Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Samuel Paddeson (eller Padelnow ?) - russisk soldat i Øyer, Oppland - 1917

Recommended Posts

Sverre Samulsen Granli ble født på Granli, Fåberg, Oppland 20.11.1918 og døbt i Fåberg kirke, Fåberg, Oppland 05.03.1918 :

https://www.digitalarkivet.no/kb10040808151024

Hans mor er Anna Andreasdatter Granli, født 15.05.1883 i Fåberg, Oppland og faren er oppgitt til å være Samuel Paddeson (hvis jeg har kunnet lese navnet riktig). Han er registrert i kirkeboken ved Sverres dåp som russisk soldat.

Jeg kjenner til at Sverre ble drept i krigshandlinger i 1944 i Finland.

I denne sammenhengen ønsker jeg opplysninger om Sverres far, Samuel Paddeson. Er det noen som har opplysninger om han, spesielt i tiden han var knyttet til Øyer ?

(Tar forbehold om at etternavnet kan være tolket feil)

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Endret av Arne Hove Ødegård
  • Arne Hove Ødegård changed the title to Samuel Paddeson - russisk soldat i Øyer, Oppland - 1917
  • Arne Hove Ødegård changed the title to Samuel Paddeson (eller Padelnow ?) - russisk soldat i Øyer, Oppland - 1917
  • 3 uker senere...

Her er ref. fra politiretten 27. mai 1919:

Sør-Gudbrandsdal tingrett, SAH/TING-004/G/Gc/L0017: Ekstrarettsprotokoll, 1913-1919, s. 279b-280a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10211307030282

• Liker 1
  • 3 uker senere...

Tusen takk, Richard, den er interessant 🙂. Beklager sen tilbakemelding.

Tusen takk også til Lars 🙂

Mvh

Arne

Endret av Arne Hove Ødegård
  • Liker 1

Det er gjennom hjelp her i Digitalarkivet bekreftet at den russiske soldats riktige navn er :

Samuel Paddicon.

Han hadde opphold på Hunder gård/pensjonat i Øyer, Oppland i perioden november 1917 til juni 1918. Sannsynligvis hadde han et opphold på Espa, Hedmark før han returnerte til Russland (eller et annet pt ukjent land). 

Jeg er fortsatt interessert i info vedr. Samuel Paddicon.

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.