Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

3 minutter siden, Lars Holden skrev:

Ja, det er flere som er korrekt lenket i denne listen. Da ber jeg om at man markerer lenker som sikre og fjerner personen fra listen. 

Det er greit nok, men burde ikke feilkontrollen sjekke om samme folketelling, om en er transkribert med bosted kode f og den andre med kode mt, så er de ok, og har ingenting i listen å gjøre? Sånt noe bør sjekkes automatisk og ikke kreve noen manuell sjekk.

19 minutes ago, Nils Johannessen said:

Det er greit nok, men burde ikke feilkontrollen sjekke om samme folketelling, om en er transkribert med bosted kode f og den andre med kode mt, så er de ok, og har ingenting i listen å gjøre? Sånt noe bør sjekkes automatisk og ikke kreve noen manuell sjekk.

Ja, er enig i det. Jeg vet ikke om det bare er det som gjorde at de kom på listen eller om det også var noen annet. Det er heller ikke alltid algoritmen har tilgang til disse dataene. 

Dette høyrer eigentleg ikkje til her, sidan det ikkje er eit "teknisk" problem - knapt noko problem i det heile. Men det ser faktisk ut som det er same dama heile vegen; så muleg ho leid av ei identitets-krise..

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01036708034213

• Liker 1
  • Takk 1

Jeg har prøvd å legge inn i familiegruppe at Nils Ivarson er stefar til Ole og Johannes, men det blir bare seende sånn ut:
image.png.396469f515aead6a91c4b8987fcb8c0d.png

Skulle de ikke kommet opp som stebarn, og ikke barn?
Faren Anders døde i 1809, enken/moren Martha giftet seg i 1811 med Niels, som hun ikke fikk noen barn med, Men hvem som var faren brydde vel ikke telleren ved FT1815 seg med, han var vel bare opptatt av å finne et voksent hankjønn de bodde med ?

Er det noe mer jeg må gjøre for å få de til å vise som noe annet enn barn av Niels?

8 hours ago, Nils Johannessen said:

Jeg har prøvd å legge inn i familiegruppe at Nils Ivarson er stefar til Ole og Johannes, men det blir bare seende sånn ut:

Skulle de ikke kommet opp som stebarn, og ikke barn?
Faren Anders døde i 1809, enken/moren Martha giftet seg i 1811 med Niels, som hun ikke fikk noen barn med, Men hvem som var faren brydde vel ikke telleren ved FT1815 seg med, han var vel bare opptatt av å finne et voksent hankjønn de bodde med ?

Er det noe mer jeg må gjøre for å få de til å vise som noe annet enn barn av Niels?

I et slikt tilfelle skal det først stå Martha og Anders med alle barna. Hvis barna i tillegg er registrert som stebarn til Niels og Martha og Niels er registrert som gift, skal det i tillegg stå Stefar Anders, Mor Martha og så de samme barna. Hvis Niels er registrert som far i konfirmasjon, kan vi foreløpig ikke overprøve dette. Det kan gi resultatet du viser. 

• Liker 1
10 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Når du har funnet dåpen for Ole og Johannes med Anders som far, og har de postene som HP, og har knyttet Niels til dem som stefar via familiekurv - da tar du posten fra folketellingen til feilhåndtering og delenket familiekopling.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.