Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en husförhörslängd full av skriblerier/notater som jeg håper noen kan hjelpe meg å tolke:

Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/4 (1819-1828) - Riksarkivet - Sök i arkiven

Og hvis det er noen som vet, hva betyr anmerkningen "k" helt til høyre?

På 9.6.2026 den 15.25, Hege Kallbekken skrev:

Og hvis det er noen som vet, hva betyr anmerkningen "k" helt til høyre?

Det kan bety at vedkommande hadde hatt koppar, sjå https://slakthistoria.se/slaktforskning/det-har-hittar-du-i-langderna

Når det gjeld det første du etterlyser bør du oppgi kven og kva på sida du har lenka til du er interessert i.

16 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det kan bety at vedkommande hadde hatt koppar, sjå https://slakthistoria.se/slaktforskning/det-har-hittar-du-i-langderna

Det gir god mening, tusen takk!

17 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Når det gjeld det første du etterlyser bør du oppgi kven og kva på sida du har lenka til du er interessert i.

Alle personene her er i slekt, så all informasjon som kan opplyse mer om familien vil være interessant, men spesielt det som omhandler Johan Henric f. 1806.

Han skal være sønn av Stina Larsdtr f. 1765, og bror til Abram Carlsson Välitalo f. 1789 og Maria f. 1798 - men i motsetning til søsknene finnes han ikke i dåpsboka, så jeg har lurt på om han kan være pleiesønn. Informasjon om slektsforhold vil derfor være interessant!

Isac Carlsson Välitalo er også en bror, og Henric Henricsson var muligens gift med søster til faren deres. 

Her er familien i det foregående husforhøret. Det gir et litt ryddigere bilde.

Länk

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034983_00121

Källhänvisning

Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/3 (1806-1818), bildid: C0034983_00121, sida 106

Takk for at du prøver å hjelpe, Matthias!

Jeg har gått gjennom alle husforhørene for denne familien, og har ganske god oversikt over det grunnleggende. Det er derfor jeg er interessert i disse notatene som formodentlig presten har skrevet - jeg aner ikke hva de handler om, men synes jeg kan tyde "Johan Henric" og andre navn nevnt et par steder, og i beste fall er det interessante opplysninger. Den type "ekstra" informasjon man vanligvis ikke finner i husforhør eller kirkebøker. 

Kanskje jeg ikke forklarte godt eller tydelig nok hva jeg er ute etter her, men det er altså selve prestens notater (skribleriene) jeg ønsker hjelp til å tyde. 

For å vera sikker: har du sett merknaden til denne boka:

Defekt i början och slutet.
Inneh. även:
Kladdräkenskaper för fattigvård 1850-1860 (klotter i större delen av vol.)

Eg ser Johann Henric.. men trur det kan stå Henricsen, og det er ein del av kladderekneskapen 1850-1860. I alle høve vanskeleg å lesa/forstå dette skribleriet.

30 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg ser Johann Henric.. men trur det kan stå Henricsen,

Han omtales som Johan Henric Carlsson i det neste husforhøret

nr 2 i nederste gruppe

Länk

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034985_00244

Källhänvisning

Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/5 (1828-1841), bildid: C0034985_00244, sida 232 

Ser det står Johan Henriksson flere steder i kladdenotatene, men det må vel være en annen

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1

Det er en Johan Henric som er døpt 6.1.1807, som man kanskje kunne tenke ble satt bort, men han bor hos foreldrene Johan Nilsson Hammarström og Eva Henricsdotter her

Länk

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034983_00114

Källhänvisning

Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/3 (1806-1818), bildid: C0034983_00114, sida 100 

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

For å vera sikker: har du sett merknaden til denne boka:

Defekt i början och slutet.
Inneh. även:
Kladdräkenskaper för fattigvård 1850-1860 (klotter i större delen av vol.)

Eg ser Johann Henric.. men trur det kan stå Henricsen, og det er ein del av kladderekneskapen 1850-1860. I alle høve vanskeleg å lesa/forstå dette skribleriet.

Jeg tror du har rett i at det handler om regnskap for fattigvesenet! Har bladd litt frem og tilbake og ser det står liknende notater på andre sider, og på den forrige siden, 105, bilde 107, kan man gjenkjenne "Fattig Cassen utgifter 1859." Og så der det ut il å stå datoer til venstre, navn, og så beløp til høyre. 

Merkelig og forvirrende at de har skrevet dette oppå husforhør fra 30-40 år tilbake, men det ser ut til å være det som har skjedd.

44 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er en Johan Henric som er døpt 6.1.1807, som man kanskje kunne tenke ble satt bort, men han bor hos foreldrene Johan Nilsson Hammarström og Eva Henricsdotter her

Länk

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034983_00114

Källhänvisning

Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/3 (1806-1818), bildid: C0034983_00114, sida 100 

Ja, det er det som er så mystisk - hvis han var pleiesønn, hvor kom han fra? 

Og ville det ikke vært notert i husforhørene, slik som i de norske folketellingene?

Var det bare en tilfeldighet at den siste sønnen ikke ble døpt, eller ble han hjemmedøpt men ikke nedskrevet (type slitne småbarnsforeldre med liten tid)?

Mulig at jeg overtenker dette, men i det husforhøret du lenket til, kan det se ut som at Johan Henric er skrevet med en annen håndskrift, som om hans navn ble tilført senere, selv om han skulle vært født allerede når den boka ble startet i 1806: Pajala kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010153/A I/3 (1806-1818) - Riksarkivet - Sök i arkiven

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.