Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva er definisjonen på en "fjerholdsmann"?

Recommended Posts

Jeg holder på men en sak om arv der faren til tre mindreårige barn døde i 1645 og moren året etter. Deres morbror ble oppnevnt som "fjerholdsmann". Arven ble aldri utbetalt til disse barna før i en omfattede rettssak 30 år senere. Jeg har inntrykk av at "fjerholdsmann" ikke er helt det samme som formynder. I sluttoppgjøret i denne saken ble det oppgitt at fjerholdsmannen (eller arvingene siden han var død) skulle ha 1/4 av pengene. Er det det som ligger i begrepet, at han skulle ha en del av pengene for å oppfostre barna? Hva er definisjonen på en "fjerholdsmann"?

Takk for lenken til lovteksten. Jeg ser nå at det i den saken jeg holder på med henvises til nettopp dette kapittelet i loven. I følge denne lovteksten skulle en fjerholdsmann være en nær slektning av de mindreårige barna. Han skulle ha ansvar for deres arv. Arven skulle omregnes i penger, og han skulle beholde en fjerdedel av beløpet for å forsørge barna med kost og klær inntil de ble gamle nok til å kunne gå i lønnet tjeneste selv. 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.