Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tater/reisende-slekt fra Østerdalen

Recommended Posts

Hei!
Jeg prøver å kartlegge tater-/romanislekten på min oldemors side i Roan/Bjørnør på Fosen, og håper noen her inne med kunnskap om de reisende slektene kan hjelpe meg med å finne koblingen bakover.
Min oldemor var Ingeborg Johanne Strøm (født 29.09.1907 på Hopstad/Roan).
Hennes foreldre var Sivert Jørgensen Strøm (f. 1883 i Roan) og Jakobea Margrete Jensdatter Skjærvø (f. 1874).
Siverts foreldre (mine tipp-tippoldefedre) var:
  • Jørgen Sivertsen Strøm (oppført på Myra under Straum/Hopmoen i Roan).
  • Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter (født ca. 1847 i Bjørnør/Roan), gift 09.11.1871 i Roan kirke.
I familien har det vært snakket om tater-røtter i denne Strøm-linjen, og et muntlig minne i familien sier at en av linjene skal strekke seg tilbake til Østerdalen. Det er også verdt å nevne at en eldre søster av Sivert, Anna Jørgine Strøm (f. 1884), senere giftet seg inn i reisendeslekten Paasche.
Er det noen som har oversikt over foreldrene til Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter (f. 1847) eller ektemannen Jørgen Sivertsen Strøm? Jeg er veldig interessert i å finne ut om enten Ingebrigt-linjen eller Strøm-linjen knytter seg direkte til de kjente reisendeslektene fra Østerdalen (for eksempel Ingebrigtsen-/Jakob-slekten) eller finnes i Sundts lister.
Med vennlig hilsen Julie Sandø Wik 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.