Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva betyr det at Lars Nilsen ga odelsløsning på Påterud under Brønstad søndre i Hedenstad, Sandsvær

Recommended Posts

I skiftet etter Lars Nilsen Påterud (under Brønstad søndre i Hedenstad, Sandsvær), står det at Lars og konen Anne Jonsdatter var eiende i nevnte Påterud etter skjøte av 2. mars 1723. De hadde gitt 200 rd for plassen. Videre står det at de 28. mai 1743 hadde gitt 80 rd i odelsøsning på plassen og 150 rd for odelsskjøte (hvis jeg har forstått det riktig)

Skiftemateriale: Numedal og Sandsvær sorenskriveri, AV/SAKO-A-128/H/Hb/Hba/L0007A: Skifteprotokoll , 1748-1762, s. 265b-266a - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet under Odelsgods på venstre side.

Siden de ga odelsløsning, betyr det at en av dem i utgangspunktet hadde odel i Brønstad søndre, og at de brukte denne da de løste ut en plass under gården?

Ved kjøpet 1743 var det selger som hadde odel. Lars Nilsen og kona, som kjøper, betale selger ekstra i odelsløsning, for at gården ikke skulle løses fra dem igjen ved bruk av odelsrett.

Are

• Liker 1
10 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Ved kjøpet 1743 var det selger som hadde odel. Lars Nilsen og kona, som kjøper, betale selger ekstra i odelsløsning, for at gården ikke skulle løses fra dem igjen ved bruk av odelsrett.

Are

Tusen takk, det gir mening. Andreas Schrøder som solgte til Lars var odelsmann på søndre Brønstad, men Lars sine forfedre kan kildebelegges på Påterud et godt stykke ned på 1600-tallet. Siden jeg var usikker på odelsøsningskonseptet, var jeg litt usikker på om dette kunne tolkes som om Lars sin ukjente farmor kunne være i slekt med Andrea Schrøder.

Endret av Cecilie Simon

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Cecilie Simon
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.