Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har litt problemer med å tyde hele kirkebok-teksten til trolovelsen mellom Jacob Iversen Håhjem og Inger Knudsdatter i 1700. Det kan se ut som om presten har satt opp en slags anetavle for å vise at de to er i slekt, men jeg klarer ikke å tyde alle navnene skikkelig. Noen som kan hjelpe med å tyde hele teksten? (se link under)

Mvh Irene Tangen

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 524/L0349: Ministerialbok nr. 524A01, 1698-1779, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070903610559

URN:NBN:no-a1450-kb20070903610559.jpg

Skrevet

Om lag sånn

"Prid. Dom. 5 p.. Trin. [dagen før 5. sundag e. trieining] Jacob Iverss. Hojem 1 gift Inger Knudsd. som

ere i tredie oc fierde læd saaledis

Sydskende

1 Brite Olsd. neerskøye        1 Ingebret Olss. Skøye?

2 Iver Jacobss. Hojem          2 Brite Ingebretsd.  Reiten(?)

3  Jacob Iverss.                       3 Knud Poss. Hegebak

4 Inger Knudsd

Forlofvere Ole Peders.  Reiten(??)  Jacob Rasmuss. Gudmundsæt

Skrevet

Jeg er enig med Ivar og har noen forslag til spørsmålstegnene.

Skøye?: Kan det stå Stige.

Brite I. Reiten(?): Kan det stå Vatne.

Ole P. Reiten(?): kan det stå Valde.

Remi

Skrevet

Og så skal det vere "Knud Polss. Hegebak" (ikkje "Poss.")

Ja, det er nok Vatne og Valde. 

Ingebret sitt etternamn ser ut til å vere retta eller krota på. Men ja, det kan vere "Stege".

Det var ein "Engebret Olsen" på Stige i 1626 (den allmenne jordeboka for Sunnmøre); det kan høve med eit gifteferdig barnebarn i 1700.

Skrevet

Hei.

Tusen takk for hjelpen, det er jammen ikke lett å tyde disse stedsnavnene alltid.

Jeg har sjekket litt opp i bygdeboka for Skodje, og det skal ha bodd en Engebret Olsen (Oluffsen) på Stige ved manntallet i 1627-28. Dessverre er det svært få opplysninger om han, men jeg har på følelsen av at dette er riktig kar.

Jeg er enig i at datteren Brite trolig er oppført med bosted "vatne", forhåpentligvis kan jeg finne noe mer informasjon om henne i bygdeboka. 

Mvh Irene

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.