Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lars Gustaf Öqvist

Recommended Posts

Et par ting til før jeg gir meg:

madam Susanne Qvist døde i 1852.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000920303

Har du eller andre, undersøkt om det finnes et skifte etter henne, eller undersøkt om det finnes en dødsfallsmelding? 

Og om det så skulle være at Lars Qvist som kom fra Fredrikstad til Bergen i 1823, og flyttet nordover, er ev utflyttingslister i kirkebøkene i Bergen undersøkt?

Fangeprotokoller fra Fredrikstad, vet man om de finnes for tidsperioden 1815-1823 f. eks.

Det har aldri blitt bekreftet eller avkreftet at Lars Qvist i Bergen var den som dro til Lofoten.

Dette selv om mye tyder på at det ikke er det. Han er ikke funnet hverken gift eller død i Bergen, ifølge Johnsen.

Dessuten var søket i Kristiansund bare et halmstrå, og jeg kunne faktisk ikke se rekkevidden av søkingen.

Winther og Qvist bodde på samme sted i Lofoten, var omtrent jevnaldrende, og Qvist var fadder til Winthers barn.

Det er heller ikke konstantert slektsforhold mellom Winther og Qvist, bortsett fra at begge bestemødrene muligens

var fra Gullstein på Tustna, ei øy like ved Kr.sund.

Jeg har ikke lest dommen fra Bergen 1816. Faktisk så vet jeg ikke hvor de befinner seg.

Jeg vet heller ikke hvor det ble av Ole Filip(1759) og Lars(1761, konf, 1779); Lennertsen Qvist i Kr.sund.

Sålangt...

Jeg må dessverre svare at det vet jeg ikke. Jeg vet at Johnsen gjorde endel undersøkelser for en 10-15 år siden.

Jeg forstod det slik at intet var funnet som kunne knytte Lars Qvist til Lofoten, selv om hverken giftermål eller dødsfall var funnet.

Det ble heller ikke gitt noe svar på 'Gustav'. Heller ikke Öqvist.

Susanna Christine Nikolaisdtr Wind var f. 1763/67 i Tønsberg. Hennes mann altså far til Lars Qvist, het Lars Larsen Qvist og fra Bergen,

f. 1769, g. 1789, og etter det jeg husker d. rundt 1815. De var knyttet til Korskirken i Bergen. Hans foreldre igjen het: Lars Jacobsen Qvist,

var f. 1721, g.1769 og d. 1788. Kone Øllegaard Cathrine Schjelderup, d. 1774. Lars Jacobsens foreldre het: Jacob Lauritsen Qvist, d.1731,

og kone  Berthe Lennertsdtr. Dette basert på gransking av AI Johnsen.

Ang dommen til Lars Quist i 1816.

jeg la inn lenke til Bergen Dombok i innlegg 48.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/241/pc00000000310477

Åpner du lenken kommer du til den digitaliserte siden.

Se nederst til venstre på denne siden, der det står skannet utgave.  Trykk på lenken ved siden av, og du kommer til dommen.

Mange siders lesing der.

Jeg må si at det var en vanskelig tekst/skrift å lese. Jeg forstod at det var en alvorlig forbrytelse, og gjaldt et tyveri av 

flere hundre riksdaler. Hva straffen ble fikk jeg heller ikke helt med meg, men hvis det er samme Lars Quist som

sonet i Fredrikstad var det omtrent syv år i fengsel/i slaveriet(tvangsarbeid).

Susanne var gammel(89 år), og hvis vår mann Lars Qvist var i Vågan, er det vel ikke sikkert at hun eller andre slektninger

visste av Lars. Om det så var vår mann, kan det hende fengselsoppholdet hadde satt sitt preg på familiære forhold.

Han ville være 33 år da han ble 'avskjediget som slave'. Fengselsforholdene på den tiden var ikke som nå!.

Jeg vet at vår mann i Lofoten hadde en handelsforbindelse i Bergen, der han får varer(tobakk og annet) i bytte for tørrfisk og tran.

I panteboka for Vågan 8.6 1846 er det en kontrakt mellom Lars Öqvist og Ole Mikael Danielsen Gullvik(dette er sannsynligvis onkelen

til Ellen Anna Christiansdtr, som Lars fikk en sønn med), og Lars døde forøvrig i Gullvik).

Hans selger da sin stuebygning i Klubbvik/Kabelvåg med alt nagelfast og skjå

for 60 Speciedaler. Betingelsen er at Lars for beholde loftet over kjøkkenet(kår) resten av sin levetid, uansett fremtidige eiere.

Her har han visstnok signert med Lars Öqvist. En gjennomgang av opplysninger jeg fant frem fra slutten av 1990-tallet,

er de fleste enige om at hans navn måtte være LARS GUSTAF ÖQVIST.

Lars Larsen Qvist, far til Lars Qvist var født i Bergen, som nevn, og tok 5.2 1789 borgerskap i Bergen som mesterfarger.

Lars Larsen Qvist og Susanne Christine Nicolaisdtr Wind fikk fire barn i Bergen mellom 1790 og 1801.

Som borgersønner er sønnene til Lars Larsen Qvist ikke innført i de militære ruller.

Ved folketellingen i 1815 i Bergen bodde Susanne Qvist og sønnen Lennert Qvist i 10.rode nr 31. Da var hun fattigunderstøttet,

noe som tyder på at mannen var død.

Siden hun var stiftelseslem da hun døde ble arvinger ikke oppgitt.

Lars G. Qvist er ikke registrert viet i Bergen.

Disse opplysninger er fra Statsarkivet i Bergen 1996(ved Y Nedrebø).

Etter å ha gått gjennom opplysningene som har fremkommet, og hatt en gjennomgang av eldre opplysninger,

samt vært i kontakt med Børje Jonsson(trekilen.com), som kjenner både Lofoten og Sverige i slektsgranskingen,

så er det mulig å konstantere følgende:

i)Denne Lars Qvist i Bergen(tyven), Winther i Kristiansund/Vågan, Ålberg i Trondheim/Vågan og annet ser mest ut som å være blindspor.

ii)Det meste tyder på at han het Lars Gustaf Öqvist(ca 1794-1850), og at han var av svensk opprinnelse.

Det ser ut til at han ikke er fra Jämtland.

At han signerte med Lars Öqvist i panteboka i Vågan 1846, og at han ved andre anledninger benevnes som Lars Gustaf Öqvist

tyder på at ikke het Lars Qvist og var av norsk opprinnelse.

iii)Som jeg har nevnt før(og som også Børje Jonsson nevner) er at Öqvist er et soldat-etternavn. Det er sannsynlig at vår mann Lars Gustav

har aner eller tilknytning til soldatlivet. At han først kom til Lofoten i 40 års-alderen er også en spesiell ting.

Jonsson kommer opp med én Lars Öqvist/Ökvist fra Centrala Soldatregisteret. Han er i 'Värmlands fältjägare', og får avskjed i 1836.

Det skulle være interessant å finne ut mer om den karen.

Ellers er som før nevnt Öqvist mest brukt i Norrbotten. Det ble særlig tatt i bruk fra ca 1790-1820-tallet, men også andre steder

i Norrland, samt i Östre Götaland og andre steder i Sverige ble navnet brukt, spesielt på første del av 1800-tallet.

Sånn er det.

Endret av Odd Fredrik Ellingsen

Jonsson kommer opp med én Lars Öqvist/Ökvist fra Centrala Soldatregisteret. Han er i 'Värmlands fältjägare', og får avskjed i 1836.

Det skulle være interessant å finne ut mer om den karen.

-------

Er det bare disse oppl du har om Lars Öqvist fra Centrala Soldatregisteret? Fødselsår og fødested burde jo stå der. Og ev hvor han flyttet.

Et spm er om den Lars Gustaf som det letes etter hadde med seg Öqvist fra dåpen av. Var det hans far eller Lars Gustaf som var soldaten som tok/fikk navnet?

Han kunne like godt være en Lars Gustaf med ukjent farsnavn som en Lars, sønn av en Gustaf.

Det blir et alt for omfattende leting med de sparsomme oppl du oppgir her, om han fra Soldatregisteret.

Og hva er kilden til at han (muligens) kom fra/er født i Sverige?

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Her er linken til Centrala Soldatregisterets database.

http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=2329376

Man må kontakte de ansvarlige for registeret for å få flere opplysninger.

Om soldatnavn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Soldatnamn

Endret av Randi Elisabeth Haugros

På usikker grunn.

Jonsson skriver intet om fødselsår/sted, eller om flytting.

Om navnet Öqvist er arvet eller om han tok det selv er uklart. Som nevnt var han over 40 år da han kom til Vågan, ser det ut til.

Han kan jo ha hatt en karriere i militæret. Dessuten var han til en viss grad bemidlet siden han kjøpte seg en stue i Vågan.

Kilden(kan du si) til at han kommer fra Sverige(eller Finland) ligger tydeligvis i navnet: Lars Gustaf Öqvist.

At han het Lars Qvist er nok mindre sannsynlig, selv om det ikke kan utelukkes.

Mest sannsynlig er det at han brukte Lars Öqvist, slik som han signerte i panteboka.

Jeg har kontaktet Centrale Soldatregistret for ytterlige opplysninger, om de finnes.

Hei!

I Generalmønsterruller Värmlands fältjägerregemente fant jeg det som muligens er han Randi Elisabeth fant.

Legger inn fra bok 1830.Der står han som nr. 38 Ødqvist. Samme mann i 1835-36 da han blir avskediget,her Øqwist. Ser ut for at han er f. 1801.

Hilsen Kari

Generalmönsterrullor-Värmlands-fältjägarregemente-S-597b-1830-1830-Bild-182.jpg

Generalmönsterrullor-Värmlands-fältjägarregemente-S-600-1835-1836-Bild-277.jpg

Centrale Soldatregistret i Sverige har ikke ytterligere opplysninger 

om soldaten Lars Öquist/Öqvist/Ödqvist/Ökvist. Han kan selvfølgelig være mannen vi søker,

men samtidig er det meste like uklart og usikkert.

Jeg takker for innsatsen, men må konstantere at løsningen på denne slektsnøtta er like langt unna nå,

som da søket startet for over 20 år siden.

Finner det selvsagt pussig at det ikke er spor etter han noen steder før ca 1836-37 i Vågan.

• 7 måneder senere...

En avsporing fra hovedtema i tråden, men det ble stilt spørsmål om slektskap mellom Winther og Qvist i Kristiansund. 

#50: Har du flere opplysninger om familiene Winther/Qvist og ev slektskap eller ikke, som ikke er kommet fram i denne tråden?

Qvist og Winther i Kristiansund er i slekt gjennom Gulsteen-slekta. Lennert Jakobsen Qvist var gift med Maren Olsdatter Gulsteen. De hadde en sønn Lars Lennertsen Qvist (f1761). Marens bror, Lars Olsen Gulsteen, hadde en datter som het Anne Dorothea Gulsteen (f1753). Anne Dorotea var gift med Eilert Winter (1750). De fikk sønnen Lars Andreas Eilertsen Winter (f1776) som flyttet til Vågan. Anne Dorotea og Lars Qvist var søskenbarn. Det ligger en del referanser til disse personene med relasjoner som jeg arkiverte i geni.com for noen år siden. Jeg har ikke fulgt Qvist-slekta videre da det var Winther som var mitt fokus. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.