Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Svarstad, Lardal i Vestfold. Eugen Olsen (Sommerstad?)

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

eg trur som Leif at Elsa kan vera ein nøkkel som kan opna opp for meir informasjon, for eksempel om faren. Du kan:

1) ta kontakt med kyrkjekontoret i Lardal  (http://io.no/info/lardal-kirkelige-fellesrad-377071) og spør om dei kan slå opp i konfirmantprotokollen for året 1923+/-, for ettersom denne ikkje finst i digitalarkivet er den kanskje ikkje blitt avlevert til Statsarkivet enno. Der bør du få både fødestaden til Elsa og namn på begge foreldra, og dermed kan du spora opp fødselen i rett kyrkjebok.

2) Ettersom Elsa gifta seg med Nils Martin Hvål hos Sorenskrivaren i Larvik i 1943 kan du ta kontakt med Statsarkivet i Kongsberg som truleg kan slå opp i Sorenskrivarens protokoll over borgarleg gifte, og der antakeleg få namn og fødestad for Else (dersom forslag 1 går i vasken)

3) Etterkommarane til Elsa og Nils Martin kan kanskje vera villige til å dela informasjon. Namn på desse finn du i #47, og i denne dødsannonsen for Marie Sommerstads venninne Sofie Robak (jf. #45):

5a7af094180da_Skjermbilde2018-01-29kl_15_53_29.png.dcd50b26e4a6a27e5abcc65a8839e1dc.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk! Jeg prøver å nøste den veien du foreslår. Ligger i influensa nå, derfor har jeg tid til å gruble og lete på nett. Kontakter Kirkekontoret så snart jeg er på beina. Takk begge to! 

Endret av Solfrid Henriksen
Skrevet

Til #54 & 55: då fell forslag 3) vekk, fint å få det avklart :-)

14 minutter siden, Solfrid Henriksen skrev:

Ligger i influensa

God betring!

Skrevet

Til Solfrid

God bedring fra meg også!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Tror jeg har funnet Marie og Ole ( Olaf) sommerstad. Om det er riktig, så er det de som er gravlagt i Ramnes.

Skrevet

De er fra Sandsvær, og barna er født i Efterløft og Hvittingfoss. Mangler linken til Berg. 

Under her er fra Kirkevoll i Ramnes.

DEE8F8F9-06BE-47F3-9E19-59442058FC71.jpeg

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Solfrid Henriksen skrev:

Her er i fra Norske gårdsbruk.

Dobbelt opp av filer
Skrevet

Her eier Olaf Sommerstad Venås i Ramnes, før de flytter til Kirkevoll.

897D4835-1064-4D92-9828-9E7659E0FCD9.jpeg

Skrevet (endret)

Olaf kjøper altså Venås i 1912, selger og flytter til Krikevoll i 1920. Men barna ( 3 av fire oppgitt) er ikke født i Ramnes.

Skrevet

Føler meg litt på villspor, siden denne familien fra 1912 bor i Ramnes. De skal jo være på Berg i Svarstad (Lardal) på 40-tallet....

Skrevet
21 timer siden, Solfrid Henriksen skrev:

6A05B899-9CC7-444A-8E64-767AD4DA4387.jpeg

Skrevet

Kanskje dette er riktig Olaf Sommerstad

14C85B82-E57F-498E-BF77-F0FD4A5CC8CF.jpeg

• 3 år senere...
Skrevet

Ole Antonsen Sommerstad, f. 16.11.1898, d. 19.01.1975, er min morfar. Hvis det er noe dere vil vite, kan jeg kanskje svare. 

Mvh

Leif Martin Freyer 

Tlf 98821925 

Skrevet

Ramnes-sporet var nok feil- jeg har rotet det til der. 

Skrevet

Da har jeg i hverfall fått en bekreftelse på at Marie (Kristine Marie Sommerstad) var mor for Eugen- og at Ingeborg og Elsa var "søsken"

MicrosoftTeams-image – Kopi.png

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.