Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor kan jeg finne Jacob Willumsen i bygdebøkene for Høland

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058219000367 

Lenken fører til folketellingen i 1801 for Høland prestegjeld. Gårdsnavnet er Holtet.

Jeg skulle gjerne finne familien også i en bygdebok for slik å kanskje se hvem som drev gården videre. Og ev. før. Har sett i et par av bøkene som er tilgjengelige uten å søke. Fant en Holt, men ikke navnene som er her. Jeg vet at det er lett å få tilgang til de som en må søke på .

Jeg jeg har vært der for mange år siden, og snakket med en av dagens eiere, men mener vi kom til at Jacob måtte ha vært husmann. I folketellingen ser det ikke slik ut. Han er omtalt som Huusbonde. Men så ser det jo ut til å ha vært tre bruk og noen husmannsplasser. 

Jeg gjorde en for dårlig jobb da jeg var på Holtet. Så når jeg nå mange år seinere skal skrive om slekta, så finner jeg ikke igjen det jeg den gang prøvde å ta vare på av informasjon. Jeg mener det var en ganske ny bygdebok der den gangen som jeg fikk se i. Men den inneholdt visstnok en liten, men viktig feil selv om det ikke angikk min slekt direkte.

Kanskje er det forresten flere gårder i området med samme navn. Den jeg var på viser på vedlagte kart.

Jeg er usikker på om det er litt dumt for meg å gjøre denne etterlysningen akkurat nå, for jeg blir borte en ukes tid. Da får jeg ikke respondert på svar her. Men jeg tenker også at det kan ta tid å få svar.

Holtet på kart.jpg

Endret av Arne-Sten Christiansen

Den relevante boka er Gards- og slektshistorie for Høland og Setskog. Bind 6, del 3 : Kirkefjerdingen gnr. 34, 55, 56, 57, 58 og 59. 

Der er gnr. 58 Holtet omtalt på s. 402-427.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
På 1.6.2026 den 20.02, Torodd Kinn skrev:

Den relevante boka er Gards- og slektshistorie for Høland og Setskog. Bind 6, del 3 : Kirkefjerdingen gnr. 34, 55, 56, 57, 58 og 59. 

Der er gnr. 58 Holtet omtalt på s. 402-427.

Takk! Beklager sein respons. Hadde innloggingsproblem, som nylig ble løst.  

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.