Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kapellan og Prest Jon Toresen i Kvinesdal

Recommended Posts

Jon Toresen Skofteland er i flere kilder oppgitt å være gift med Kirsten Lauritsdatter Lind. Han skal ha bodd som kapellan på gården Rødland i Kvinesdal og dødd ca 1608 som sogneprest på prestegården der.

Han ble uvitende gift med sin tremenning og fikk godkjenning for dette 28.4.1596  (kilde: http://vagshaug.no/allslekt/24669.htm). Spørsmål. Hvor finner man hva det står i det dokumentet av 1596? 

En skal altså to ledd bakover fra Jon og Kirsten

Foreldre: Tore Tollefsen Skofteland/Gunvor Jonsdatter (Baad?)  - Kirsten, datter av Laurits Christensen Lind/Karen Hansdatter Baad

Besteforeldre: Tollef Toresen Foss . ukjent kone   -   Gunvor var datter av Jon (Lauritsen Baad??)

Er denne Jon (Lauritsen Baad) bror av Karen Hansdatter?? Eller hvordan får man til dette med tremenninger? Håper noen kan hjelpe med dette dokumentet av 1596.

mvh Per

6 timer siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Han ble uvitende gift med sin tremenning og fikk godkjenning for dette 28.4.1596 

6 timer siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Hvor finner man hva det står i det dokumentet av 1596? 

Norske Rigs-Registranter, tredje bind, 1588-1602, side 414 (nederst) - 415: 

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg3&sideid=210&innhaldid=2&storleik=200

Hei Grethe og takk for tilbakemeldinger. Hadde håpet at dette dokumentet hadde inneholdt noen flere navn enn prestens. Hadde som sagt håpet på opplysninger om denne Baad/Baadt/Bådt- familien. Har lett i bygdeboka for Rødland og ellers i bygdene rundt for opplysninger, men lite så langt

Har noen tilleggsoplysninger:

"Øystein Lauridsen Hundingsland eide også jord i Roland i Sør-Audnedal, for i 1595 pantsatte han 1 hud i den garden til Tore Pedersen Foss. Øystein Lauridsen løste inn fjerdeparten i Hundingsland fra Markus Stålesen Ytre Egeland og avsto deretter denne gardsparten for 16 riksdaler til broren Bjørn. Sistnevnte lånte penger av sogneprest Peder Clausen Friis i Sør-Audnedal, som derfor fikk pant i gardsparten. 

Senere lot Øystein parten innløse av Tore Skofteland, hvis kone var odelsberettiget til Hundingsland. Dette førte til tvist mellom Øystein og Bjørn, og ved dom i 1591ble Øystein tildøm tretten til gardsparten for den bekostninghan hadde hatt for å løse den inn". (komm. om det var kone 1: Guunvor Jonsdatter vites ikke), (Austad gard og folk, Lyngdal 5-6-1, Oddleif Lian, Hundingsland side 296)

Jordboka for Ågedal i 1618 fortel at garden var på 4 huder, at Rejer åtte 1 hud, Torgius Vimostad "och hans medeyere j hud, Claus Diriessøn paa Aarenes paa sin quindis  vegne j hud och Kirsten Rødland j hud (Bjelland, gards- og ættesoge, band I, Magnus Breilid, side 15).

Mvh Per

Hei  til Per Eivind og Grethe: 

Dokumentet angående bevilling (godkjennelse) av ekteskapet, datert København 28. april 1596 sier blant annet 

« Hr. Jon Thoresen haver for nogen Tid siden gift sig, og kommen i Ekteskab med den Kvinne han nu haver, og samme hans Hustru paarører hannem, og de ere med hverandre udi svogerskab forvandte, udi tredie Led, hvilket dennem paa begge Sider haver været uvitterligt (ukjent) førende de ere kommen tilsammen…»

Da er vel det viktige ordet her "udi svogerskab" -  og da er spørsmålet om de to Hr. Jon Toreson og hans dydige hustru Kirsten Lauuritsdatter   prestedatter fra Klepp i Rogaland,  virkelig er tremenninger, eller om de er beslektet gjennom "svogerskap"  - altså på en annen  "løsere" måte er beslketet eller "besvogret".......

Ektskapsreglene var jo strengere på mange måter i de tider -  også i forhold til løsere slektsskap (ikke blodsbeslektet). 

En nnen slektsskapsforbindelse i denne slekten

Generasjon 1:  Hr. JON TORESSON  sogneprest i Kvinesdal g.m. KIRSTEN LAURITSDTR. LIND  De hadde i alle fall to døtre: Karen og Gunvor

Generasjon 2:  GUNVOR JONSDATTER RØDLAND   g.m. PEDER WILLUMSEN ÅMOT (død ca 1663). Nevnt 1645-1662 Åmot i Kvinesdal. i Kvinesdal.                                                                            Far: Willum Hansen Birkeland / Åmot  Leilendingsbruker på halvdelen i Åmot.

• Liker 1

Hei Knut Inge

Takker så mye for innspill.

Jeg har notert at Jon og Kirsten hadde barna:
1. Karen Joensdatter g.m. Claus Didriksen Årnes.
2. Lauritz drept i 1609
3. Gunvor Joensdatter g.m. Peder Willumsen Åmot

Sistnevnte Gunvor er vel trolig oppkalt etter Jons mor som skal ha vært Gunvor Jonsdatter. Hva var hennes slektsnavn, Baad?

Har du eller andre noen tanker om dette?

mvh Per

På ‎15‎.‎10‎.‎2018 den 14.32, Per Eivind Pedersen skrev:

Jon Toresen Skofteland er i flere kilder oppgitt å være gift med Kirsten Lauritsdatter Lind. Han skal ha bodd som kapellan på gården Rødland i Kvinesdal og dødd ca 1608 som sogneprest på prestegården der.

Han ble uvitende gift med sin tremenning og fikk godkjenning for dette 28.4.1596  (kilde: http://vagshaug.no/allslekt/24669.htm). Spørsmål. Hvor finner man hva det står i det dokumentet av 1596? 

En skal altså to ledd bakover fra Jon og Kirsten

Foreldre: Tore Tollefsen Skofteland/Gunvor Jonsdatter (Baad?)  - Kirsten, datter av Laurits Christensen Lind/Karen Hansdatter Baad

Besteforeldre: Tollef Toresen Foss . ukjent kone   -   Gunvor var datter av Jon (Lauritsen Baad??)

Er denne Jon (Lauritsen Baad) bror av Karen Hansdatter?? Eller hvordan får man til dette med tremenninger? Håper noen kan hjelpe med dette dokumentet av 1596.

mvh Per                 

Teorien om Karen Hansdatters opphav ble publisert av Petrus Valand i artikkelen "Karen Hansdatter, enke etter herr Lauritz Christensen Lind" i årsskriftet til Rogaland Historie- og Ættesogelag (Ætt og Heim) i 1968. 

Meg bekjent er det ikke funnet kilder som kan bevise denne teorien. Karen er heller aldri funnet omtalt med slektsnavnet Baad.

Rent kronologisk blir det også vanskelig å få henne til å passe som datter av Hans Baad. Som det fremgår av nettsiden du lenket til må Karen Hansdatter være født på 1550-tallet. En av hennes "påståtte" søster, Alis Hansdatter, ble gift i 1609 - noe som skulle tilsi at hun var født på 1580-tallet. 

Hei, og takk for svar. Det var bl.a. noe slikt jeg håpet på. Da kan jeg slette slektsnavnet Baad fra Karen Hansdatter.

Jeg har lett i Kvinesdal etter bl.a. Kirsten Rødland, finner ikke noe om henne eller mannen på Rødland.

Likeledes: " Senere lot Øystein parten innløse av Tore Skofteland, hvis kone var odelsberettiget til Hundingsland". 

Er det mulig å nøste ut hvem som var Jon Toresens mor, og gift med Tore Tollefsen Skofteland? Likeledes hvem som var Tores mor og gift med Tollef Toresen Foss?

Per

44 minutter siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Hei, og takk for svar. Det var bl.a. noe slikt jeg håpet på. Da kan jeg slette slektsnavnet Baad fra Karen Hansdatter.

Jeg har lett i Kvinesdal etter bl.a. Kirsten Rødland, finner ikke noe om henne eller mannen på Rødland.

Likeledes: " Senere lot Øystein parten innløse av Tore Skofteland, hvis kone var odelsberettiget til Hundingsland". 

Er det mulig å nøste ut hvem som var Jon Toresens mor, og gift med Tore Tollefsen Skofteland? Likeledes hvem som var Tores mor og gift med Tollef Toresen Foss?

Per

Kirsten Rødland er jo enka etter presten Jon Toresen. Hun ble gift på ny med Åsulf Nilsen fra Sunde i Nes (Flekkefjord). Hun bodde på Rødland også med ham.

Norsk Slektshistorisk Forening har for øvrig gjort en god del kildemateriale fra Agder tilgjengelig her: http://www.genealogi.no/agderkilder/

Når det gjelder at Kirsten Rødland er Jon Toresens kone og datter av Laurits Christensen Lind og Karen Hansdtr., er det behandlet og sannsynliggjort av Per Seland i artikkelen "Mer om Willum Andersen i Stavanger og Hr. Jon Toresen i Kvinesdal," Ætt og heim, 1967, side 132-142.

At Tore Tollefsen Skoftelands kone Gunvor var en Jonsdatter, er vel helst spekulasjon fra Petrus Valand i artikkelen "Handelsborger Willum Andersens første kone og barn. Lensmenns og prestefamiliers svogerskap mellom Rogaland og Vest-Agder for 350 år siden," Ætt og heim, 1962, side 120-127.

19 timer siden, Leif Erik Nilsen skrev:

Når det gjelder at Kirsten Rødland er Jon Toresens kone og datter av Laurits Christensen Lind og Karen Hansdtr., er det behandlet og sannsynliggjort av Per Seland i artikkelen "Mer om Willum Andersen i Stavanger og Hr. Jon Toresen i Kvinesdal," Ætt og heim, 1967, side 132-142.

For å supplere opplysningene i den ovennevnte artikkelen kan det nevnes at Kirsten Rødland nevnes som skattyter på gården Rødland i Liknes sogn (Kvinesdal) i krigsskatt (landskatt) til mikkelsmesse i årene 1611 https://www.digitalarkivet.no/rk20080814650691 og 1612 mens Åsulf Rødland nevnes i landskatt til mikkelsmesse 1613: https://www.digitalarkivet.no/rk20080814650933

Som det fremgår skattet begge av 4 huder jordegods/odelsgods.

Jeg mener for øvrig at jeg tidligere har fått forklart at Klepp-presten Laurits Christensen aldri er funnet omtalt med slektsnavnet Lind, men at hans barn bruker slektsnavnet. Jeg finner ikke noe om dette akkurat nå, men dersom det stemmer kan det i og for seg like godt ha vært barnas mor som hadde en tilknytning til Lind-navnet.

Takk igjen! Det siste punktet har jeg sett andre også har kommentert. Finnes det forøvrig andre opplysninger om Tore Skoftelands kone som var odelsberettiget til Hundingsland? 

Problemet jeg ha som relativ fersk er å vite at om finnes opplysninger og hvor disse eventuelt kan finnes.

Per

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.