Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

I baklengs rekkefølge, her er det jeg vet om henne.

Hun var enke da hun flyttet til Oslo i 1836 med løpenr. 78 det året. Det står at hun ble født i Moss, men jeg har ikke klart å finne hennes dåp der.

Kildeinfo: Oslo domkirke Kirkebøker, AV/SAO-A-10752/F/Fa/L0027: Kirkebok, 1828-1840, s. 428-429

Brukslenke for sidevisning: https://goto.digitalarkivet.no/kb20061006020042

Hun og Niels Jensen Vigerløv fikk en datter som ble døpt i Holmestrand 08.02.1821.

Kildeinfo: Holmestrand kirkebøker, AV/SAKO-A-346/F/Fa/L0001: Kirkebok, 1814-1840, s. 42-43

Brukslenke for sidevisning: https://digitalarkivet.no/search/76/8150

Hun og Niels giftet seg i Holmestrand 03.11.1820.

Kildeinfo: Holmestrand kirkebøker, AV/SAKO-A-346/F/Fa/L0001: Kirkebok, 1814-1840, s. 390-391

Brukslenke for sidevisning: https://goto.digitalarkivet.no/kb20070403610268

På forhånd takk for all hjelp jeg kan få med å finne hennes opphav.

Skrevet
8 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Kan det være henne konfirmert her nr 10

Ja, jeg er 99% sikker på at det var henne. Det var fint du la den ut. Det var det egentlig jeg som skulle ha gjort.

Skrevet
1 minutt siden, Nina Tiller skrev:

Det er to andre Anne Marie uekte født i Moss i 1799…… 

Ja, de kan nok ikke utelukkes riktig ennå, men hun omtales som Nielsdatter ved innflyttingen til Christiania

Skrevet
30 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Far er Albrecht Gude i Moss, da er mitt forslag ovenfor feil

Denne liker jeg enda bedre, Matthias! Jeg ville ikke stille noe ledende spørsmål til å begynne med, men jeg vet at sogneprest Niels Høegh og hans første av tre hustruer døpte sin datter i Hvaler kirke i 1765. Hun ble etter hvert farmor til Hans Fredrik Gude (som i Tiedeman og Gude). Jeg forsøker å finne ut om det er en kobling der. Anne Marie Gudes datter giftet seg nemlig på Hvaler. Takk for denne dåpen, Matthias.

Skrevet
14 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, de kan nok ikke utelukkes riktig ennå, men hun omtales som Nielsdatter ved innflyttingen til Christiania

Kan det være fordi hennes første ektemann het Niels Vigersløv?

Skrevet
3 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Kan det være fordi hennes første ektemann het Niels Vigersløv?

Ja, og det er også mulig Albrecht Gude var sønn av Nils Gude.

Skrevet
23 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, og det er også mulig Albrecht Gude var sønn av Nils Gude.

I så fall hvilken Niels Gude? Jeg datt av lasset nå. 😊

Skrevet

Det er bare én av flere mulige forklaringer på at Anne Marie kalles Nielsdatter i 1822.

Anne Marie (Nielsdatter) Gude skal være født ca 1799 med far kjøpmann Albrecht Gude fra Moss i følge vielsene i 1836 og 1855

I følge FT1801 er kjøpmann Albert Gude født ca 1768. Jeg antar dette kan være Albrecht i mangel av noen andre kandidater i Moss på denne tiden.

Hvem far til Albrecht er, er foreløpig ukjent.

• Takk 1
Skrevet

Hmmmm ….Når hun gifter seg i 1855 står det Botne som fødested…..kanskje hun ikke er født i Moss

Skrevet
8 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Hmmmm ….Når hun gifter seg i 1855 står det Botne som fødested…..kanskje hun ikke er født i Moss

...., og jeg finner henne ikke i Holmestrand. Merkelig. Det kan i alle fall heves over enhver tvil at hennes far og mor var de som Matthias fant i FT1801. Altså Albret/Albert Gude og Anne Lucia Lange. I vielsen står det kjøbmand Albrecht Gudde i Moss. Da er det bemerkelsesverdig at Anne Marie ikke er med i FT1801.

Skrevet (endret)
29 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

...., og jeg finner henne ikke i Holmestrand. Merkelig. Det kan i alle fall heves over enhver tvil at hennes far og mor var de som Matthias fant i FT1801. Altså Albret/Albert Gude og Anne Lucia Lange. I vielsen står det kjøbmand Albrecht Gudde i Moss. Da er det bemerkelsesverdig at Anne Marie ikke er med i FT1801.

Nei, det står ved vielsen i 1855 at hun er uekte barn av Albrecht Gude, så Anne Lucia Lange er neppe moren. Anne Marie bor jo ikke med Albrecht/Albert i 1801.

Grunnen til at det står fødested Botne (Holmestrand) ved vielsene i 1836 og 1855 er nok fordi hun ble gift der i 1820. Det står jo også at faren er fra Moss.

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Skrevet
9 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Nei, det står ved vielsen i 1855 at hun er uekte barn av Albrecht Gude, så Anne Lucia Lange er neppe ikke moren

Slekten Gude i Norge

• Takk 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Ivar Moe skrev:

Albrecht er ikke nevnt her så vidt jeg kan se. Men navnet er brukt i familien.

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Skrevet
4 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Albrecht er ikke nevnt her så vidt jeg kan se. Men navnet er brukt i familien.

Det står at Anna Luica var barnløs. Så da har nok Albert hatt et sidesprang slik du antyder

Skrevet

Enig med deg Matthias

Skrevet
5 timer siden, Ivar Moe skrev:

Takk til deg, Ivar. Det står her at skiftet etter Albrecht Gude startet 02.06.1801, og sluttet 27.10.1802. Det skal jeg finne, og da vet jeg mye mer.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.