Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Branntakst, Persahuset/Persakronå på Espevær

Recommended Posts

Hei, vi skal forsøke å rehabilitere et gammelt salteri på Espevær på Bømlo som er antatt bygget på 1760-tallet. Her er vi anbefalt å finne gamle branntakster. Jeg har forsøkt å lese meg frem og søke informasjon rundt dette, men er helt fersk her inne, og når jeg ender opp med sirlig håndskrift og 350 sider gir jeg litt opp. Finnes det en bedre metode, eller er dette eneste veien ut? 

Informasjon jeg har nå er: 

Adresse Dørøy 2, Espevær, Bømlo kommune

Nåværende g/br er 46/55

Finner og informasjon fra 1839 om tgl 24/4

Bygget av Jonas Budde

Setter stor pris på noen hint i rett retning, på forhånd takk for hjelpen!

mvh

Jan Vastvedt

Hordaland fylke, Sunnhordland, Panteregister nr. II.A.m.1 (1760-1820), Realregisterside, Side 52-53
Permanent bilde-ID: tl20070820481293
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070820481293
URN:NBN:no-a1450-tl20070820481293.jpg 

• Liker 1

Det fra 1839 fant jeg i "Eit skifte i Espevær", en artikkel i Sunnhordaland årbok fra 1988. Artikkelen er skrevet av Kari Shetelig Hovland. Hun oppgir i hovedsak arkivet til sorenskrivaren for Sunnhordaland 17080/83, samt losningsprotokoller og Bergens Borgerbok. Antar denne informasjonen kommer fra sorenskriveren. 

mvh

JanV

image.png.5b8fc2cb52f37fbb5ff7f74b5d5208fa.png

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.