Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var Jacob Sidel/Sidle/Singdalsen (~1777, Larvik/Sandefjord)?

Recommended Posts

Skrevet

Den 19. desember 1817 så fødes det et pikebarn ved navn Ingeborg Marie Jacobsdatter i Larvik, Vestfold – foreldre er oppgitt til å være matros Jacob Sidel og piken Hedvig Marie Larsdatter. Piken konfirmeres den 6. oktober 1833 i Sandar Kirke, Sandefjord, Vestfold – foreldre oppgis å være Jacob Siedel og Hedvig Marie Larsdatter. Ingeborg gifter seg 13. oktober 1848 i Sandar Kirke, Sandefjord, Vestfold – og da er farens navn oppgitt å være Jacob Singdalsen.

Ved dåp så nevnes blant annet en P. Balchen som fadder – noe som kanskje gir mening om Jacob faktisk tilhører Singdahlsen-slekten. 

Jeg finner at en Jacob Sidle gifter seg i 1816, i Larvik, Vestfold (uten at vielsesdato er oppgitt - noe uvanlig?, med en kommentar jeg ikke har klart å tyde) med piken Hedvig Marie Larsdatter. Alder er her oppgitt å være 39 år for Jacob Sidle og 30 år for Hedvig Maria Larsdatter – noe som gir fødselsår estimert til henholdsvis 1777 og 1786.

Søk på digitalarkivet gir bare 2 treff for «Sidle» - vigsel som nevnt ovenfor og en kvinne som er nevnt oppsitter i Stord i 1791. På «Sidel» får man da opp overnevnte dåp, noen sovjetiske navn fra krigsårene – samt to kvinnenavn tidlig 1800-tallet på en helt annen kant av landet.

Det er så langt jeg har kommet – her står jeg fast, slik at om noen har kommet over denne Jacob – eller har tanker om hva/hvem/hvor – må man gjerne komme med innspill!

Skrevet
1 time siden, Kjell Arne Brudvik skrev:

Jeg finner at en Jacob Sidle gifter seg i 1816, i Larvik, Vestfold (uten at vielsesdato er oppgitt - noe uvanlig?, med en kommentar jeg ikke har klart å tyde) Merknaden:

Merknaden:
Jacob Sidle Hollænder, nu rejst til Holland.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Fant vielsen i klokkerboken.

Hva står det under anmerkninger?

https://media.digitalarkivet.no/view/8246/210

Merknaden i klokkerboka:
Jacob Sidle Hollænder, er rejst til Holland og forbliver der

• Liker 2
Skrevet

Hjertelig takk!

Da gav det plutselig langt mer mening om hvorfor jeg ikke har funnet noe mer om ham. Jeg vil nok anta at Sidel/Sidle som da går igjen mest, trolig er det navnet som er nærmest hva han faktisk het. Singdalsen/Singdahlsen er jeg mer tilbøyelig til å anta er mer et ønske enn realitet. Aldri forsøkt meg på Nederlandsk genealogi, så det kan jo bli spennende. Usikker på hva som faktisk er mulig å få til med tanke på tidsepoken - så her får man bare kaste seg ut i det!

Skrevet

Jeg ser at navnet "Seidel" eller "Seijdel" er en mer trolig skrivemåte i Nederland, og der finner man en rekke navnebrødre som treffer på "Jacob Seidel/Seijdel". Ingen av de treffer helt på årstallet så langt jeg har funnet på familysearch.org - men derimot så finner jeg denne karen i USA. Ingen anelse utover min egen magefølelse over at det kanskje kan være et spor - det er kanskje ikke helt usannsynlig at han mønstret på et skip fra Nederland, kom til Norge - for så å dra tilbake til Nederland (jmf. kirkebok) og deretter dra over og bosette seg i USA - men her er det mye dersomatte/hvisomatte - dette er bare mine tanker, kom gjerne med innspill/andre kandidater!

Name:    Jacob Seidel
Maiden Name:    
Event Type:    Burial
Event Date:    1846
Event Place:    Leesport, Berks, Pennsylvania, United States of America
Photograph Included:    Y
Birth Date:    01 Dec 1776
Death Date:    21 Apr 1846
Affiliate Record Identifier:    68499173
Cemetery:    Saint Johns (Gernants) Cemetery

Citing this Record:
"Find A Grave Index," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV2J-PCV5 : 13 December 2015), Jacob Seidel, 1846; Burial, Leesport, Berks, Pennsylvania, United States of America, Saint Johns (Gernants) Cemetery; citing record ID 68499173, Find a Grave, http://www.findagrave.com.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.