Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var presteenken, madam Molde, som omkom ved forliset av galeas "Forsøget" ved Arnøya på Smøla den 5. juni 1798?

Recommended Posts

Hei!

I kirkeboka for Edøy står det dette: "22 Julii Præste-Enken Madme Molde som blev funden d 20 Julii i Arnøen og var een af de 8te Mennesker som omkom i Arnøen d. 5 Junii gl. 60."

https://media.digitalarkivet.no/view/16112/226

Dette var altså en ca. 60 år gammel presteenke. Men hvem var hun? Utenom presten i Stod, Ole Molde, som døde i 1787 og der enken het Margaretha Molde f. Wahl, og som dør i Bergen i november 1812, vet jeg ikke om andre prester med dette etternavnet i denne tiden. https://nye.digitalarkivet.no/source/8639/parish/b828128a-3598-4622-813f-a236a807d56f?mode=focus

Galeas "Forsøget" av Trondheim, var på vei fra Bergen til Trondheim da de kom ut for en sterk storm natten mellom den 5. og 6. juni 1798. Alle ombord, også losen Manasse Hansen Arnøen, omkom. Det eneste sogneprest Søren Hagerup Holck skriver angående presteenken, var at hun var passasjer ombord i skuta. 

Jeg er glad for tips her.

Mvh.

Kjell

Jeg stilte spørsmålet til AI og fikk til svar at det var Ingeborg Anna Weinwich ca 1731-1798, enke etter sogneprest i Molde, Henrich Leganger 1724-1797. Det skal tydligvis være en gammel debatt i forumet ett sted, gamle forumet kanskje siden lenken jeg fikk ikke virker.

• Takk 1
2 timer siden, Mathias Beyer skrev:

Jeg stilte spørsmålet til AI og fikk til svar at det var Ingeborg Anna Weinwich ca 1731-1798, enke etter sogneprest i Molde, Henrich Leganger 1724-1797. Det skal tydligvis være en gammel debatt i forumet ett sted, gamle forumet kanskje siden lenken jeg fikk ikke virker.

"AI" kan vere så mangt - men ofte berre tull. 

Molde vart ikkje prestegjeld før 1858  - men det ser ut til at soknepresten i Bolsøy (som Molde høyrde til) budde der (iallfall i 1801).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Allan Frantzen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.