Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Olai Amund Torbjørnsen gift 1841 i Bergen

Recommended Posts

Olai Amund, eller Amund Olai Torbjørnsen født i mars 1817 i Bergen, foreldrene Torbjørn Olsen (Lande) var sønn av Ole Johannessen Lande og Anna Torbjørnsdatter begge fra Tysnes, men flyttet til Bergen like etter at de giftet seg. Torbjørn Olsen giftet seg med Anne Malene i Avaldsnes kirke i nov 1816.

Dette paret fikk flere barn, men det var bare Olai Amund som vokste opp. Da han var 9 år døde moren og Olai Amund flyttet trolig til noen slektninger på Karmøy.

Olai Amund bosetter seg i voksen alder i Bergen og blir bakermester. I 1841 gifter han seg med Anna Johanna Seby og får følgende barn:

Olai J. Torbjørnsen født etter 1837

Amailie Jacobine f.  ca 1841

Amalie Jacobine f ca 1843

Olufine Katrine f. 1845

Didrikke Mathilde f 1846

Didrik Maertin f 1846-1846

Andrea Johanne f. 1849

Elisabeth Charlotte 1853 ( sykepleier)

Theodor August f. 5/8-1859 - 6/1-1925

Anette Amalia Nyman f 1869 - 13/8-1925

De to siste ble født i Haugesund. Er det mulig å finne ut om Karen ( halvtanten til Amund var blant fadderne?

Jeg har i mange tidligere innlegg prøvd å finne halvsøsteren til min tippoldemor, finner henne ikke. Så hadde jeg et «halmstrå» av et håp om å finne henne blant fadderne til barna til Olai Amund Torbjørnsen. Nå var riktignok ikke Karen direkte i slekt med Olai Amund, men hørte til samme familien siden faren til Olai Amund var «gift» med moren til Karen. Moren til Karen ble satt på landet i 1836 sammen med søsknene sine på forskjellige steder i Nordhordland. Karen ble som 12 åring sendt til en bonde i tidligere Meland på Holsnøy på Øvre Dale. Jeg har saumfart bygdeboka for dette stedet uten å finne spor av Karen. I 1840 kom Karen tilbake til Bergen og slettet fra Fattigvesenet i Bergen ca 30. september 1840. Og der stoppet alle spor.

Selvsagt er det vanskelig å finne en kvinne ved navn Karen fordi hun kan ha giftet seg og fått et annet etternavn og så var det mange ganger at Karen ble til Kari

Så vidt jeg kan se Terje, skriver du ingenting om når denne Karen var født eller hva som var hennes farsnavn. Du skriver bare at hun var halvtante til Amund. Så om du trenger hjelp til å finne noe om Karen etter 1840 tror jeg du må komme med flere opplysninger om henne. ( Skulle jeg ha oversett noe får du ha meg unnskyldt. Jeg har godt opp på 39 talet med feber)

2 timer siden, Terje Hammer Aarland skrev:

Jeg har i mange tidligere innlegg prøvd å finne halvsøsteren til min tippoldemor, finner henne ikke. Så hadde jeg et «halmstrå» av et håp om å finne henne blant fadderne til barna til Olai Amund Torbjørnsen. Nå var riktignok ikke Karen direkte i slekt med Olai Amund, men hørte til samme familien siden faren til Olai Amund var «gift» med moren til Karen. Moren til Karen ble satt på landet i 1836 sammen med søsknene sine på forskjellige steder i Nordhordland. Karen ble som 12 åring sendt til en bonde i tidligere Meland på Holsnøy på Øvre Dale. Jeg har saumfart bygdeboka for dette stedet uten å finne spor av Karen. I 1840 kom Karen tilbake til Bergen og slettet fra Fattigvesenet i Bergen ca 30. september 1840. Og der stoppet alle spor.

Selvsagt er det vanskelig å finne en kvinne ved navn Karen fordi hun kan ha giftet seg og fått et annet etternavn og så var det mange ganger at Karen ble til Kari

For å unngå for mye forvirring ang denne Karen: 

Legger inn ett av mange tidligere innlegg i Brukerforum 

Denne Karen var altså født i 1824, og alle spor etter henne slutter i 1840.  Moren og "stefaren" døde begge i 1841

• Liker 1

Jeg finner ikke når tid hun ble konfirmert, men en ansatt i Bergen Byarkiv har skrevet til meg at hun ble utskrevet fra Fattigvesenet 30. sept 1840 da hun fikk seg tjeneste i Bergen. Antar at hun har blitt gift og skiftet navn, så jeg er redd for at hun blir umulig å finne

Stefaren bakermester Torbjørn Olsen døde som livaridsslave på Fredriksten i Halden i mars 1841. Moren Anne Randine Andreasdatter døde i oktober 1841 og var under omsorg av Fattigvesenet. I følge Bergen Byarkiv var ikke noen av barna nevn i skiftet etter henne?

Så Karen var egentlig ikke tante til barna til Olai Amund, men en slektning av henne. Det andre sporet som kunne være interessant er hvem Gjertine Gurine Larsdatter. (Mangler) var i huspost hos i Bergen? Det er mulig at hun var komt til Bergen under folketellingen i 1865. Karen var tante til Gjertine Gurine (min oldemor) Moren til Karen Anne Randine Andreasdatter var gift med far til Olai Amund, men Anne Randine var ikke mor til Olai Amund. Moren hans døde i 1826.

Endret av Terje Hammer Aarland

kANSKJE merknaden til høgre i Ministralboka kan væra til nytte ?

Sjølv er eg ikkje i stand til å lesa kva som står der:

kb20070321630719
side 167, Korskirken, Mini, 1823-35.

Har diverre lykkast å ikkje kunne finna kopier i det nye systemet (les: Gløymt).

5 timer siden, Jon Sværen skrev:

kANSKJE merknaden til høgre i Ministralboka kan væra til nytte ?

Sjølv er eg ikkje i stand til å lesa kva som står der:

kb20070321630719
side 167, Korskirken, Mini, 1823-35.

Har diverre lykkast å ikkje kunne finna kopier i det nye systemet (les: Gløymt).

https://goto.digitalarkivet.no/kb20070321630719

merknaden

"Barnets Mormoder Karen Johannesdatter, gift med Sjouer Andreas Jensen i 21de R. No. 66, bestilte Barnedaaben,

og medbragte Gjordem. Sophie Pareliuses attest."

Den merknaden var også uleselig for meg, men takk for at du gjorde den leselig. Ja, foreldrene til Anne Randine var, Karen Johannesdatter fra Hella på Radøy. Faren hennes Andres Jensen var mest sannsynlig fra Visnes på Oppheimsvangen i Voss. Det er en person som også gransker denne slekten som mener at Andreas var fra Ibestad/ Breivoll?

Det er kanskje rart at jeg strever med å finne halvsøster til min tippoldemor, men den slekten er så liten at det hadde vært interessant å finne henne. Kanakje jeg må søke på en annen måte? Hvis jeg sjekker DNA i MyHeritage så må jeg lete blant mine femmenminger antar jeg?

Barnets mor Anne Randine hadde nettopp kommet tilbake til Bergen etter et opphold i Nord-Norge. Akkurat dette med Nord-Norge virker interessant, men hvorfor?

Endret av Terje Hammer Aarland

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.