Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydning av dagregister for Fåberg 1841 & 1856

Recommended Posts

Jeg ville satt stor pris på hjelp til å tyde dagregisteroppføringene i Fåberg omkring tidspunktet for min forfars dåp og konfirmasjon. Min forfar Johan Engebretsen, som jeg er oppkalt etter, ble døpt 7. februar 1841 og konfirmert 27. april 1856. Jeg vet at den første dagen med konfirmasjonsundervisning ofte er notert i enkelte andre dagregistre. Her fant jeg imidlertid ingen slik oppføring.

Dåp dagregister: https://nye.digitalarkivet.no/source/8934/parish/63dc2add-25a7-4115-8722-06cac88d4407

Februar 7 [Gudstjeneste] i Hovedkirken
[Februar] ********** *** ***** Anna Hansdr nordre Blegen, Pigen Mari **** und *** Blegen og Enken Rønnaug Eriksdatter under Presterud

Konfirmasjon dagregister: https://nye.digitalarkivet.no/source/8936/parish/2e7a0818-0354-447a-8b86-7c592eebe434

April 13 Gudstjeneste i hovedkirken, Communicant 6

[April] 18 [Gudstjeneste i hovedkirken]

[April] 20 Confirmation i Lillehammer Kirke

[April] 23 Communicant [Lillehammer Kirke] 56 103

[April 23] *****************

[April] 27 Confirmation i hovedkirken

[April] 29 Communicant i [hovedkirken] 88

Dåp dagregister:

10de Sognebud hos Konen Anna Hans[?]dr nordre Blegen Pigen  Mari Jacobsdr und[er?] søre[?] Blegen og Enken

Rønnaug Eriksdatter under Presterud – [sognebud er prestens besøk med nattverd for syke og døende]

Konfirmasjon dagregister:

«Communicant» skal være communiceret i alle innførslene du ‹siterer›.

Den stjernemarkerte linjen:

23de Communiceret Do %56% %103%

Mvh

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.