Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bremer Jensen Berger, f. 1846, Åmot i Østerdalen

Recommended Posts

Tråden Åmot i Østredalen fikk meg til å bla litt i bygdeboken om Berge/Berger-slektene. En av mine 3 x tippoldemødre kom fra nettopp Berger, men ikke fra samme bruk som Arild Sveen var interessert i.

Jeg leste litt om Bremer Jensen Berger, som var født i 1846,* og som man får mange treff på ved søk, deriblant i folketellingen 1910:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036413003462

Det var vel det kule navnet som gjorde at jeg festet meg litt ved ham. Bremer står omtalt blant annet på side 704 i bygdeboken, del II. Ifølge bygdeboken døde han i 1929, mens det på Geni, selvfølgelig uten kildeangivelse, står at han døde i 1932. Da tenkte jeg at det skulle være lett å finne ham i kirkeboken for Åmot, men jeg finner ham ikke død i perioden 1929 til 1932. Er det andre som har mer hell med seg?

*I ft 1910 står det at han var født 17. juni 1846, mens det i kirkeboken står 16. juni.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth

Bremer Jensen icn_world.gif?1374096962

Kjønn: Mann
Født: 1846 
Åmot, Hedmark, Norge
Død: 1932 (86) 
Åmot, Hedmark, Norge
Nærmeste familie:

Sønn av Jens Pedersen og Elen Dorthea Engebretsdatter 
Ektemann til Marte Embretsdatter, 11E * 
Far til Pauline Emelie Bremersdatter Jensen, * og Dorthea Jensen 

Lagt til av: Arnfred 28. oktober 2009
Administrert av:

Arnfred

https://www.geni.com/people/Bremer-Jensen/6000000006717620089

Fant ikke dødsfallet i kirkeboken.

Endret av Ann-Mary Engum

#2. Takk, der var Geni-oppslaget jeg nevnte innledningsvis. Da må han ha gått bort et annet sted ... Får kanskje lete i Elverum?*

Fant ikke noe i Elverum heller. Kan han ha bodd hos en av døtrene da han døde? Hvis han var gravlagt i Åmot, så er graven slettet, har sjekket.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth

Dette er kanskje litt flaut, men hvis jeg bare hadde beveget meg litt videre i kirkeboken for Åmot, så hadde jeg funnet svaret:

Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Klokkerbok nr. 6 (1930-1937), Døde og begravede 1933, Side 141, nr. 1

Bremer døde altså 5. januar 1933. Feil både i bygdeboken og på Geni, med andre ord. For øvrig er fødselsdatoen oppgitt i forbindelse med begravelsen 17. juni, altså lik folketellingen 1910, mot 16. juni i dåpsprotokollen. Der kan det bli vanskelig å konkludere ...

DTH

6 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg leste litt om Bremer Jensen Berger, som var født i 1846, [.....].

Det var vel det kule navnet som gjorde at jeg festet meg litt ved ham.

Bremer-navnet har ikke vært helt uvanlig i Åmot, og opprinnelsen finner vi i Hals-slekten på Åset søndre:

Den første var Johan Bremer Jensen Hals (1700-1780) stud.theol. og klokker i Nes, Stange og Ringsaker, men det er nok dennes brorsønn, organist og orgelbygger Bremer Olsen Hals (1758-1827), som har fått navnet til feste seg blant åmotingene.

Ei jente av Hals-slekta ble på 1700-tallet gift til Bjørset i Elverum, og dermed kom Bremer-navnet til Elverum også. To barnebarn av denne Hals-jenta fikk navnet i 1780-åra: Bremer Jensen (1783-1786) og dennes yngre bror Bremer Jensen (1787-1859). Men navnet slo ikke an i Elverum og forekommer ikke senere.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.