Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker


Recommended Posts

Eg legg merke til at knappen "Kopier sideinformasjon" no er tilgjengeleg i nytt visningsprogram. Knappen gjev ein grei kjeldereferanse, sjølv om eg helst hadde sett at det var mogeleg å kunne velje mellom denne og "Kildereferanse som i de gamle visningsprogrammene" slik som før.

 

Tidlegare kunne ein trykkje "k" på tastaturet for å kopiere kjeldereferansen. Dette går raskare enn å klikke på "Kopier sideinformasjon", og er ein funksjon som eg har brukt ofte. Er det mogeleg å implementere dette også i det nye visningsprogrammet?

Helt enig med Torbjørn. den nye verjonen ender opp slik:

Stadsbygd sokneprestkontor, AV/SAT-A-1117/1/I/I1/I1a/L0001: Kirkebok Rissa sokn, 1911-1929, s. 65
Brukslenke for sidevisning: https://goto.digitalarkivet.no/kb10711504150067

 

Den gamle versjonen:

Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 1 (1911-1929), Fødte og døpte 1918, Side 65
Så må brukslenken kopieres og det er bare å sette cursoren på den og trykke på kopier.

Den nye sier ingenting om hva dette dreier seg om slik den gamle gjorde  slik som dette "1911-1929, s. 65" kontra dette 

"Fødte og døpte 1918, Side 65." og "Stadsbygd sokneprestkontor, AV/SAT-A-1117/1/I/I1/I1a/L0001: Kirkebok Rissa sokn, 1911-1929" kontra dette

Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 1 (1911-1929)

 

Den gamle versjonen sier også mye klarere hva det dreier seg om her Fødte og døpte i 1918.

Den sier også hvilket fylke det dreier seg om. 

  • Liker 4

Har vel ikke akkurat bedret seg med den der nye "bildevisningen" som Nasjonalarkivet påtvinger brukerne sine!. 

Har jo gått noen måneder nå hvor den nye bildevisningen tydeligvis IKKE blir noe bedre uansett (mindre endringer ja, men IKKE så bra som den gamle uansett).

I denne tråden

https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/373528-ny-bildevisning-av-kirkebøker-er-elendig/

skriver Nasjonarkivet at

"Om man ønsker en diskusjon, er den nevnte debatten på Brukernes eget forum mest hensiktsmessig: https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/371324-ny-tjeneste-for-skanna-kirkebøker/ "

De henviser altså til denne tråden her for diskusjon, men her kan en vel kanskje IKKE engang forvente at Nasjonalarkivet faktisk leser kommentarene??...virker hvertfall ikke helt sånn??

Henviser de bare til at vi kan diskutere her slik at de skal SLIPPE UNNA å se alle kommentarene som IKKE støtter den nye bildevisningen de påtvinger brukerne??

  • Liker 2
51 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Dette har vel fint lite med visningsprogrammet å gjøre, men det viser behovet for korrekturlesing av AMF-transkripsjonene! Den som har transkribert, har nok ikke forstått betydningen av "ejusd." som ser ut til å være et yndet begrep hos skriveren av denne protokollen. Etter det jeg klarer å finne ut, må dette være en forkortelse for "ejusdem" som er latin for "av samme slag". Da må vel skriveren mene "døpt i samme måned som fødselen". Da tipper jeg det veldig mange som har fått feil dåpsmåned i denne lista. Men det er jo ikke visningsprogrammets feil!

 

Så lærte jeg noe også i dag! 

 

Ha en fortsatt god dag.

 

mvh

Steinar

  • Liker 2

Klart min melding ikke direkte har noe med omleggingen, men har det likevel da vi ikke kan legge inn kommentarer for det transkriberte her og nå. Dette har Arkivverket sørget for ved å sperre tilgangen for innrapportering av slike feil. Det er en gold del slike.

Muligens burde Arkivverket har en liten programfnutt som gjorde at de kunne sjekke de transkriberte filene for slike logiske feil. Det er mye feil ved at bl.a. kirkeåret og det normal året ikke er sammenfallende.

26 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Klart min melding ikke direkte har noe med omleggingen, men har det likevel da vi ikke kan legge inn kommentarer for det transkriberte her og nå. Dette har Arkivverket sørget for ved å sperre tilgangen for innrapportering av slike feil. Det er en gold del slike.

Muligens burde Arkivverket har en liten programfnutt som gjorde at de kunne sjekke de transkriberte filene for slike logiske feil. Det er mye feil ved at bl.a. kirkeåret og det normal året ikke er sammenfallende.

Otto, Arkivverket har millioner av kilder. De bryr seg svært lite om slike bagateller vil jeg tro.

Men, som du vet, er det utrolig mye feil i kirkebøkene. Derfor skal alle AMF-transkriberte kirkebøker korrekturleses. For kirkebøker som er korrekturlest, eller transkribert av andre enn AMF, så skal det være mulig å rapportere feil.

Dette har ingen ting å gjøre med "Ny tjeneste for skanna kirkebøker" som er tema for denne tråden. Denne sperren ble lagt inn for flere år siden.

  • Liker 1
På 23.6.2026 den 12.15, Erik Hov skrev:

Har vel ikke akkurat bedret seg med den der nye "bildevisningen" som Nasjonalarkivet påtvinger brukerne sine!. 

Har jo gått noen måneder nå hvor den nye bildevisningen tydeligvis IKKE blir noe bedre uansett (mindre endringer ja, men IKKE så bra som den gamle uansett).

I denne tråden

https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/373528-ny-bildevisning-av-kirkebøker-er-elendig/

skriver Nasjonarkivet at

"Om man ønsker en diskusjon, er den nevnte debatten på Brukernes eget forum mest hensiktsmessig: https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/371324-ny-tjeneste-for-skanna-kirkebøker/ "

De henviser altså til denne tråden her for diskusjon, men her kan en vel kanskje IKKE engang forvente at Nasjonalarkivet faktisk leser kommentarene??...virker hvertfall ikke helt sånn??

Henviser de bare til at vi kan diskutere her slik at de skal SLIPPE UNNA å se alle kommentarene som IKKE støtter den nye bildevisningen de påtvinger brukerne??

Hei!

 

Grunnen til at vi henviser til denne tråden i brukerforumet er ikke at vi ønsker å unngå kritiske kommentarer om den nye visningsløsningen. Som min kollega Stian også skriver i innlegget sitt i Spør Arkivverket-tråden, har vi som jobber med forumene ikke vært med i utviklingen av den nye løsningen, og vi opplever mange av de samme utfordringene som dere.

 

Vi kan svare på praktiske spørsmål og veilede i hvordan den nye visningsløsningen fungerer. Dersom det oppstår tekniske problemer i Digitalarkivet, kan vi også sørge for at disse blir meldt videre. Derimot kan vi ikke besvare spørsmål om status for utviklingen, hva som skal skje videre eller hvorfor enkelte funksjoner ikke er videreført. Vi er rett og slett ikke de rette personene å henvende seg til med slike spørsmål.

 

Derfor ber vi om at konkrete tilbakemeldinger meldes inn via tilbakemeldingsfunksjonen. Da kommer de direkte til utviklerteamet, som både har innsikt i arbeidet og mulighet til å følge opp problemene og innspillene som blir meldt inn.

 

Vi som jobber i dette forumet er også brukere av Digitalarkivet i vårt daglige arbeid, og i mange tilfeller også i forbindelse med saksbehandling. Vi møter derfor mange av de samme problemstillingene som dere, og har god forståelse for frustrasjonen over endringene.

  • Liker 3
På 4.3.2026 den 16.33, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:


Spørsmål og tilbakemeldinger
Spørsmål og tilbakemeldinger som kan være til nytte for brukerfellesskapet og/eller ligge til grunn for diskusjon, kan postes i denne forumtråden. Nasjonalarkivet vil lese alt som blir postet, og vi vil forsøke å svare raskt på oppklarende spørsmål. For andre typer tilbakemeldinger kan det være mer hensiktsmessig for Nasjonalarkivet å samle opp likeartede tilbakemeldinger og/eller se an hvordan diskusjonen utvikler seg blant brukerne.

For anonyme tilbakemeldinger kan tilbakemeldingsfunksjonen i tjenesten benyttes. Slike tilbakemeldinger vil også bli lest. 

 

 

 

Er ønskjet om stad for tilbakemeldingar endra?

Denne tilbakemeldingsfunksjonen er ikkje så enkel å finne. Er han er tilgjengeleg frå den vanlege visninga av kyrkjeboksider?

Er konkrete  tilbakemeldingar i dette emnet leste?

 

 

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 3
2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Denne tilbakemeldingsfunksjonen er ikkje så enkel å finne. Er han er tilgjengeleg frå den vanlege visninga av kyrkjeboksider?

 

Frå den andre tråden:

 

Tilbakemeldingsfunksjon.png

 

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Er konkrete  tilbakemeldingar i dette emnet leste?

 

 

Det spørsmålet lurer også eg på.

  • Liker 2
1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Frå den andre tråden:

 

 

Jau - eg var klar over den posten;  men dette biletet er ikkje kyrkjebok-visinga.

Og: det er ikkje opplagt at alle les forumet med spørsmål til arkivverket.

 

Grunnen til spørsmålet var naturlegvis dette (som eg ikkje fekk til å flette inn som sitat i same posting som sitat frå den første):

4 timer siden, Nasjonalarkivet - Tea Jahrn Svendsen skrev:

Derfor ber vi om at konkrete tilbakemeldinger meldes inn via tilbakemeldingsfunksjonen. Da kommer de direkte til utviklerteamet, som både har innsikt i arbeidet og mulighet til å følge opp problemene og innspillene som blir meldt inn.

 

  • Liker 2

Om det er slik at de som har ansvaret for utviklingen av dette nye visningsprogrammet IKKE leser de innspillene som kommer her i denne tråden så har denne tråden null verdi. At det er mulig å sende tilbakemeldinger om feil og problemer direkte tilbake til de som skriver koden for programmet er vel å bra, men hvordan følger de som er ansvarlige for dette prosjektet opp de tilbakemeldingene som kommer i denne tråden?

De bør snarest komme på banen og forklare hvordan de tenker å følge opp disse tilbakemeldingene.

 

Eller anser de seg ferdige med prosjektet, slik at det ikke lenger er noen som er ansvarlig for resultatet?

 

Med så lite tilbakemeldinger så må en få lov til å stille disse spørsmålene.

  • Liker 2

Arild Maka 

Det er klart at det finnes feil i kirkebøkene, men her var det snakk om transkribering av kirkebøkene. Det er logiske feil som AMF ikke fattet eler tenkte på. Ikke kan vi rapportere de heller ikke og dermed vil mange som tar utgangspunkt i det transkriberte, videreføre feilene.

 

46 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Arild Maka 

Det er klart at det finnes feil i kirkebøkene, men her var det snakk om transkribering av kirkebøkene. Det er logiske feil som AMF ikke fattet eler tenkte på. Ikke kan vi rapportere de heller ikke og dermed vil mange som tar utgangspunkt i det transkriberte, videreføre feilene.

 

 

Det er ikkje effektiv tidsbruk å måtte kvittere ut ein haug med korrekturmeldingar når heile databasen inneheld store mengder feil og må korrekturlesast uansett. Bli heller med på korrekturdugnaden. Dette er elles off-topic i ein tråd som omhandlar det nye visningsprogrammet.

  • Liker 3

Frå den andre tråden:

 

4 timer siden, Nasjonalarkivet - Stian Myrabø Løkeberg skrev:


Utviklerne er nok ingen ivrige tilskuere til brukerforumet dessverre, men mange av de innspillene som har kommet inn der, har riktignok blitt videreformidlet internt.

 

Så då har ein svar på følgjande spørsmål:

 

13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Er ønskjet om stad for tilbakemeldingar endra?

 

Ja.

 

13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Er konkrete  tilbakemeldingar i dette emnet leste?

 

Nei, eller i beste fall tja.

 

7 timer siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Om det er slik at de som har ansvaret for utviklingen av dette nye visningsprogrammet IKKE leser de innspillene som kommer her i denne tråden så har denne tråden null verdi.

 

Heilt einig.

  • Liker 2
10 timer siden, Otto Jørgensen skrev:

Arild Maka 

Det er klart at det finnes feil i kirkebøkene, men her var det snakk om transkribering av kirkebøkene. Det er logiske feil som AMF ikke fattet eler tenkte på. Ikke kan vi rapportere de heller ikke og dermed vil mange som tar utgangspunkt i det transkriberte, videreføre feilene.

 

Seriøse brukere av kirkebøkene tar utgangspunkt i det som står i kirkeboka, og ikke det som står transkribert. Mange av feilene er for oss nordmenn helt uproblematiske. Står det at mor er Hans Olsen og far er Anne Hansdatter, så forstår vi umiddlelbart at dette er feil. Men tross alle feilene så er disse transkriberingene til stor hjelp når vi søker etter data. Og de lar oss også legge inn lenker direkte til en dåp etc. Det hjelper lite å skrike, så å understreke navnet mitt og bruke fete typer virker bare dumt. Brukere må bare innfinne seg med realitetene, og det inkluderer deg. Det har ingen hensikt å rapportere tusenvis av feil når kirkebøkene uansett skal transkriberes på nytt. Inntil så skjer så har vi noe som er MYE bedre enn ingenting. Vi har fremdeles hundrevis av kirkebøker som ikke er transkribert. Der må vi lete helt manuelt og det er mye verre enn å finne frem i det som er feiltranskribert. Jeg har koblet opp tusenvis av profiler i Histreg og feiltranskriberingene er IKKE noe problem. Av og til må jeg dobbeltsjekke litt, men det er ikke noe problem. Det som oppleves som et lite problem er forskyvninger. F. eks. at foreldrene til et barn som døpes hentes fra en linje over eller under. Men dette lar seg løse og for de som driver slektsforskning er det ikke noe problem. Hvis du ønsker å diskutere dette videre, start en ny tråd. Her hører det ikke hjemme.

  • Liker 5
  • Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.