gå greit.

 

Se mitt innlegg kl. 10.55.

Se mitt innlegg kl. 10.55.

Somlet visst litt med å legge inn meldingen - og da var det kommet inn mye i mellomtida...

 

Håper dette er forbigående - og at ikke alle permanente linker til "de gamle" kirkebøkene blir ubrukelige?

Håper dette er forbigående - og at ikke alle permanente linker til "de gamle" kirkebøkene blir ubrukelige?

 

Nedetida på serveren blir forhåpentlig kort.

 

Når de gamle visningsprogrammene "pensjoneres", vil alle gamle URLer bli omdirigert til de nye visningsprogrammene.

Kommer dette til å vare over til nyåret? De nye opplegget for søk i kirtkebøker er utrolig tidkrevende i forhold til det gamle.

Desverre er dette en trend i tiden, man lager nyer og "Fancy" løsninger som er utrolig mye dårligere enn de gamle var.

Ja, det nye programmet vil jeg formodentlig trenge lang tid på å bli fortrolig med. Har holdt på i flere år med det nye folketellingssystemet. Slutter i hvertfall ikke med å bli forbauset over hvor vanskelig det er å finne frem der!

Prøver denne nye for første gang. Når jeg feks. skal ha døde år 1833 i Vang

er det da meningen at man selv skal bla helt fra kirkeboken starter i 1828. Kan man ikke be

om det året det gjelder???

Mulig jeg gjør feil her- som sagt første gang- lover ikke bra.

Etter at du har søkt og funnet kirkeboka, klikk på innhold:

 

post-4173-0-76201000-1451476245_thumb.jpg

 

Deretter kan du velge året du er spesielt interessert i (for den listetypen du er ute etter, brukte dåp her som eksempel):

 

post-4173-0-25747500-1451476283_thumb.jpg

 

 

Endret av Jørgen M. Steen

Det nye systemet er en vanesak, men dessverre, så krever det nye systemet adskillig mer skriv&klikk før man kommer dit man ønsker. Det er ikke nok protester og krav fra oss brukere, dermed blir nok resultatet deretter.

 

Skulle gjerne ha sett mer fokus på lett tilgjengelighet for egen del og mye mer vekt på oversiktlighet. Må allikevel godta at det blir som det blir (har jo ikke noe valg).

Endret av Jørgen M. Steen

Kommer ikke inn på tingbok for Helgeland 1723-1725 på server som Kristian og Jørgen viser til eller på vanlig måte. Probemene startet tidlig i morges da jeg fikk lest litt i den protokollen.

Mellom hver side kom det da opp noe om proxyinnstillinger, men da kom jeg videre bare med å trykke neste side en gang til. Kommer ikke så langt nå. Søkbare kirkebøker har jeg ikke

prøvd så mye på, og får likevel ikke treff når jeg søker. Eller jeg får så mange treff at det ikke er mulig å plukke ut det jeg er ute etter. Er nesten raskere å gå rett på scannet kirkebok

for meg iallefall, men da vet jeg jo noenlunde når og hvor i kirkeboka ting skal stå da

Endret av Anne Lise Hovdal

Desverre har nok Jørgen M. Steen rett i at dette vi må finne oss i når den gamle løsningen er borte. Men det er synd at noe som fungerer rimelig bra blir borte og noe mye mere tungvint blir innført. Skulle tro at man i dag kunne greie å lagre noe som var enklere og ikke mere tungvint når man først skal endre. Vi ser det desverre overalt, man gjør endringer og for hver endring blir systemene mere og mere tungvinte å bruke.

Men nå har jeg sittet og trykket og trykket og jeg ser helt klart at dette systemet vil fungere, men terskelen er muligens mye høyere og det må nok tilrettelegges med kurs. Det er vel ikke kursvirksomhet arkivene skal rettes inn mot eller har jeg missforstått?

Kristian Hunskaar kunne kanskje feste denne informasjonen øverst igjen?

Ny programvare for skanna kirkebøker - OPPDATERT 6/12-2015

in Brukernes eget forum
Startet av Kristian Hunskaar (RA), 10 Feb 2015
Siste innlegg av Kristian Hunskaar (RA), 06 Dec 2015

.

Her viser han til at de ønsker tilbakemeldinger på det nye søkeprogrammet i forum for Betatesting

Spørsmålene og tilbakemeldingene startet å komme 5. mars 2015 og jo flere som kan gi tilbakemelding og synspunkter jo bedre. Noen av spørsmålene som stilles her er allerede besvart Forumet for Betatesting.

Endret av Anne-Lise Hansen
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.