Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem signerte brev datert 23. juli 1824 fra Bankadministrasjonen i Drammen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har et komplett 2-siders brev sendt 23. juli 1824 fra Bankadministrasjonen i Drammen, til Byfogd Blom, Kongsberg.

Brevet er underskrevet av 3 prominente herrer, men spørsmålet mitt er HVA HET DE 3 HERRENE ?

Er det noen som har tid og anledning til å hjelpe meg med dette ?

God Jul !

Mvh

Tor Steen

20231222_202643.jpg

Takk Kristian for svar. At et av navnene er J. Elieson var jeg inne på selv, men slo det fra meg siden han er født i 1810.

Når du også foreslår Jacob Bork, som er født i 1812, begynte jeg å gruble. (Han ser forresten ut til å være født i Sverige).

Det jeg trodde var dato for det skrevne brevet må være endel av navnet på "Bankadministrasjonen i Drammen den 23. juli 1824".

Selve brevet er stemplet Drammen 25. 7. 18-3. Mulig årstallet skal være 1853(Stemplet ble første gang brukt i 1845)

Dette gjør det enklere å koble de som signerte brevet til "virkeligheten". En 10-åring, Bork, signerte ingenting i 1824.

Svarene dine er til god hjelp i mitt videre arbeid med brevet.

Igjen tusen takk.

Mvh Tor

Johan Christian Blom var byfogd på Kongsberg til 1853, da gikk turen til Tune.

Klarer heller ikke å tyde den første underskriften, men brevet må ha blitt sendt mellom 1845 (stemplet du nevner) og 1853.

God jul!!!

mvh. Astrid

PS:  John Collett Elieson var bestyrer av Norges Banks Drammensavdeling i årene 1850 - 59.   Avdelingen ble åpnet i 1838, mener jeg

å huske.  Antar det går an å finne navnet på den tredje som signerte via Norges Banks historie i Drammen.

Astrid

Tusen takk for hjelpen. Det blir spennende å finne ut hva 3. mann heter. Da har jeg alt jeg trenger å vite.

Brevet ble forresten sendt  så sendt som i 1853. Det fant jeg ut i går.

God Jul

Mvh Tor

• Liker 1

Vi kan lese nokonlunde tydeleg John L...., og ved litt søking på Nasjonalbibliotekets aviser, er det eitt namn som merkar seg ut på 1840- og 50-talet i bankadministrasjonen i Drammen, nemleg John Lærum, så eg vil tru at det er mannen...

D851632A-114F-498B-ACAE-8F9452C7AEA6.jpeg

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.