Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Malermester Henrik William Olsen (Kristiania, f. 1828): søker far Ole Olsen, opphavet til navnet Holter, og Kjøstel Olsen

Recommended Posts

Hei!

Jeg forsker på en malermesterfamilie i Kristiania på 1800-tallet og håper noen kjenner slekta eller kan hjelpe meg videre på tre punkter (nederst).

Kjernefamilien:
– Henrik William Olsen, malermester, f. 1828 i Kristiania, d. 25.11.1889 (Jakob sokn). Far oppgitt som Ole Olsen.
– Mathea Theodora Olsen, f. 7.5.1830 i Kristiania, d. 29.1.1914 (gravlagt fra Grønland menighet, Vår Frelsers gravlund). Far oppgitt som Kjøstel Olsen.
– Viet 11.11.1858 i Vår Frelsers menighet (Oslo domkirke), side 373 nr. 99.

Barn (alle født i Kristiania): Hans Olaf (1859), Carl Marius (1860), Thine Fredrikke (1862), Henrik Theodor (1864), Harald Einar (1865), Valborg Emilie (1867), Axel Fredrik (1869) og Martha Gunhilda (1873).

Noen av sønnene tok etternavnet Holter i tillegg til Olsen (bl.a. Hans Olaf og Axel Fredrik), mens faren og enkelte av søsknene beholdt Olsen. Flere av barna utvandret: Harald til Chile (gift i Pisagua), og Henrik Theodor og Valborg til New York. Valborg gift med dekorasjonsmaleren Frode Rambusch.

Jeg står fast på disse tre punktene:
1) Ole Olsen: Henrik Williams far. Hvem var han, og hvor kom han fra? Jeg har ennå ikke funnet Henrik Williams dåp (~1828, trolig Vår Frelsers menighet).
2) Holter-navnet: hvilken Holter-gård stammer det fra? Jeg lurer på om farsslekta hadde røtter på en Holter-gård (Nedre/Søndre Holter i Nes eller Holter i Nannestad på Romerike, eller Søndre Holter i Frogn i Follo?).
3) Kjøstel Olsen: Matheas far. Opphav? «Kjøstel» er et uvanlig navn (variant av Kjetil/Kjøstol), så han kan ha vært en innflytter til Kristiania, kanskje fra Telemark/Numedal/Agder.

Alle tips, kildehenvisninger eller koblinger mottas med stor takk!

Mvh
Hans Bredrup

20 minutter siden, Hans Bredrup skrev:

– Henrik William Olsen, malermester, f. 1828 i Kristiania, d. 25.11.1889 (Jakob sokn). Far oppgitt som Ole Olsen.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000037086560

• Liker 1

Hei Allan,

Tusen takk, på kort tid har du løst Holter-gåten (farmoren Karen Margaretha Holters pikenavn), knyttet familien til Drammen, og nå funnet kandidat-dødsfall for både Ole og Karen. Det er mange i familien som har spurt seg om hvor Holter navnet kom fra. Som chilensk-norsk etterkommer som leter etter røttene mine, betyr dette enormt mye.

Jeg er dessverre ganske nybegynner i dette og strever med å tyde den gamle håndskriften. Hvis du har tid og lyst, ville jeg satt umåtelig pris på hjelp til å lese de to dødsfallsinnførslene:
– Ole Olsen (dødsfallsprotokoll nr. 70): dødsdato, alder ved død, yrke (tollbetjent?), og eventuelle arvinger.
– Karen (dødsfallsprotokoll nr. 411): dødsdato, alder ved død, om hun står som enke etter Ole / født Holter, og arvingene.

Arvingelistene håper jeg kan bekrefte at det er våre, og kanskje avdekke alle Henrik Williams søsken.

Det neste jeg lurer på er:
1) Urmaker Lars Holter i Drammen: ved barnedåpene på Bragernes står Hans Holter (1789) og Halvor Holter (1801) som faddere. Hører Lars til den kjente Holter-urmakerslekta i Drammen (Halvor Holter er jo nevnt hos Ingstad), og hvem var faren hans?
2) Florentine Møllers opphav, og vielsen hennes med Lars (trolig Bragernes ca. 1786–87).

Men aller først: tusen takk for det du allerede har gjort. Jeg lærer utrolig mye av å følge sporene dine.

Mvh
Hans Bredrup

• Liker 1

Hei Allan,

Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal takke deg. Nå fikk jeg endelig sett begge dødsfallene du fant, og de stemmer perfekt med resten.

Ole Olsen (kirkebok nr. 41 / dødsfallsprotokoll nr. 70): underbetjent ved Christiania Toldkammer, ser ut til å stå 57 år, død 10. mars 1831 og begravet 13. mars, bosatt i gården nr. 142 i Lille Strandgaden. I dødsfallsprotokollen står «Enken og 6 Børn» som etterlatte. 57 år i 1831 gir fødselsår rundt 1774, og «6 børn» passer akkurat med at Henrik William var yngst av seks søsken, akkurat den barneflokken du fant tidligere.

Karen Margrethe Olsen (kirkebok nr. 55 / dødsfallsprotokoll nr. 411): enke, 85 år, død 30. mars 1874 og begravet 4. april, bosatt i Carl Johans gate. 85 år i 1874 gir fødselsår rundt 1789, det stemmer med at hun var 12 år i folketellingen 1801. Står det forresten noe om «født Holter» eller barna ved navn i hennes innførsel? I så fall er hun spikret hundre prosent.

Med dette har jeg endelig faste dødsdatoer for begge to, i stedet for anslag. Helt uvurderlig.

To ting jeg gjerne skulle kommet videre på

1) Ole Olsens eget opphav. Han var født rundt 1774, tollbetjent, og giftet seg i Christiania i 1812. Hvor ville du lett etter dåpen/bakgrunnen hans, folketellingen 1801, tollvesenets lister, eller kan vielsen/dødsfallet oppgi fødested? Han kan godt ha kommet utenbys fra.

2) På morssiden står jeg fortsatt fast på Kjøstel Olsen, far til Mathea Theodora (f. 7.5.1830, viet til Henrik William 11.11.1858). «Kjøstel» er jo et uvanlig navn, har du tips til hvor man finner ham?

Uansett hvor mye eller lite du rekker: tusen takk for alt du har gravd fram så langt. Jeg sitter i Chile og leter etter røttene mine, og dette betyr mer enn du aner.

Mvh
Hans Bredrup

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.