Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kan denne Job Dischington som gifter seg i Amsterdam i 1711 på noen måte knyttes til den norske slektsgrena?

Recommended Posts

6 hours ago, Per Nermo said:

Datteren Maren ser ikke ut til å være nevnt i skiftet etter sin far Giert i 1769 (se Sollied's avskrift i innlegg over her), og hun er vel da død før den tid ?

Du skriver forøvrig '5 døtre', men nevner kun fire ... 
(hvis da ikke Wenche Elisabeth fra 1. ekteskap er ‘den femte’ …)

Ja, 4 døtre i 2. ekte m. Margrethe Ottesdatter (Brose), og 1  datter (Wenche Elisabeth) m. Margrethe Jansdatter Forman. (tils. 5 gøtre) . Maren ble døpt i NK 29. nov. 1754, dessverre har jeg intet dødsfall på henne.

2 timer siden, Christian Arentz skrev:

Ja, 4 døtre i 2. ekte m. Margrethe Ottesdatter (Brose) ....

Såvidt jeg kan se var Giert's 2. hustru Margrethe Ottesdatter (Brose)
sin mor Emmiche Jansdatter Dishington en kusine av Giert.

Var Margrethe Ottesdatter's far en 'Brose' ?

Endret av Per Nermo
15 hours ago, Per Nermo said:

Såvidt jeg kan se var Giert's 2. hustru Margrethe Ottesdatter (Brose)
sin mor Emmiche Jansdatter Dishington en kusine av Giert.

Var Margrethe Ottesdatter's far en 'Brose' ?

Ja, slektsforholdene (Dishingthun) stemmer.

Emmiches mann Otto Erichsen Brose (1700-42) var sønn av Erich Ottosen Brose (1660-1736) og Regine Willumsdatter Lærmund (1661-731), igjen sønn av Anders Jensen Brose (Colding) (1597-1665) og Sara Sørensdatter (1580-1667)

4 timer siden, Christian Arentz skrev:

..... Otto Erichsen Brose (1700-42) var sønn av Erich Ottosen Brose (1660-1736) og Regine Willumsdatter Lærmund (1661-731), igjen sønn av Anders Jensen Brose (Colding) (1597-1665) og Sara Sørensdatter (1580-1667).

Mellom Erich Ottosen Brose (1660-1736) og Anders Jensen Brose (Colding) (1597-1665)
mangler vel her Otto Andersen Brose, bosatt på Leirvik, Stord, HO (f. ca. 1630 (?) i Kinsarvik, Ullensvang, HO ?), angivelig gift med en Petersdatter Bell ?

Endret av Per Nermo
4 hours ago, Per Nermo said:

Mellom Erich Ottosen Brose (1660-1736) og Anders Jensen Brose (Colding) (1597-1665)
mangler vel her Otto Andersen Brose, bosatt på Leirvik, Stord, HO (f. ca. 1630 (?) i Kinsarvik, Ullensvang, HO ?), angivelig gift med en Petersdatter Bell ?

Sorry, Per, jeg hoppet over et ledd

16 timer siden, Christian Arentz skrev:

Sorry, Per, jeg hoppet over et ledd

Finnes det noe supplerende informasjon om prestesønnen Otto Andersen Brose på Stord (død rundt 1693 ?)
og kona hans (datter av en Peter Bell ?); som levetid, fødested, bosted, yrke, mv. ?

Endret av Per Nermo

Viser til første innlegg vedrørende Job Dischington som gifter seg i 1711 i Amsterdam. Se innlegg en til 4. 

Vi har vel konkludert med at han var sønn av Thomas Johnson Dischington. Det tror jeg nå sannsynligvis er feil.

I et dokument i Amsterdam datert 2-9 mai 1693 finner jeg følgende dokument her oversatt etter beste evne:

Dokument 2 – 9. mai 1693

(Overdragelse av skip, gjeld, og eierandeler – viktig: Job Jacobsz Dischington nevnes)

En mann (Gabriel Lankvoet) forklarer at han:

• har bedt notaren om å utstede en fullstendig og absolutt overdragelse

• av sin del i et skip (navnet er delvis utydelig i teksten)

• til fordel for Sr. Balthazar Schröder, som handler på vegne av sine principaler i København

• ingenting skal holdes tilbake; hele hans del av skipet overdras

Han erkjenner:

• at han skylder en veksel på 1300 riksdaler, trukket på Pieter Ogilben, betalbar i København

• at denne er betalt

Deretter fastslås:

• at halvparten av skipet nå er i Schröders fulle eie

• at skipet kan brukes, selges og disponeres fritt

Eierandeler i skipet:

• Hendrik Vorenburg – 1/4

• Jacob Anders – 1/8

• Job Jacobsz Dischington – 1/16

• Jochem van Lip – 1/16

• (til sammen utgjør dette halvparten av skipet)

Dette er en klar primærkilde som dokumenterer Job Jacobsz Dischington som skipseier i Amsterdam i 1693.

Videre:

• Hendrik Vorenburg stiller som borg for alle disse personene

• han lover å holde dem skadesløse for all gjeld, kostnader og krav som kan oppstå

• dokumentet er gjort i Amsterdam, i nærvær av Pieter Groot og Pieter Six

I dokumentet er også Jochem von Lipe nevnt - kan det være von Lippe familien i Bergen?

Og hvor passer Job Jacobsen inn?  Far Jacob må da være født ca 1620 - 1645. Kan det være Jacob Anderson Dischington i Bergen

Read&Search

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
19 timer siden, Ivar Moe skrev:

.....

I dokumentet er også Jochem von Lipe [van Lip] nevnt - kan det være von Lippe-familien i Bergen ?

Og hvor passer Job Jacobsen inn ?  Far Jacob må da være født ca 1620 - 1645.
Kan det være Jacob Anderson Dischington i Bergen ?

.....

Dersom det stemmer at den Job Dishington (Disschingtanne) som giftet seg (med enken Eva Hudde) i Amsterdam 11/9-1711 var 30 år gammel ved giftermålet (dvs. f. ca.1681) så er det kanskje ikke så sannsynlig at det er han som nevnes 9/5-1693 som deleier i et skip (bare 12 år gammel) ?

En Joachim (Jacobson ?) von der Lippe (f. ca.1650 ?) og hustru Wenche Jacobsdatter (gr.l. 28 Mai 1733 i DK) var bosatt i Bergen, og fikk der minst seks barn fra 1680 og utover til ca.1700.

Kjenner man til noen Jacob Anderson Dischington i Bergen som var født i tidsrommet 1620-1645 ?

Job (Jacob) Anders Jacobsen Dishington (1636-1699) var som kjent kjøpmann/borger og skipsreder (i tillegg rådmann ?) i Bergen. Han ble g. (2. gang ?) i Bergen 1 Jan 1664 med Karen Andersdatter Dass, og fikk med henne minst 10 barn (flere døpt i Nykirken) i tidsrommet 1664-1679.
Denne Job A. Dishington skal være sønn av handelsmann i Bergen, Jacob Andersen Dishington (ca. 1605 ? - Aug 1668) fra Orknøyene (minst 9 barn, født i tidsrommet 1635-ca.1652).

Endret av Per Nermo
3 timer siden, Per Nermo skrev:

30 år gammel ved giftermålet (dvs. f. ca.1681) så er det kanskje ikke så sannsynlig at det er han som nevnes 9/5-1693 som deleier i et skip (bare 12 år gammel) ?

Her har du ett godt poeng. Da er det nok to forskjellige Job D. det her er snakk om som oppholder seg i Amsterdam rundt 1700.

21 timer siden, Ivar Moe skrev:

..... Da er det nok to forskjellige Job D. det her er snakk om som oppholder seg i Amsterdam rundt 1700.

Dersom den Job D. (f.c1681) som g. seg i Amsterdam 11/9-1711 er s. av Thomas Johnson D. på Orknøyene, og
dersom den Job Jacobsz D. som nevnes i Amsterd. s. deleier i et skip i 1693 er s. av Jacob Andersen D. i Bergen
(nevnt bl.a. i mitt innl. igår) så er altså Job'ene beslektet v. at førstnevntes far er sistnevntes fetter (gj. fedrene).

Hvis det 2. 'dersom' ovenfor er oppfylt så kan det altså være kjøpmann og skipsreder i Bergen, Job Anders Jacobsen Dishington (1636-1699) (se mitt innlegg igår) som den 9. mai 1693 (snaut 57 år gammel) nevnes i Amsterdam som 1/16 deleier i et skip  (... og den andre 16.-parts-eieren Jochem van Lip  kan selvsagt være Job's bysbarn Joachim (Jacobson ?) von der Lippe (f. ca.1650 ?), ref. mitt innlegg igår).

Endret av Per Nermo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.