Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Gammel sak, men fremdeles finner jeg ikke Rolv Knutson, Oddevald og Barbra Endrisdatter sitt opphav…

Recommended Posts

Hei. Jeg har spurt før for to år siden, men siden jeg fremdeles strever og strever med å finne mine aner fra Skoger, så krysser jeg fingrene nå. Kierckes menighet. Jeg har funnet Rolv/Rolf/Rolph Knudsen/ Knudsøn/Oddevald og Barbra Endrisdatter/Edre/Ewen. Jeg har også funnet alle deres barn. - Men jeg skulle så gjerne funnet ut hvor Rolv Knudson, Oddevald og hustru Barbra Endrisdatter kommer fra og deres foreldre. Det står på vielsen at de begge er fra Schouge menighet…

Men jeg forstår nå at det er problemer med kirkebøkene fra Skoger/Schouge fra før 1746. Etter det jeg ser så døde Rolv allerede i 1795, selv om skifte ikke var ferdig før i 1808. Og han skal da være født i 1723. Takknemlig om noen kan hjelpe. Og for hustru Barbra Endresdatter fremkommer det at hun bodde sammen med sin datter Anne og svigersønnen Søren Michelsen Rød. Hennes fødsel er beregnet til 1733. 🦋 Vet at Skoger og Konnerud lå under Sande. Men det hjelper lite. For uansett hvor jeg leter så finner jeg ikke hverken Rolf eller Barbara sitt opphav. 

Håper inderlig at noen kan hjelpe? 

https://www.digitalarkivet.no/search/pe ... irth_year=

Stine Holmen,

For god ordens skyld legger jeg inn en lenke til ditt opprinnelige spørsmål 26. januar 2024:

Mvh Are

• Liker 1

Tusen takk for link Are S.Gustavsen, det var flott. Takk igjen. Siden det er gått en stund så krysser jeg fingrene for at noe nytt kan ha dukket opp… for her har jeg brukt mange timer, og har en følelse av at det er noe jeg overser. For det kan vel ikke være såååå vanskelig🤔

Hei

Så vidt jeg kan skjønne har du indikasjoner på at Rolf Knudsen hadde brødre ved navn Ole og ved navn Fredrik. Knud Haraldsen Aaserud i Haug (Norderhov) og kona Kari/Karen Fingalsdatter fikk barn ved navn Rolf, Ole og Fredrik i så noen lunde rett tidsrom i Norderhov. Dette er vel et av de heteste tipsene, etter hva jeg kan se. 
https://www.ringerike-slektshistorielag.com/index.php/slektsressurser/kirkeboker

• Liker 1

Hei og tusen takk. Ja, det har jeg snust på før. Og tror kanskje det kan ligge noe der. Jeg har en bibel med påskrift fra 1833 og bryllup i Haaugs kirke, som jeg ikke har funnet helt ut av… for ingen av barna nevnt er i min slekt. Men den er jo fra det samme fra samme området. Bildet av teksten er for stort  til å legge ved så filen blir annulert her…

Hei, Jan Torp. Jeg erindret navnet Aaserud, og sjekket og fant at jeg har notert på mine aner…»…. Men er dette samme Aaserud tro? 
«Gulbrand og Helge/Helga bodde på Weme/Veme da de giftet seg. Gulbrand er mest sannsynlig sønn av Per/Peder Christensen Vemeeje og Ane Gulbrandsdatter.

(Dessverre har mange tatt feil av han og Gulbrand Pedersen Grønvold som har sin foreldre på Fiøsvika)

Gulbrand kaller seg Gulbrand Pedersen Øvre Wemeeie og hans tilkommende kaller seg Helge Kittilsdatter We ved vielsen 6 august 1805. 

De må ha flyttet til Skoger omtrent mellom 1809 og 1812. De første barna er døpt i Viker kirke Anna f. 1805 og Peder f. 1809. Barn nummer tre Maria (Aaserud) 7/3-1812 er døpt i Skoger kirke. Karen f 1816, Gunder f 1818, Der er også min ane Helle Gorine f. 27 juli 1822 døpt. 
https://media.digitalarkivet.no/view/8123/24...og Ellen Johanne f 1825. 

Ref. Drammen byleksikon. Glorup, husmannsplass u Vestre Åserud. Bebodd av Gulbrand Persen/Pedersen fra 1810-1837. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.