Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

Dette er skuffende. Den nye bildevisninga er fortsatt like elendig som da den ble lansert for flere måneder siden. Det ser ut til at Arkivverket trer en vibe-koda minimumsløsning nedover hodene på brukerne, trolig for å spare penger.

Jeg trodde i det lengste at Arkivverkets egne ansatte som også er nødt til å bruke dette makkverket hadde makt til å påvirke utviklingen, men det ser ikke slik ut.

• Liker 8
  • 3 uker senere...

Må jo få luftet ut litt frustrasjon over at det ABSOLUTT ALDRI skjer noe BRA mht til den nye bildevisningen…den blir jo ikke bedre uansett??!.

Siden det er HELT UMULIG å vite hvor en skal henvende seg ang den nye bildevisningen (der hittil kirkebøker dessverre er inkludert), poster jeg både her og i andre tråden. https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/373528-ny-bildevisning-av-kirkebøker-er-elendig/

Kristian Hunskaar skrev:

”Nye bildefiler blir bare registrert i den nye databasen, og dermed er de ikke tilgjengelige i visninger som baserer seg på den gamle databasen. Dette gjelder foreløpig kun kirkebøker, men på sikt vil det gjelde alle typer skanna arkivmateriale."

Dette er SVÆRT DÅRLIG!! Gamle bildevisningen er ALLTID BEST i motsetning til den nye. Den nye bildevisningen kan ligne på  BORTKASTET arbeid!!. Er MANGE som IKKE liker den nye superdårlige bildevisningen (som kirkebøkene nå DESSVERRE er en del av!) som utviklerne og Arkivverket/Nasjonalarkivet TVINGER på brukerne sine!. Vi har IKKE bedt om noen ny bildevisning av NOE SOM HELST, og når den ”bildevisningen” attpåtil er DÅRLIGERE og mer ROTETE enn den vi hadde før, så hva er poenget med å endre den i det hele tatt til en bildevisning som er mye VERRE og mye mer ROTETE??.

Leif Biberg skrev:

”Dette er skuffende. Den nye bildevisninga er fortsatt like elendig som da den ble lansert for flere måneder siden. Det ser ut til at Arkivverket trer en vibe-koda minimumsløsning nedover hodene på brukerne, trolig for å spare penger.

Jeg trodde i det lengste at Arkivverkets egne ansatte som også er nødt til å bruke dette makkverket hadde makt til å påvirke utviklingen, men det ser ikke slik ut.”

Helt enig med Leif her selvsagt!!. Den nye bildevisninga har vært SUPER-ELENDIG helt siden den ble lansert i begynnelsen av året, rett å slett totalt UBRUKELIG. Og hvem er interessert i å få en ekstremt mye dårligere bildevisning ”TVANGS-TRED” nedover hodet sitt?? INGEN skulle jeg tro. Den innbyr hvertfall ikke til å få noe mer lyst til å se i skannede kirkebøker!!!.

Som om ikke det er nok:

1 Utviklerne (som har ”laget” den totalt ROTETE, BORTKASTEDE og delvis totalt UBRUKELIGE nye såkalte bildevisningen) har selv GJEMT seg bak en UGJENNOMTRENGELIG mur/vegg slik at det er helt totalt UMULIG å få tak i dem….og ENDA MER(!) UMULIG å få noe som helst ut av dem siden de tilsynelatende nekter å komme med status en gang!!

2 Arkivverket/Nasjonalarkivet er vel heller ikke helt uten skyld siden det virker som om de bare GODTAR at den SUPERDÅRLIGE bildevisningen bare blir TVANGSTREDD ned over hodet på både dem selv og brukerne på tross av MANGE protester!!.

3 Det kan også virke som spesiellt utviklerne, men også Arkivverket/Nasjonalarkivet til en viss grad IGNORERER kommentarene man kommer med angående den DÅRLIGE nye bildevisningen, og at de bare ”håper” brukerne skal gi seg fordi Utviklerne IKKE ser eller leser kommentarene og Arkivverket/Nasjonalarkivet tilsynelatende bare lar Utviklernes ny SUPERDÅRLIGE bildevisning passere ”uten problem”!.

La oss simpelthen få TILBAKE den GAMLE bildevisningen slik den var (den fungerte BRA i motsetning til den nye!).

Dersom utviklerne og arkivverket/Nasjonalarkivet vil fortsette å bruke den nye EKSTREMT DÅRLIGE bildevisningen, så kan de gjøre det SELV for sin EGEN DEL, men IKKE PÅTVING brukerne den katastrofalt dårlige bildevisningen!.

(Virker for meg som om utviklerne IGNORERER kommentarene totalt (om de ser dem?...og bare fortsetter med sitt), og at de også NEKTER å svare dersom de i det hele skulle se noen av kommentarene!.

Så Arkivverket/Nasjonalarkivet: Dersom dere har noe som helst VETORETT overfor de ”innemurte” utviklerne….reverser tilbake til den gamle bildevisningen!!. Jeg ser hvertfall IKKE fram til at NOE SOM HELST mer skal komme inn i den nye dårlige bildevisningen (Ta vekk kirkebøkene derfra også og IKKE inkluder mer i den ny bildevisningen!).

• Liker 1
  • 2 uker senere...

Det er mange som uttrykker frustrasjon over manglende tilbakemeldinger. Det er forståelig, for Nasjonalarkivet har ikke skrevet mye i denne tråden.

For egen del har jeg først og fremst vært budbringer i denne sammenhengen. Min hovedarbeidsoppgave er å tilgjengeliggjøre skanna arkivmateriale i de tjenestene vi har.

Nasjonalarkivet har en egen innovasjonsavdeling med løsningsarkitekter, designere og utviklere. Det er gitt mange innspill internt i Nasjonalarkivet, men det er et utviklingsteam utgått fra innovasjonsavdelingen som har laget den nye tjenesten for skanna kirkebøker.

Jeg vil avkrefte antakelsen om vibbekoding (https://snl.no/vibbekoding), jf. innlegget til @Leif Biberg Kristensen 10. august. Når mange uttrykker frustrasjon og misnøye i denne tråden, tror jeg ikke det har å gjøre med kodinga/programmeringa, men snarere med arkitektur og design for utseende og funksjonalitet.

@Erik Hov synes i sitt siste innlegg å anta at utviklerne ikke er en del av Nasjonalarkivet, men som beskrevet ovenfor, består utviklingsteamet som står bak den nye tjenesten for skanna kirkebøker, av personer som er ansatte i Nasjonalarkivet. Man kan legge til grunn at Nasjonalarkivet er 100 % ansvarlig for tjenesten.

Denne høsten har Nasjonalarkivets ulike utviklingsteam fått nye oppgaver. Slik jeg oppfatter det, vil det være lite rom for omfattende endringer i den nye tjenesten for skanna kirkebøker de nærmeste månedene. Hvorvidt og eventuelt når den gamle tjenesten vil bli fjernet, har jeg ikke sikker etterretning om. Det var i utgangspunktet ikke planlagt at gammel og ny tjeneste skulle leve side om side i lang tid, og oppdateringer av innholdet (nye kirkebøker, ny/endret indeksering, tilførsel av manglende sider, etc.) skjer altså bare i den nye tjenesten.

I løpet av sommeren har det blitt lagt til en PDF-funksjon i den nye tjenesten. Om man ikke allerede har oppdaget den og brukt den, vil jeg oppfordre alle interesserte til å se nærmere på den. Etter min oppfatning er den mer eller mindre en blåkopi av PDF-funksjonen i den gamle tjenesten, med unntak for at det (foreløpig) mangler en knapp/funksjon for å dele alle valgte bildefiler i et venstre og et høyre oppslag, slik det er gunstig å gjøre for kirkebøker og andre protokolltyper.

• Liker 1

Takk til Kristian for at han tar jobben med å svare for de som er ansvarlige for denne ..... nye bildevisningen.

Selv om utviklerne ikke har tenkt å gjøre noe særlig med den nye visningen, så har jeg en bønn om et lite tillegg.

Under Brukerinnstillinger er det i dag 4 felter der en kan huke av for forskjellige funksjoner. Kan dere ikke legge inn et felt for Åpne alltid i "Fukusmodus" Fokusmodus er et uvant navn for meg, men det kan jeg leve med. Hovedsaken for meg er at jeg skal slippe å trykke på fullskjerm hver gang jeg skal inn å se på noe i en kirkebok.

• Takk 1
4 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det er mange som uttrykker frustrasjon over manglende tilbakemeldinger. Det er forståelig, for Nasjonalarkivet har ikke skrevet mye i denne tråden.

For egen del har jeg først og fremst vært budbringer i denne sammenhengen. Min hovedarbeidsoppgave er å tilgjengeliggjøre skanna arkivmateriale i de tjenestene vi har.

Nasjonalarkivet har en egen innovasjonsavdeling med løsningsarkitekter, designere og utviklere. Det er gitt mange innspill internt i Nasjonalarkivet, men det er et utviklingsteam utgått fra innovasjonsavdelingen som har laget den nye tjenesten for skanna kirkebøker.

Jeg vil avkrefte antakelsen om vibbekoding (https://snl.no/vibbekoding), jf. innlegget til @Leif Biberg Kristensen 10. august. Når mange uttrykker frustrasjon og misnøye i denne tråden, tror jeg ikke det har å gjøre med kodinga/programmeringa, men snarere med arkitektur og design for utseende og funksjonalitet.

@Erik Hov synes i sitt siste innlegg å anta at utviklerne ikke er en del av Nasjonalarkivet, men som beskrevet ovenfor, består utviklingsteamet som står bak den nye tjenesten for skanna kirkebøker, av personer som er ansatte i Nasjonalarkivet. Man kan legge til grunn at Nasjonalarkivet er 100 % ansvarlig for tjenesten.

Denne høsten har Nasjonalarkivets ulike utviklingsteam fått nye oppgaver. Slik jeg oppfatter det, vil det være lite rom for omfattende endringer i den nye tjenesten for skanna kirkebøker de nærmeste månedene. Hvorvidt og eventuelt når den gamle tjenesten vil bli fjernet, har jeg ikke sikker etterretning om. Det var i utgangspunktet ikke planlagt at gammel og ny tjeneste skulle leve side om side i lang tid, og oppdateringer av innholdet (nye kirkebøker, ny/endret indeksering, tilførsel av manglende sider, etc.) skjer altså bare i den nye tjenesten.

I løpet av sommeren har det blitt lagt til en PDF-funksjon i den nye tjenesten. Om man ikke allerede har oppdaget den og brukt den, vil jeg oppfordre alle interesserte til å se nærmere på den. Etter min oppfatning er den mer eller mindre en blåkopi av PDF-funksjonen i den gamle tjenesten, med unntak for at det (foreløpig) mangler en knapp/funksjon for å dele alle valgte bildefiler i et venstre og et høyre oppslag, slik det er gunstig å gjøre for kirkebøker og andre protokolltyper.

Takk for at du tar deg tid til å svare på vegne av andre. Det er et felt i den nye visningen der vi oppfordres til å komme med tilbakemeldinger. Ettersom utviklerne har fått nye oppgaver, så er det vel bortkastet arbeid å legge inn noe her. Med andre ord, så er hele ordningen med å kunne gi tilbakemeldinger bare et spill for galleriet. Folk får inntrykk av at de kan påvirke noe og gjøre ting bedre, men ingen tar vel tak i det. Selv har jeg lagt inn flere forslag til forbedringer. Men noen med ansvar burde lese denne tråden. Hvis denne tråden bare er for at vi ivrige brukere skal kunne lette hjertet og ingen med ansvar faktisk leser det, så kaster vi alle bort tiden.

• Liker 1
7 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Kjempefint at Kristian tar seg tid til å svare på vegne av Nasjonalarkivet her.

Angående det ovenfor: Isåfall burde jo det "utviklingsteamet fra innovasjonsavdelingen" ALDRI laget den DÅRLIGE nye bildevisningen for kirkebøkene. De burde også heller ALDRI bare "plutselig innført" den (!!!) nye bildevisningen (kanskje fordi de selv synes den var ekstremt bra?), og dermed også tredd den nedover ørene på brukerne og automatisk også "ØDELAGT" den fullt fungerende GODE gamle bildevisningen av kirkebøkene. og de burde vel heller ALDRI ha inkludert kirkebøkene eller noe annet i den nye DÅRLIGE bildevisningen fra begynnelsen av??. Svært dårlig håndtert (!) virker det som!.

Man kan legge til grunn at Nasjonalarkivet er 100 % ansvarlig for tjenesten.

OK, så da tok jeg feil der om at utviklerne ikke var endel av Nasjonalarkivet. Men allikevel...etter alle disse negative kommentarene/synspunktene etc om den utrolig dårlige nye bildevisningen av kirkebøkene burde vel Nasjonalarkivet absolutt ha hatt mulighet til å få den nye bildevisningen REVERSERT(?), og derfor IKKE tredd denne bildevisningen ned over hodet på brukerne??. Er jo ikke noe rart om noen brukere rygger 2 skritt tilbake hver gang de blir TVUNGET til å bruke den nye bildevisningen på kirkebøkene?. 

Så kort og godt vil dette da si at utviklerne i Nasjonalarkivet fritt fram kan "finne opp" alt mulig av løsninger uten at brukerne har nesten noen som helst slags påvirkning på om de vil ha endringen som kommer eller ikke?? Kanskje skjer "oppdateringer av innholdet (nye kirkebøker, ny/endret indeksering, tilførsel av manglende sider, etc.)" bare i den "nye tjenesten", men den såkalte "nye tjenesten" burde jo heller bare vært noe som "utviklerne" og de om legger nye krikebøker osv benytter seg av?? Så kunne man heller beholdt den gamle bildevisningen på ALT inntil det fantes en bra løsning for evt ny bildevisning av kirkebøker?. Den nye visningen er jo uansett dårlig, og gir jo etter mitt syn ingen noe mer lyst til å se i noen som helst skannet kirkebok...

Nasjonalarkivet er vel ikke akkurat brukervennlige når de trer denne nye bildevisningen over hodet på brukerne, men det er bra at hvertfall Kristian er "talerør" for Nasjonalarkivet her!!. 

Det er jo så mye rot når det gjelder den dårlige nye bildevisningen (som kirkebøkene dessverre er en del av nå), så man kunne likså godt beholdt den gamle løsningen INNTIL man fant en måte for at evt nye kirkebøker kunne bli med i gamle løsningen i stedet. Da hadde man sluppet å lage den nye løsningen også!.

3 timer siden, Arild Maka skrev:

Takk for at du tar deg tid til å svare på vegne av andre. Det er et felt i den nye visningen der vi oppfordres til å komme med tilbakemeldinger. Ettersom utviklerne har fått nye oppgaver, så er det vel bortkastet arbeid å legge inn noe her. Med andre ord, så er hele ordningen med å kunne gi tilbakemeldinger bare et spill for galleriet. Folk får inntrykk av at de kan påvirke noe og gjøre ting bedre, men ingen tar vel tak i det. Selv har jeg lagt inn flere forslag til forbedringer. Men noen med ansvar burde lese denne tråden. Hvis denne tråden bare er for at vi ivrige brukere skal kunne lette hjertet og ingen med ansvar faktisk leser det, så kaster vi alle bort tiden.

Enig!. Det virker om om dette "emnet" bare er laget for å informere om at den nye (dårlige) bildevisningen er innført, og at (uten at de sa noe om det) Nasjonalarkivet IKKE hadde tenkt å følge noe mer med på evt kommentarer som kom (og enda mindre, gjøre så mye med den nye bildevisningen uansett?)!. Og også kanskje for bare å "trekke seg vekk" etterpå for å "slippe" å gjøre noe mer med den nye bildevisningen der?!. 

Og nå som "utviklerne" tydeligvis har fått andre oppgaver sitter brukerne igjen med "skjegget i postkassa" uten å kunne gjøre noe med bildevisningen de egentlig verken har bedt om å få eller ville ha?!. 

Blir vi virkelig HELT NØDT til å bli TVUNGET til å bruke den nye bildevisningen for skannede kirkebøker som de har "funnet opp"?. 

Så...JA, mye er visst dårlig håndtert her!

(Jeg er ikke noen ekspert, men den gamle bildevisningen er uansett best ift den "nye"). 

• Liker 1
På 11.9.2026 den 17.21, Arne Reidar Jullum skrev:

Takk til Kristian for at han tar jobben med å svare for de som er ansvarlige for denne ..... nye bildevisningen.

Selv om utviklerne ikke har tenkt å gjøre noe særlig med den nye visningen, så har jeg en bønn om et lite tillegg.

Under Brukerinnstillinger er det i dag 4 felter der en kan huke av for forskjellige funksjoner. Kan dere ikke legge inn et felt for Åpne alltid i "Fukusmodus" Fokusmodus er et uvant navn for meg, men det kan jeg leve med. Hovedsaken for meg er at jeg skal slippe å trykke på fullskjerm hver gang jeg skal inn å se på noe i en kirkebok.

Dette er nok det viktigaste som må gjerast akkurat no for å bøte på den dårlege visninga. Eg håpar at i det minste dette kan innførast.

Men som eg har skrive før burde kjeldeinformasjonen i utgangspunktet ha vore plassert på innhaldssida i staden for ved visning av kvart enkelt bilete. I tillegg er heller ikkje fullskjermvisninga kompakt nok. (Det er kanskje difor ein har teke i bruk ordet "fokusmodus"?) I ei fullskjermvisning bør biletet dekke nesten heile skjermen, og knappar og kontekst reduserast til eit absolutt minimum.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
På 11.9.2026 den 17.21, Arne Reidar Jullum skrev:

21 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er nok det viktigaste som må gjerast akkurat no for å bøte på den dårlege visninga. Eg håpar at i det minste dette kan innførast.

Men som eg har skrive før burde kjeldeinformasjonen i utgangspunktet ha vore plassert på innhaldssida i staden for ved visning av kvart enkelt bilete. I tillegg er heller ikkje fullskjermvisninga kompakt nok. (Det er kanskje difor ein har teke i bruk ordet "fokusmodus"?) I ei fullskjermvisning bør biletet dekke nesten heile skjermen, og knappar og kontekst reduserast til eit absolutt minimum.

Jeg vil nødig begi meg inn i altfor omfattende diskusjoner omkring hva som kan og bør gjøres. Siden jeg ikke selv er utvikler, kan jeg ikke være helt sikker på hva som er en enkel endring og hva som er en omfattende endring, og siden jeg ikke deltar i noen beslutninger, kan jeg heller ikke love noe som helst på vegne av Nasjonalarkivet.

Men basert på de tilbakemeldingene jeg har lest, kombinert med egne erfaringer, tror jeg de aller fleste vil foretrekke "fokusmodus" når de skal lese skanna arkivmateriale. Så er det altså slik at denne visningen ikke er standard, slik at man stadig må klikke en gang ekstra for å velge den. Og når man først er i "fokusmodus", er det en del kildeinformasjon og annet som ikke er tilgjengelig der, og som man må ut av "fokusmodus" for å få tilgang til. Min forståelse er da at utfordringene med ulike "modi" er mer sammensatte en spørsmålet om hva som skal være standard.

• Liker 1
1 time siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg vil nødig begi meg inn i altfor omfattende diskusjoner omkring hva som kan og bør gjøres. Siden jeg ikke selv er utvikler, kan jeg ikke være helt sikker på hva som er en enkel endring og hva som er en omfattende endring, og siden jeg ikke deltar i noen beslutninger, kan jeg heller ikke love noe som helst på vegne av Nasjonalarkivet.

Men basert på de tilbakemeldingene jeg har lest, kombinert med egne erfaringer, tror jeg de aller fleste vil foretrekke "fokusmodus" når de skal lese skanna arkivmateriale. Så er det altså slik at denne visningen ikke er standard, slik at man stadig må klikke en gang ekstra for å velge den. Og når man først er i "fokusmodus", er det en del kildeinformasjon og annet som ikke er tilgjengelig der, og som man må ut av "fokusmodus" for å få tilgang til. Min forståelse er da at utfordringene med ulike "modi" er mer sammensatte en spørsmålet om hva som skal være standard.

Det beste er selvsagt å få tilbake layout og funksjonalitet slik det var originalt, men å legge inn et ekstra valg for "Alltid å åpne i Fokusmodus" krever kun noen få linjer med kode.
Om dette ikke kan gjøres så står det nok på viljen til å innse at eget forslag ikke var det brukerne ønsket, og ikke på arbeidsmengden ved en endring.

• Liker 2
3 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Om ein treng å lese kjeldeinformasjonen kan ein klikke seg ut og inn av fokusmodus, på same måten som ein tidlegare klikka på innhaldssida for å lese den. Dette var aldri eit problem i den gamle visninga.

Når ein verken vil plassere kjeldeinformasjonen på innhaldssida, setje fullskjermvisninga som standard visning eller la brukaren velje "husk fullskjermvisning" må det som Arne skriv vere viljen det står på.

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Når ein verken vil plassere kjeldeinformasjonen på innhaldssida, setje fullskjermvisninga som standard visning eller la brukaren velje "husk fullskjermvisning" må det som Arne skriv vere viljen det står på.

Pr. nå har utviklingsteamet rett og slett andre oppgaver.

9 timer siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Det beste er selvsagt å få tilbake layout og funksjonalitet slik det var originalt, men å legge inn et ekstra valg for "Alltid å åpne i Fokusmodus" krever kun noen få linjer med kode.
Om dette ikke kan gjøres så står det nok på viljen til å innse at eget forslag ikke var det brukerne ønsket, og ikke på arbeidsmengden ved en endring.

7 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Om ein treng å lese kjeldeinformasjonen kan ein klikke seg ut og inn av fokusmodus, på same måten som ein tidlegare klikka på innhaldssida for å lese den. Dette var aldri eit problem i den gamle visninga.

Enig med Arne og Torbjørn her!!. Ser ut til at det går på viljen til å innse at eget forslag ikke var det brukerne ønsket!. Den gamle VELDIG GODE løsningen hadde kanskje problemer, men den gamle GODE løsningen var/er UANSETT bedre enn den nye og ser mindre rotete ut!.

Og når Kristian skriver at "utviklingsteamet" i Nasjonalarkivet har fått andre oppgaver, er vel kanskje det enda et bevis på at Nasjonalarkivet bruker akkurat det som "unnskyldning" for å SLIPPE å gjøre noe mer med den rotete, dårlige nye visningen (som de selv sikkert til og med er klar over at ikke er så bra som den gamle)?!. Hvem vet?!. Så det må vel være viljen ja (og tiden kanskje?)...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Leif Biberg Kristensen
    • Erik Hov
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.