Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

01 No 1 Skjøde No 71 CK 1860 Et Hundrede og Fire og Otteti Speciedaler. Underskrevne

02 Peder Pedersen Bøe og Hustrue Maren Pedersdatter erkjender herved at vi til vores Søn

03 Peder Pedersen haver solgt og afhændet, ligesom vi med dette vort Skjøde til ham sælger

04 og overdrager følgende os tilhørende og i Rakkestad Præstegield beliggende Eiendomme

05 1) Gaarden Gjølstad Matr No 1 Løbe No 1 af Skyld 15 dlr[?] 3 Ort 18 skil.

06 2) Gaarden Bøen Matr No 31 Løbe No 45 og 46 af Skyld 3 dlr 2 Ort 16 skil.

07 3) Gaarden Iglerud Matr No 34 LøbeNo 50 og 51 A og B af Skyld 3 dlr 2 Ort 14 skil.

08 og 4) En Andeel af Gaarden nordre Svarstad Mtr No 63 Løbe No 104 A[?] af Skyld 3 Ort 13 skil.

09 For samtlige disse Eiendommer tilsvarer vor Søn i Kjøbesum 23000 Spd siger tre og

10 tyve Tusinde Speciedaler. – Videre overdrages ham de Gaardsredskab og Besætning

11 samt Beholdning af Kornvarer m. m. vi ere eiende /: Løsøre og Indboe derunder ikke

12 indbefattet : / for Summa 2000 Spd tilsammen 25000 Spd der bliver staaende uopsagt og

13 rentefri saalænge vi begge lever, men naar vor Søn ved vores dødelige Afgang kommer

14 i Besiddelse af Eiendommen eller den halve deel af samme, da udbetaler han sine Med-

15 arvinger deres Tilkommende Arv, dog saaledes at Kapitalen bliver staaende uopsagt 1 - eet -

16 Aar fra Dødsfaldet og efter hvilken Tids Forløb den med 3 Maaneders Frist skal opsiges og

17 svares 4 pt Renter fra Dødsdagen indtil Betaling skeed. –

18 I Kjøbesummen kommer til Liqvidation hvad der maatte staa til Rest paa de til

19 Norges Bank udstedte Obligationer af 28 September 1827 og 14 Marts 1835, naar Eiendommen

20 overtages af vor Søn. – Saalænge vi begge lever forbeholder vi os Brug og Besiddelse saa-

21 vel af Eiendommene som af Besætningerne imod at vi svarer Renter af Pantehæftelserne

22 og alle af Eiendommene flydende Skatter og Udresler, men naar Dødsfald indtræffer

23 saaledes at jeg Peder Bøe bliver Længstlevende, da forbeholder jeg mig Ret til frem-

24 deles uden Deling mellem mine Arvinger, at blive i  Brug og Besiddelse af samtlige

25 Eiendomme hvorimod Arvingernes Ret, efter Loven indtræder til det halve Boe i det

26 Tilfælde at jeg Maren Pedersdatter bliver den Længslevende og i saa Fald forbeholder

27 jeg mig Ret til, enten at %-% beholde til Brug den halve Deel af Eiendommen med Besæt-

28 ning m. m. eller at erholde udbetalt, Renter af den halve Kapital min Søn som Kjøber skal

29 tilsvare og forsaavidt der om Bruget af de halve Eiendomme skulle opstaa nogen Tvist

30 bliver samme at afgjøre ved Skjøn af uvillige Mænd. –

31 Paa de saaledes anførte Vilkaar overdrages vor Søn Peder Pedersen de anførte Eiendom-

32 me med paastaaende Bygninger samt alle deriværende muur- og naglefaste Indretninger

33 tilligemed Kakkelovne og Besætning, Gaardsredskaber m. m. og overtager han Eiendom-

34 men med de Rettigheder og Forpligtelser hvormed disse af mig Peder Pedersen Bøe har været

35 eiet og besiddet, og bliver jeg for Overdragelsen hans lovlige Hjemmel. –

36 Det bemærkes, at vor Søn med vort Samtykke skal i vor Besiddelsestid være

37 berettiget til for egen Regning at foretage Hugst i Eiendommens tilliggende Skov. –

38 Til Bekræftelse udstedes dette Skjøde med vores Underskrifter, hvorhos det tillige underskrives

39 af Kjøberen i Vitterlighedsvidners Overvær

[sted, dato, underskrifter etc.]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.