Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Dødsfallsprotokoll 1902 Oslo - Oline Josefine Kristiansen nr 203

Recommended Posts

Skrevet

Oslo skifterett, AV/SAO-A-10383/G/Ga/Gac/L0001: Dødsfallsprotokoll, 1899-1903, s. 189
https://www.digitalarkivet.no/sk20090515340190

Takk for hjelp til å lese to ord i 4. kolonne merket med X her i oppføring no 203 som handler om Kone Oline Josefine Kristiansen 48 år: 

Mand Ole Wilhelm
Kristiansen og 4
umynd børn, X
Eiede intet. X

Skrevet

Ja, nå blir jeg skikkelig frustrert. Begge ordene forekommer utallige ganger på sidene. Det siste tror jeg må være Formuesfællessk[ab] (Jfr  nr. 184) Men det første . . . ??? 

Litt latterlig, men slikt kan frarøve meg nattesøvnen. Håper inderlig noen klarer ordet før leggetid . . .  

Mvh 

• Haha 1
Skrevet

Hm, denne familien eide ikke nåla i veggen, så ordet virker ikke så relevant, men jeg leser også noe med formue... @Even Stormoen. Copilot forklarer begrepet slik: I skifte- og dødsfallsprotokoller fra denne perioden brukes ordet formuesfelleskap (eller varianter som fellesbo, felleseie, formuesfellesskap) i en ganske teknisk betydning. Det betyr at ektefellene ikke hadde særeie, men at alt de eide – uansett hvor lite – juridisk ble regnet som felles formue.

Det sier altså ingenting om at de faktisk hadde verdier, bare om hvilken rettslig ordning som gjaldt mellom dem.

Skrevet

Slik forsto jeg det også. Takk. 🙂

Mvh

• Liker 1
Skrevet

eg trur det første X-ordet er "Dødsstedet" - altså at dei etterlatne har den adresse som er oppgjeve som stad for dødsfallet i den første kolonna.

... så kan Even sove denne natta også.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Takk  @Ivar S. Ertesvåg og @Even Stormoen !🌸 Håper dere har sovet godt 😃
Da anser jeg de to ordene som funnet!
Men kan jeg da tolke det som 4 umyndige barn på dødsstedet?
I realiteten var 6 av deres 9 barn umyndige (under 21 år) på tidspunktet når moren døde 16.02.1902. Men 4 av barna var jo under konfirmasjonsalder. I folketellinga pr. 31.12.1900 bodde 7 av barna fremdeles hjemme. 

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Skrevet
50 minutter siden, Yvonne Roualet Thoresen skrev:

I folketellinga pr. 31.12.1900 bodde 7 av barna fremdeles hjemme. 

I folketellinga pr 31.12.1901 bodde også 7 av barna hjemme

OBA, Kommunal folketelling 31.12.1901 for Kristiania kjøpstad, 1901, s. 1494
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011901001494

• Liker 1
Skrevet

Takk, @Matthias Kolberg. Der var den også! 🤩

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.