Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har problemer med å tyde gårdsnavnet knyttet til en "formynder/verge" ved et skifte i Skjeggestad, Valle sokn (Sør-Audnedal) i 1703. Det skiftes etter enken Guri Haagensdatter. Hennes  tidligere avdøde manns navn er ikke nevnt, men barna har patronymet Joenssønner/Joensdøttre, så han het vel Joen. På slutten av skiftet finner vi at

"(...) dend yngste søsterhens (?) 

farbroder Søren Christensen Fogland (?) (...)"

2120669441_SrenChristensen.jpg.035620bca0295a811c057f952510e7d1.jpg

Fogland (Fagland?) er et ukjent gårdsnavn for meg. Leser jeg feil? Jeg synes også det jeg leser som "F" er ulikt andre F'er i teksten. Noen som har et godt forslag?

Lenke til skiftekort: https://media.digitalarkivet.no/view/39943/33961

Lenke til skifteprotokollen: https://media.digitalarkivet.no/view/24441/243.

Teksten det gjelder er fjerde siste linje på venstre ark (side 235b).

Med hilsen HelgeSM

Skrevet

Eg trur første bokstav kan vera R. Rogland? Rugland?

• Liker 2
Skrevet

Fordundre meg, Richard J.!

Der tror jeg du skjøt blink.

«R» var vel eneste bokstaven jeg ikke prøvde. Har ‹trålet› norgeskart med div. varianter:

Fagland, Fogland, Jagland, Jogland – til og med med første bokstav D. Uten hell. – Fikk dog et slags treff på «Hagland» (Haglandsholti) i Setesdal.

Lister og Mandals Amt, javel – men allikevel en anseelig distanse fra Audnedal.

Andre Hagland-treff er i Haugesund, så . . .

Parentes: Kuriøst at «Jagland» ikke finnes på kartet. Hvor kommer Torbjørn fra? 😉

Prøvde å finne andre forelegg for den første bokstaven andre steder i dokumentet, også uten hell.  Øynene mine har ikke spilt på lag . . .

Rugland - for tusan! 🙂

Mvh

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra! Tusen takk! Helt overveldet. Rugland er i Halse, veldig nært Sør-Audnedal. Gleder meg til å sjekke nærmere i morgen.

HSM

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.