Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Drap i Fevåg i 1779 Jakob Jakobsen Fevåg dreper Barbro Andersdatter.

Recommended Posts

Hei Kan noen hjelpe meg med å finne saken som omhandler drapet på Barbro Andersdatter. Drapet skjedde 12 mars 1779 i Fevåg Stjørna. 

Rettsaken var på Austrått i april 1779.  Morderen var Jakob Jakobsen fra Øvergården i Fevåg. Han var sønn av Jakob Mikkelsen og er en av mine tippoldefedre.

Hvem var denne Barbro Andersdatter som døde+  Kan det muligens stå noe mere om henne i rettsaken.   Hun skulle ha vært av finsk el samisk slekt.

Hilsen Anita Bakken

Hei!

Du bør bruke hele navnet ditt på dette forumet.

Ordensregler for debattene / Discussion forum rules - Arkivverket

Regner med at du har lest denne?

Fosna-Folket, fredag 26. mai 2017 (nb.no)

Her står det også en del om saken:

Sørsamisk historie : ekspansjon og konflikter i Rørostraktene 1630-1900 (nb.no)

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1

Du finner saken her. (6. april 1779.)

Fosen sorenskriveri, SAT/A-1107/1/1/1A/L0007: Tingbok 7, 1772-1786, s. 167b-168a
https://www.digitalarkivet.no/rg20090421380841

Endret av Lars Kittilsen

Tusen takk for hjelpen .  Tror kanskje at jeg skal kunne klare å lese dette fra tingboka.   Spennende med slike saker synes jeg.   Det er flere mordsaker som kanskje den samme familien er involvert i området. Hilsen Anita

15 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Du bør bruke hele navnet ditt på dette forumet.

@Bakken

Legger ved lenke til hvordan du endrer visningsnavn - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

Endret av Egil Johannessen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.