Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker


Recommended Posts

Eg legg merke til at knappen "Kopier sideinformasjon" no er tilgjengeleg i nytt visningsprogram. Knappen gjev ein grei kjeldereferanse, sjølv om eg helst hadde sett at det var mogeleg å kunne velje mellom denne og "Kildereferanse som i de gamle visningsprogrammene" slik som før.

 

Tidlegare kunne ein trykkje "k" på tastaturet for å kopiere kjeldereferansen. Dette går raskare enn å klikke på "Kopier sideinformasjon", og er ein funksjon som eg har brukt ofte. Er det mogeleg å implementere dette også i det nye visningsprogrammet?

Helt enig med Torbjørn. den nye verjonen ender opp slik:

Stadsbygd sokneprestkontor, AV/SAT-A-1117/1/I/I1/I1a/L0001: Kirkebok Rissa sokn, 1911-1929, s. 65
Brukslenke for sidevisning: https://goto.digitalarkivet.no/kb10711504150067

 

Den gamle versjonen:

Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 1 (1911-1929), Fødte og døpte 1918, Side 65
Så må brukslenken kopieres og det er bare å sette cursoren på den og trykke på kopier.

Den nye sier ingenting om hva dette dreier seg om slik den gamle gjorde  slik som dette "1911-1929, s. 65" kontra dette 

"Fødte og døpte 1918, Side 65." og "Stadsbygd sokneprestkontor, AV/SAT-A-1117/1/I/I1/I1a/L0001: Kirkebok Rissa sokn, 1911-1929" kontra dette

Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 1 (1911-1929)

 

Den gamle versjonen sier også mye klarere hva det dreier seg om her Fødte og døpte i 1918.

Den sier også hvilket fylke det dreier seg om. 

  • Liker 4

Har vel ikke akkurat bedret seg med den der nye "bildevisningen" som Nasjonalarkivet påtvinger brukerne sine!. 

Har jo gått noen måneder nå hvor den nye bildevisningen tydeligvis IKKE blir noe bedre uansett (mindre endringer ja, men IKKE så bra som den gamle uansett).

I denne tråden

https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/373528-ny-bildevisning-av-kirkebøker-er-elendig/

skriver Nasjonarkivet at

"Om man ønsker en diskusjon, er den nevnte debatten på Brukernes eget forum mest hensiktsmessig: https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/371324-ny-tjeneste-for-skanna-kirkebøker/ "

De henviser altså til denne tråden her for diskusjon, men her kan en vel kanskje IKKE engang forvente at Nasjonalarkivet faktisk leser kommentarene??...virker hvertfall ikke helt sånn??

Henviser de bare til at vi kan diskutere her slik at de skal SLIPPE UNNA å se alle kommentarene som IKKE støtter den nye bildevisningen de påtvinger brukerne??

  • Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.