Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg holder på med lokalhistorie i Grønlia. Jeg har funnet ut at Liabruveien 42 var tomten som Henrik Wergeland kjøpte i 1838 og solgte i 1839. Senere blir dette nummer slått sammen med nabo Liabruveien 44 Søndre Grønlien (det blir senere nr. 84). I en annonse i avisen i 1844 står det: Herr bureausjef Wergelands forrige bosted i nr. 246 i Grønlien med liten have er til salgs. Jeg finner ikke ut hva tomt  nr 246 er, og skulle gjerne ha bekreftet at denne Wergeland er den kjente Henrik Wergeland.

Senere i 1844 står det i panteboka at L. Meyer solgte huset til Henrik Wergeland til nedriving og flytting til ny eier Lars Olsen som hadde kjøpt tomt i Ekebergveien 19. (Meyer eide en stor tomt og kjøpte opp naboeiendommer for å lage stor hage) Tomtene her lå opprinnelig under Oslo Hospital og ble forpaktet bort. Dag Jarnøy

Fra den nye matrikkelen i 1838 er matrikkelnummer 246 Lindøya. 
Kan det være det som menes her?

Andre publikasjoner, PUBL/PUBL-999/0002/0002: Bind 2 - Akershus amt, 1838, s. 47
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma10061006092742

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1

Lindøya blir helt feil. Deler av Jomfrubråten gård dekket Søndre Munkehagen. Dette lå i Aker. Oslo Hospital eide en del av Søndre Munkehagen. Disse står ikke oppført i Aker. Mulig det er i gammel matrikkel under Christiania forsteder? 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.