Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Nils Moss. Hvem var han?

Recommended Posts

Skrevet

Ole Gundersen. Gift med Sophie Christensdatter. Sogneprest i Ramnes i Vestfold 1659-1681.

Han skal ha hatt ei datter Maren Olsdatter, gift med en Nils Moss. Hun må ha blitt tidlig enke og jeg vet ikke om det er noen barn. Maren bodde i mange år som

ubemidlet enke hos sin bror Gunder på Valle i Ramnes. Gunder ville at svogeren, presten Hvid skulle være med å fø på Maren. Gunder kjørte henne derfor en

dag til Prestegården og satte henne av der. Maren fikk senere utbetalt pensjon på 40 riksdaler slik han hun fikk midler å leve av.

Hvem er denne Nils Moss. Jeg har lett rundt og finner både Nils Moss med farsnavnet Pedersen og Sørensen, men ingen Maren Olsdatter. Kan noen hjelpe her og finne riktig Nils Moss.

Mvh. Torbjørn.

Skrevet

Takk skal du ha. Jeg var så vidt innom dette. Kona Maren tillegges navnet Norop.

Jeg finner imidlertid følgende: Niels (kjøpmann på Bragernes) er s. av Peder Sørensen Moss og Sara Nielsdatter. Maren er d. av Niels Madsen Norup og Magdalene Nilsdatter Berg. Maren ble senere g.m. etatsråd Peder Newe/Neve, stiftsamtmann Agershus stift, tidligere cancelliråd og stiftsamtmann i Lolland-Falster.

https://forum.arkivverket.no/topic/137018-51585-stedsnavnet-moss-som-etternavn/

TSK.

Skrevet

Jeg trodde at presten Ole Gundersen het Tønsberg til etternavn?

Og iflg. Bastian Svendsen så begikk han leiermål i 1649 med piken Sophie Christensdt.Men jeg har også hørt at

man ikke alltid kan stole helt på B. Svendsen.

https://www.digitalarkivet.no/pr20130129008106

• Liker 1
Skrevet

Så gøy Berit. Det var jo akkurat denne damen han ble gift med. Men etternavnet Tønsberg har jeg aldri sett andre steder nei. Men han var jo sønn av en borgermester i Tønsberg.

TSK.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.