Gå til innhold
Nasjonalarkivet

1814 - Hyllingsbrev til prins Kristian Fredrik?

Recommended Posts

Skrevet

Hei, et spørsmål. Jeg har lest følgende om personen Jon Gjertson Myklebust (1775-1866) fra Kvinnherad:

"Jon var saman med Olav Knutsson Nes ein av underskrivarane på hyllingsbrevet 1814 til prins Kristian Fredrik."

("Kvinnherad, Gards og Ættesoge, Band 3 Hovudsokna" av Anders Havnelid fra 1988)

Finnes disse brevene?  Om så finnes de digitalt? Det kunne vært morsomt å ha et bilde til bokprosjektet mitt 😉

Mvh Jens.

Skrevet

Ja det tror jeg jammen det kan være 😉

Tusen takk!

Skrevet

@Jan H. Trelsgård har nok funnet rett dokument., som altså i utgangspunktet ikke er noe hyllingsbrev, men en fullmakt fra valgmannsvalget i Kvinnherad. Så kan man kanskje si, at måten Christian Frederik omtales på, i praksis gjør brevet til ei hylling av ham, men det er ikke brevets funksjon.

Skrevet

Det ser jeg, men det er vel Anders Havnelid som kaller dette er "hyllingsbrev" og jeg får vel sitere han korrekt? 😉

Mvh Jens.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.