Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Eg tenkte å gå inn på eit skifte og skrive av arvingar i dag - men blir møtt av dette. Her hjelper det ikkje eingong med skeive hornhinner. Blir det gjort noko for å rette på dette problemet, som ser ut til å ha opstått forholdsvis nyleg?

Søre Sunnmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-4122/1/3/3A/L0015: Skifte- / Skifteutloddings- / Skifteslutningsprotokollar, 1845-1850, s. 283b-284a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090128630291

• Liker 4
  • Trist 1

Det minste man burde kunne forvente av Arkivverket var et svar på tidsperspektivet, altså hvor lenge vi må forvente å leve med denne forringede kvaliteten på mange bildefiler?

Jeg er blant dem som har behov for å gjennomgå en del kildemateriale som for øyeblikket er nærmest uleselig her på digitalarkivet. Kan jeg avvente, eller må jeg besøke Nasjonalarkivets lesesaler og låne det fysiske arkivmaterialet? 

• Liker 3

Vi beklager at dette spørsmålet ikke er besvart tidligere. Riktignok har liknende spørsmål blitt besvart i løpet av våren.

Skanningene fra mikrofilm ble i sin tid lagret i en høyoppløselig, men uskjerpet versjon, som vi kalte "lagringsfiler". Fra disse filene ble det produsert komprimerte filer (med lavere oppløsning) som ble skjerpet/kontrastjusterte, ment for visning ("visningsfiler"). Den gang var det et poeng at visningsfilene burde være så små som mulig, for at det skulle gå raskt å bla.

Teknologien har endret seg, og det er nå mulig å bruke større filer i visning. I mars ble det gjort ei endring i Digitalarkivet, slik at de høyoppløselige lagringsfilene blir brukt til visning. Men fordelen som høyere oppløsning gir, mer enn oppveies av ulempen som følger av disse filene ikke er skjerpede. Konsekvensen er at lesbarheten har blitt redusert.

Dette er til ulempe for alle brukere, inkludert Nasjonalarkivets egne saksbehandlere. Våre utviklere har derfor fått beskjed om at situasjonen ikke er holdbar, og at det må gjøres tiltak. Deres plan er å legge på ei automatisk skjerping av filene hver gang de vises, dvs. at de lagrede filene ikke skal endres på. Den foreløpige tilbakemeldinga er at tiltaket dessverre ikke er prioritert før sommerferien, men prioriteringer kan som kjent endre seg, så vi får se hva det blir til.

• Liker 3
7 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Vi beklager at dette spørsmålet ikke er besvart tidligere. Riktignok har liknende spørsmål blitt besvart i løpet av våren.

Skanningene fra mikrofilm ble i sin tid lagret i en høyoppløselig, men uskjerpet versjon, som vi kalte "lagringsfiler". Fra disse filene ble det produsert komprimerte filer (med lavere oppløsning) som ble skjerpet/kontrastjusterte, ment for visning ("visningsfiler"). Den gang var det et poeng at visningsfilene burde være så små som mulig, for at det skulle gå raskt å bla.

Teknologien har endret seg, og det er nå mulig å bruke større filer i visning. I mars ble det gjort ei endring i Digitalarkivet, slik at de høyoppløselige lagringsfilene blir brukt til visning. Men fordelen som høyere oppløsning gir, mer enn oppveies av ulempen som følger av disse filene ikke er skjerpede. Konsekvensen er at lesbarheten har blitt redusert.

Dette er til ulempe for alle brukere, inkludert Nasjonalarkivets egne saksbehandlere. Våre utviklere har derfor fått beskjed om at situasjonen ikke er holdbar, og at det må gjøres tiltak. Deres plan er å legge på ei automatisk skjerping av filene hver gang de vises, dvs. at de lagrede filene ikke skal endres på. Den foreløpige tilbakemeldinga er at tiltaket dessverre ikke er prioritert før sommerferien, men prioriteringer kan som kjent endre seg, så vi får se hva det blir til.

Det eg får ut av svaret ditt er vel eigentleg at det beste ville ha vore om ein kunne gå tilbake til å bruke dei gamle visningsfilene til visning. Kvifor er ikkje det eit alternativ som blir vurdert?

• Liker 1
På 17.6.2026 den 22.12, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det eg får ut av svaret ditt er vel eigentleg at det beste ville ha vore om ein kunne gå tilbake til å bruke dei gamle visningsfilene til visning. Kvifor er ikkje det eit alternativ som blir vurdert?

Jeg har selv etterspurt dette alternativet, men jeg vet ikke om eller hvordan det har blitt vurdert.

• Liker 2
  • 2 uker senere...

Det er store mengder protokollar som aldri har vore skanna, som f.eks. futerekneskapa etter 1717. Samstundes manglar Nasjonalarkivet ressursane som skal til. Eg kan ikkje forstå anna enn at det må vere betre å finne fram att dei gamle visningsfilene i staden for å bruke knappe skanningsressursar på å skanne protokollar på nytt som var godt leselege fram til dei gamle visningsfilene vart forkasta.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
På 1.7.2026 den 16.46, Torbjørn Igelkjøn skrev:

f.eks. futerekneskapa etter 1717

Jeg har siklet etter disse i mange år. Vennligst få de skannet. Da blir mange nordmenn glade. Og heia Norge i kveld!

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
På 17.6.2026 den 14.10, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

I dag har det blitt gjort ei oppdatering i Digitalarkivet som skjerper og kontrastjusterer de gamle mikrofilmbildene bedre enn hva som har vært tilfelle det siste halve året. Nå er kvaliteten på de gamle mikrofilmene, og dermed også skanningene, svært varierende, så det er uansett umulig få alt opp på et bra nivå, men etter min bedømmelse er skjerpinga og kontrastjusteringa nå på noenlunde samme nivå som før det ble gjort endringer.

På 17.6.2026 den 22.12, Torbjørn Igelkjøn skrev:

På 19.6.2026 den 12.10, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg har selv etterspurt dette alternativet, men jeg vet ikke om eller hvordan det har blitt vurdert.

Det viser seg at de gamle visningsfilene (dessverre) har blitt sletta.

På 1.7.2026 den 13.44, Gunnar Sigdestad skrev:

Den beste løysinga er vel å scanne på nytt i fargar alt som har vore microfilma for 50 år sidan, i staden for å manipulere gamle filer som ikkje held dagens krav til oppløysing.

Det ville utvilsomt være en fordel for både Nasjonalarkivets saksbehandlere og alle andre brukere, men det synes dessverre ikke å være noe Nasjonalarkivet kan prioritere med det første.

• Liker 1

Bildevisninga ser ut til å vere klarare. Men ein rask kikk på følgjande oppslag avslører at det framleis er noko "rusk":

https://media.digitalarkivet.no/view/8828/61

Samanlikn med

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507640170.jpg

Det siste biletet er klarare enn det fyrste, som er meir kornete. Eg har hatt inntrykk av at oppslaga med kontekst har vore utsett for skjerping som ikkje har falle heilt heldig ut, medan bildelenkene (utan kontekst) ikkje har vore utsette for denne skjerpinga. Med den siste forbetringa er den skjerpinga som eg tenkjer på overflødig. Kan du @Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar gje tilbakemelding om dette, slik at den skjerpinga som eg tenkjer på blir slått av.

(Den nye kyrkjebokvisninga var aldri utsett for denne skjerpinga, og har vore bra heile tida. Lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640170)

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Det eg tenkjer på er den skjerpinga som vart diskutert her:

Skjerpinga gjaldt oppslag med kontekst, medan pdf og bildelenker utan kontekst gjekk fri. Skjerpinga har sidan blitt redusert, men er altså framleis ikkje heilt vekke.

Eg veit ikkje om eg såg syner i går, men når eg samanliknar bileta med/utan kontekst på mobilen i dag ser dei klin like ut! Så då kan de berre gløyme desse innlegga mine. Det har uansett skjedd ei klar forbetring samanlikna med tidlegare.

Jeg kan ikke forstå at dette skal være like bra som den tidligere versjonen:

https://www.digitalarkivet.no/ma20090819660256

Det ser ut som bildefilene har blitt skrevet ut på papir, kopiert på kopimaskin, og så skannet tilbake igjen.

Kirkebøkene har blitt tungrodde og irriterende, og bildekvaliten skal nå bli verre på alt? Er dette gjort av folk som aldri bruker materialet selv?

• 2 uker senere...
På 29.8.2026 den 18.01, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg veit ikkje om eg såg syner i går, men når eg samanliknar bileta med/utan kontekst på mobilen i dag ser dei klin like ut! Så då kan de berre gløyme desse innlegga mine. Det har uansett skjedd ei klar forbetring samanlikna med tidlegare.

Ja, etter hva jeg forstår finnes hver bildefil bare i én (uskjerpet) utgave i fillageret. Så blir bildefilene gjenstand for et skjerpingsfilter / en skjerpingseffekt i selve visningsøyeblikket. Bildefilene bør derfor framstå like i alle visninger.

Skjerpingsfilteret kan i prinsippet endres og justeres kontinuerlig, men jeg tror dessverre ikke at Nasjonalarkivets utviklingsteam kan prioritere særlig med utforsking av dette nå, da teamet har fått nye oppgaver.

• Liker 1
På 29.8.2026 den 23.17, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Skiftet som var utgangspunktet for spørsmålet mitt, ser i alle fall like ille ut som det gjorde.

Vi har dessverre ikke de gamle visningsfilene å sammenlikne med, så jeg vet ikke hvordan lesbarheten var tidligere. Dette er antakelig ei bildefil som er vanskelig å skjerpe, fordi den ikke holder særlig høy kvalitet i utgangspunktet. Jeg synes at den nåværende visninga (https://www.digitalarkivet.no/sk20090128630291) er noe bedre enn den bildefila du har lagt ved i ditt innlegg, men dette er utvilsomt svært vanskelig å lese.

På 30.8.2026 den 17.52, Kjell Ove Hattrem skrev:

Jeg kan ikke forstå at dette skal være like bra som den tidligere versjonen:

https://www.digitalarkivet.no/ma20090819660256

Det ser ut som bildefilene har blitt skrevet ut på papir, kopiert på kopimaskin, og så skannet tilbake igjen.

Kirkebøkene har blitt tungrodde og irriterende, og bildekvaliten skal nå bli verre på alt? Er dette gjort av folk som aldri bruker materialet selv?

Det kan virke som om den nye skjerpinga går litt hardere til verks enn den gamle, og at det derfor vil være bildefiler som den du viser til, hvor vi kunne ønsket oss mindre skjerping.

Men det er ett og bare ett skjerpingsfilter, og om vi justerer det for å få disse bildefilene bedre, vil det med garanti gjøre andre bildefiler dårligere. Som jeg skrev 28. august, er kvaliteten på de gamle mikrofilmene, og dermed også skanningene, svært varierende. Dermed er det umulig få alt opp på et bra nivå, og det er nok også vanskelig å finne akkurat den balansen, som i sum er best for millioner av bildefiler.

• Liker 1
På 11.9.2026 den 14.22, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Bildefilene bør derfor framstå like i alle visninger.

Før den siste endringa var bilete i kontekst utsette for skjerping som i mange tilfelle gjorde lesbarheita dårlegare. Bilete utan kontekst eller som .pdf-nedlasting var derimot tilsynelatande ubehandla.

Etter siste endring ser det ut til å vere likt over heile fjøla.

På 11.9.2026 den 14.35, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Men det er ett og bare ett skjerpingsfilter, og om vi justerer det for å få disse bildefilene bedre, vil det med garanti gjøre andre bildefiler dårligere. Som jeg skrev 28. august, er kvaliteten på de gamle mikrofilmene, og dermed også skanningene, svært varierende. Dermed er det umulig få alt opp på et bra nivå, og det er nok også vanskelig å finne akkurat den balansen, som i sum er best for millioner av bildefiler.

Korleis var dette gjort på dei tidlegare bildefilene som no er sletta? Var eitt og same filter brukt på alle filene, eller vart det gjort tilpasningar for kvart enkelt bilete og/eller mikrofilmrull?

21 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Korleis var dette gjort på dei tidlegare bildefilene som no er sletta? Var eitt og same filter brukt på alle filene, eller vart det gjort tilpasningar for kvart enkelt bilete og/eller mikrofilmrull?

Det var ei automatisk "postprosessering" av bildefilene i forbindelse med import til fillageret, som sørget for å lagre skjerpede, kontrastjusterte og komprimerte visningskopier av bildefilene. Det ble altså ikke gjort tilpasninger bildefil for bildefil eller rull for rull, men jeg skal ikke utelukke at det kan ha skjedd (mindre) justeringer over tid. Men slike justeringer hadde i tilfelle ikke tilbakevirkende kraft på de bildefilene som allerede var behandlet.

Merk at filter i forbindelse med visning og postprosessering i forbindelse med import til fillageret er to forskjellige metoder. Filteret kan i prinsippet endres når som helst, og så vil visningene av bildefilene også endre. De gamle visningskopiene av bildefilene kunne derimot ikke endres i visning; da måtte det eventuelt lages nye visningskopier.

• Liker 1
På 11.9.2026 den 14.35, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det forandrer ikke det faktum at den gamle løsningen var adskillig bedre enn det man nå presenterer. Jeg har bladd meg gjennom såpass mange tusen sider av dette arkivmaterialet i løpet av de siste 20 år at jeg våger å påstå at jeg har belegg for den påstanden. 

På 28.8.2026 den 16.47, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det viser seg at de gamle visningsfilene (dessverre) har blitt sletta.

Det er sjelden jeg lar meg provosere, men dette virker bare å være hvit løgn for å unngå å gå tilbake til gammel løsning. Er det sånn å forstå at Nasjonalarkivet ikke har backup av filregistre?

På 9.6.2026 den 19.52, Jan H. Trelsgård skrev:

Det minste man burde kunne forvente av Arkivverket var et svar på tidsperspektivet, altså hvor lenge vi må forvente å leve med denne forringede kvaliteten på mange bildefiler?

Jeg er blant dem som har behov for å gjennomgå en del kildemateriale som for øyeblikket er nærmest uleselig her på digitalarkivet. Kan jeg avvente, eller må jeg besøke Nasjonalarkivets lesesaler og låne det fysiske arkivmaterialet? 

Dette spørsmålet savner jeg fortsatt et godt svar på.

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Liker 1
35 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Det forandrer ikke det faktum at den gamle løsningen var adskillig bedre enn det man nå presenterer. Jeg har bladd meg gjennom såpass mange tusen sider av dette arkivmaterialet i løpet av de siste 20 år at jeg våger å påstå at jeg har belegg for den påstanden. 

Den skjerpinga/kontrastjusteringa som brukes nå, er ikke lik den som lå til grunn for de gamle visningskopiene. Det er sannsynlig at bildekvaliteten/lesbarheten i sum (for hele mengden av bildefiler skanna fra mikrofilm) er lavere enn før vinteren 2026, selv om den heldigvis er bedre enn hva den har vært de siste månedene.

Det er sjelden jeg lar meg provosere, men dette virker bare å være hvit løgn for å unngå å gå tilbake til gammel løsning. Er det sånn å forstå at Nasjonalarkivet ikke har backup av filregistre?

Min informasjon tilsier at det er reelt. Jeg har ikke lyst til å gå nærmere inn på hva som skjer internt i Nasjonalarkivet, men noen har åpenbart gjort ei feilvurdering av og/eller ikke innsett verdien/nytten av de gamle visningskopiene.

Dette spørsmålet savner jeg fortsatt et godt svar på.

Det er min forståelse, at vi ikke kan forvente ytterligere grep med bildevisningene i Digitalarkivet nå. En kollega som arbeider med utvikling/programmering, har uttalt at bildevisningene vil bli bedre, når alt skanna arkivmateriale etter hvert blir flytta over i nye tjenester tilsvarende den nye tjenesten for skanna kirkebøker, men når dette kommer til å skje, er ikke fastsatt. Jeg kan heller ikke si noe om hvor mye bedre det vil bli. Det er også ytterst begrenset kapasitet til å skanne på nytt, noe som strengt tatt er det eneste tiltaket som virkelig vil heve bildevisningene/lesbarheten.

Dersom du trenger å gjennomgå arkivmateriale som finnes i Digitalarkivet, men som ikke holder god nok digital kvalitet, vil jeg stikke fingeren i jorda og henvise deg til Nasjonalarkivets lesesaler.

• Liker 2
2 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Den skjerpinga/kontrastjusteringa som brukes nå, er ikke lik den som lå til grunn for de gamle visningskopiene. Det er sannsynlig at bildekvaliteten/lesbarheten i sum (for hele mengden av bildefiler skanna fra mikrofilm) er lavere enn før vinteren 2026, selv om den heldigvis er bedre enn hva den har vært de siste månedene.

Kvifor er det ikkje mogeleg å bruke eit filter som er tilnærma likt det som vart brukt for å lage dei gamle visningskopiane?

2 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kvifor er det ikkje mogeleg å bruke eit filter som er tilnærma likt det som vart brukt for å lage dei gamle visningskopiane?

Jeg tror ikke det finnes noen dokumentasjon på hvordan bildefilene i sin tid ble prosessert for å lage visningskopiene. Programkoden ble tatt ut av bruk for minst ti år siden og er antakelig ikke tatt vare på. Vedkommende som i sin tid laget den, ble pensjonist for noen år siden.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.